HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Hörlursförstärkare, hörlurar,funderingar osv.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2013/05/23 :  21:15:03  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Undrar jag?Om så ska jag försöka få till en tråd i helgen om lite av varje dvs en del funderingar och frågor då jag är inne på en hörlursrigg i sovrummet.

Mvh Per som hoppas på deltagande.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2015/02/19 23:41:05

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/05/23 :  22:12:06  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/05/23 :  22:28:28  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Jo, en vettig hörlursrigg borde alla ha! Klart underskattat i tider av småbarn i alla fall. Vad har du tänkt dig?

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2013/05/24 :  07:37:34  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Finns många trevliga hörlursriggar.

Jag är lite sugen på att fia mig ett par ya lurar.
Bra förstärkare har jag ju

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/05/24 :  07:42:58  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Givet! Om det lever i forst såläser jag!
Jag lyssnar mycket på lurar!
Vh Mixke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2013/05/24 :  23:43:58  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Trevligt, då kommer det lite funderingar & frågor senare i helgen.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2013/05/26 :  01:36:04  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Hörlursriggar var det, inget lätt område har jag märktLyssnade mycket i lurar för länge sedan och har funderat på att återuppta detta då jag känner att jag behöver något att koppla av med utan att man blockerar vardagsrummet med musiklyssning och då är en hörlursrigg i sovrummet perfekt. Så jag har läst trådar här i personlig hifi,lite andra forum,tester i Hifi musik och varit och lyssnat i butik. Och två saker är övertydliga, olika lurar kan verkligen låta just "olika",och varför byggs det hörlursförstärkare som har "allt för klena nätdelar"?
Var och lyssnade på AKG K 272 HD, en ganska ny modell som fått lyrisk kritik och Audio Technica ATH-M50 som även fått mycket beröm och de drevs av en Musical Fidelity V-Can http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=360867 som också fått beröm i pressen = kan väl inte gå fel ? Jodå,i ett fall AKG lurarna var en mega besvikelse ihop
med V-can,tunt,svalt ljud som grötade ihop sig och blev vasst så fort man försökte dra på med lite högre volymer = MF V-can orkade inte för när det sedan lyssnades på AT ATH-M50 så fanns allt i en anrättning som tilltalade mig mer även om V-can var ganska energisk och "på" så är den inte den optimala till Audio Technica ATH-M50 som i sig är dynamisk och levande till karaktären. Så jag tänker köpa ett par ATH-M50 så fort skatten kommer då de är mycket lur för pengen (1350kr), har visst kostat klart mer förr.

Så då kommer vi till hörlursförstärkare som finns ifrån ca900kr och uppåt. Jag hade trott att en för 1000-lappen skulle kunna funka, men de lider av för klena nätdelar och oftast sämre basåtergivning enligt allt jag läst så vad finns då kvar och som inte kostar jätte mycket mer dvs max 2000kr. Ja några modeller och begagnat.
Nytt som jag hittat är:
Rega Ear


Xindak H1

Trends Audio PA-10


Sedan så finns beg marknaden och egentligen bara två märken som lockar och det är Harmony Design och Musical Fidelity X-Can V3 modell
Harmony är mer eller mindre helt neutrala och MF X-CAN V3 kan visst upplevas som en aning ljus har jag läst, är det något som ni kan bekräfta ? Och går det att byta rör i dem? om, intryck?
Dessa begagnade alternativ brukar gå att få ta i för max 1500kr så de är mest lockande jämte Xindak H1 som jag ser det nu.
Vad säger nu ni, bara ösa på med åsikter och råd !

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2013/05/26 01:37:18
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2013/05/26 :  08:50:43  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Bygg en LURig

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/05/26 :  09:53:10  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Har en X-CAN V8 som mådde väldigt bra av den externa nätdelen X-PSU V8. Mera muskler, lugn, dynamik och upplösning. Nätdelar ska inte underskattas. Skulle vara kul att bygga något eget för att tweaka och trimma!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/05/26 :  10:16:45  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Två förslag:
Little Dot MkIII och sedan ett med Mullard 8161 till denna, runt 1500-1800:- ?
Njuter ofta av denna hemma, då den låter organiskt och musikaliskt följsam. Tror den kan fungera väl med AKG baserat på vad jag läst om dessa. (Har ej lyssnat)

Lehmann Audio Black Cube Linear clone, löd själv och komplettera med en toroid/r-core på runt 50-60VA. Pris totalt runt 5-600:- + chassi om du inte har ngt/ kan återanvända ngt. Denna behöver dock en annan OP än originalet och det kan bli ett par hundralappar till, men jag rekommenderar LME 49720HA (Metal Can) som i mina öron låter mycket bättre än OPA 627 t.ex.

Ingen av dessa låter tunt eller skramligt, och det senare alternativet är så prisvärt att man skäms nästan...

Mayday har en byggtråd om denna här på forumet där du kan hitta mycket nfo:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85352
Finns en del i min medlemstråd också.

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2013/05/26 :  10:20:01  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Jag har AKG K-702 och K-240 med Matrix M-stage samt Lake People G109p. Tyker att dom passar bra ihop, Lake People je bättre men inte så mycket prisskillnaden är.

Edit: Jag tror att Matrix är Lehmann clone.

Edited by - ninja on 2013/05/26 10:25:19
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2013/05/26 :  10:44:59  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Som vanligt så är nog lurarna den viktigaste parametern i detta för där talar vi om +- 10 dB bas (minst) mellan olika modeller.

Personligen gillar jag de här lurarna bäst just nu.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/05/26 :  18:46:57  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Bygg en med något kul rör typ: 6AS7G, C3g, 417A


Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2013/05/26 18:55:43
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2013/05/27 :  21:32:27  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Bygg en med något kul rör typ: 6AS7G, C3g, 417A


quote:
Bygg en LURig

Förstod nästan att du skulle säga det TobbeMen jag hoppar det då jag inte är någon DIY-byggare precis som du vet
quote:
Har en X-CAN V8 som mådde väldigt bra av den externa nätdelen X-PSU V8. Mera muskler, lugn, dynamik och upplösning. Nätdelar ska inte underskattas. Skulle vara kul att bygga något eget för att tweaka och trimma!

Underskattar inte nätdelar, utan det är mega viktigt, men jag tycker nog att i en hörlursstärkare för 1700kr borde det vara lite mer ork (=kraft) i än det var i MF V-Can.
quote:
Två förslag:
Little Dot MkIII och sedan ett med Mullard 8161 till denna, runt 1500-1800:- ?
Njuter ofta av denna hemma, då den låter organiskt och musikaliskt följsam. Tror den kan fungera väl med AKG baserat på vad jag läst om dessa. (Har ej lyssnat)

Lehmann Audio Black Cube Linear clone, löd själv och komplettera med en toroid/r-core på runt 50-60VA. Pris totalt runt 5-600:- + chassi om du inte har ngt/ kan återanvända ngt. Denna behöver dock en annan OP än originalet och det kan bli ett par hundralappar till, men jag rekommenderar LME 49720HA (Metal Can) som i mina öron låter mycket bättre än OPA 627 t.ex.

Ingen av dessa låter tunt eller skramligt, och det senare alternativet är så prisvärt att man skäms nästan...

quote:
Jag har AKG K-702 och K-240 med Matrix M-stage samt Lake People G109p. Tyker att dom passar bra ihop, Lake People je bättre men inte så mycket prisskillnaden är.

AKG K 272 HD gillade jag inte,utan de låter som jag minns AKG förr dvs.åt det tunnare hållet,lite svalt och tråkigt i mina öron.

Utan jag kommer köpa Audio Technica ATH-M50 då de engagerade ljudmässigt och lät hyfsat naturligt i mina öron, men jag tror att de skulle passa bäst ihop med något som höll sig hyfsat neutralt och inte slår över varken åt det ljusa eller mörka.
Och Little Dot MkIII är inte aktuell då rör utan skydd inte är aktuellt med min lilla katt som är på allt.

ninja@
Vad säger du om Matrix M-stage ljudmässigt,hur skulle du beskriva den?
quote:
Som vanligt så är nog lurarna den viktigaste parametern i detta för där talar vi om +- 10 dB bas (minst) mellan olika modeller.

Kan säkert vara så, men balansen mellan de olika registren är jätteviktigt, och även om basen imponerade rejält i ATH-M50 så lät resten naturligt och inte som om basen var typiskt hissad, inte i mina öron i alla fall.



Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2013/05/27 21:33:16
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2013/07/07 :  23:32:51  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Tack för alla svar,men det blidde en sådan här till slut och som ännu inte är provlyssnad utan det vår vänta ytterligare en vecka då det är semesterresa nu.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2013/07/08 :  10:00:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Lite OT kanske, men jag har satsat på mobila lösningar.
Portabla hörlursförstärkare till iPod.
Naturligtvis inte den optimala lösmingen ljudmässigt där man kan hå hur högt som helst.
Men för mig känns det viktigt att kunna ta med mig ljudet till sängen, uteplatsen, fåtöljen i vardagsrummet, toaletten...
Tar man signalen från dockporten på ipaden, så är ljudet förvånansvärt okej. Jag fick beställa en sådan kabel från en kabeltillverkare i USA, för man hittar inte en sådan kabel på hyllan hos Elgiganten precis.
Den sista prylen jag köpt är en Fostex HP-P1, portabel hörlursförstärkare som tar den digitala signalen från iPoden.
Det var inte ett jättekliv jämfört med att ta den analoga signalen från dockporten.
Nu funderar jag på en Hifiman 901 eler iBasso DX100,
Jag vet att jag har dålig karaktär och kommer inte att motstå köplusten.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2013/08/14 :  19:32:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det bidde en Astell&Kern AK100
Fickvänlig.
Låter riktigt bra.
Ajöss alla iPods!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2013/08/17 :  15:45:59  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Ah se där, Astell&Kern AK100 verkar vara riktigt trevlig. Funderar själv på en sådan faktiskt. Vad var det som gjorde att du valde den framför Hifiman eler iBasso?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2013/08/17 :  16:41:31  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
FBK: Vad tycker du om Xindak:en?

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2013/08/17 :  22:50:24  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
quote:
sampix Posted - 2013/08/17 : 15:45:59
Ah se där, Astell&Kern AK100 verkar vara riktigt trevlig. Funderar själv på en sådan faktiskt. Vad var det som gjorde att du valde den framför Hifiman eler iBasso?

Den fanns att köpa i Sverige :-)
Jag har naturligtvis inte kunnat göra någon bedömning av vilken som skulle kunna passa mig bäst. De finns inte för provlyssning. Colorfly C4 finns för provlyssning och får mig att dregla, men den går bort p.g.a. bl.a. primitiv programvara som inte klarar gapless.
AK100 är troligtvis lite sämre ljudmässigt än de andra tre, samt givetvis storebror AK120, men den har fördelen av att vara liten och fickvänlig. IBasso är bärbar.

Jag känner till kritiken mot den höga utgångsimpedansen, men vet inte om det är ett problem, egentligen.
De hörlurar jag använder är B&W P3, Sennheiser HD600 med Cardaskabel samt Denon AH-D7000.
Den fungerar med alla tre.
Jämför gör jag med Fostex HP-P1. Ljudet är rätt likvärdigt.
Ingen av dem har naturligtvis ett kraftfullt förstärkeri, men jämfört med iPod o. dyl. så är det som natt och dag. Jag trivs med ljudet från båda spelarna. Möjligtvis är AK100 lite mjukare och varmare i ljudet. HP-P1 ihop med iPod är dock inget bärbart alternativ.
Det enda problemet jag tycker det är med programvaran i AK100 är, efter att den nu uppdaterats att klara gapless play och apple-format, att den inte hanterar metadata i AIFF-filer. Jag har alla mina filer i AIFF-format. Inget stort problem då man kan leta sig fram i mappstrukturen, men jag konverterar nu mina filer för spelaren till FLAC, och kan då också få plats med mer musik.
Den klarar minneskort på 64GB, om de formateras till FAT32, vilket i mitt fall med två minneskort ger mig totalt 160GB ihop med det interna minnet.
Det räcker långt. Minneskorten ökar naturligtvis kostnaden för en redan dyr spelare, det ska man inte glömma bort.
Kanske skickar jag den till Red Wine för modifiering för att sänka utgångsimpedansen.
Inget måste dock. Tveksamt om det är värt priset.
Jag var nära att byta ut den mot AK120, men höjningen av priset till 12000:- fick mig på bättre tankar. Tolv tusen! Jösses!
iRiver har drabbats av storhetsvansinne.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2013/08/18 :  18:13:00  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply

Tack för svaret

quote:


Den fanns att köpa i Sverige :-)
Jag har naturligtvis inte kunnat göra någon bedömning av vilken som skulle kunna passa mig bäst. De finns inte för provlyssning. Colorfly C4 finns för provlyssning och får mig att dregla, men den går bort p.g.a. bl.a. primitiv programvara som inte klarar gapless.
AK100 är troligtvis lite sämre ljudmässigt än de andra tre, samt givetvis storebror AK120, men den har fördelen av att vara liten och fickvänlig. IBasso är bärbar.


Det är trotsallt en mycket bra motivering Kan bli svårt att höra på vare sig Ibasso eller Hifiman i Sverige, tyvärr.

Dessutom så är väl den stora frågan för mig hur mycket man egentligen ska lägga på en portabel spelare. Jag tar väldigt gärna en Hifiman 901, men har samtidigt lite svårt att motivera 1000-1200 usd + tull.. (än så länge ska tilläggas haha)
AK100 känns som en mycket rimligare kandidat då! Även om jag förstått att det finns lite saker att gnälla på även med den; touchskärmen, den höga utgångsimpedansen som du nämnde t ex.
Sen kommer jag inte ha helt orimliga krav på spelaren heller. Att gå omkring på stan med mina Sennheiser hd650 eller Audeze lcd-2 känns inte så lockande så något effektmonster krävs inte heller. Tänkte ha den till mina Focal spirit one som inte bör ställa till några större problem (32 Ohms, 104dB SPL / 1mW @ 1kHz)

Du sålde in den bra. Man kanske borde beställa en AK100

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2013/08/18 :  20:45:24  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Touchskärmen funkar fint.
Dessutom uppskattar jag knapparna för play/pause, next och naturligtvis volymratten. Detta gör att man kan manövrera den i fickan.
Den är ju också, så vitt jag förstår, betydligt mindre än konkurrenterna och därmed fickvänlig. Jag använder den en del hemma med S HD600 på 300 ohm och relativ låg känslighet och tycker att det fungerar utmärkt. Förstår inte kritiken att det inte går att spela tillräckligt högt. Men jag jämför inte med en stationär rigg som förmodligen bättrar på basen och dynamiken. Just basen ska bli bättre med RW modden. Men det kostar att göra den.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2013/08/21 :  23:54:57  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
Storebror AK 120 är recenserad i Hi-Fi World nyligen. Den framstår där som en banbrytande produkt, som ger resultat fullt ut likvärda med det bästa inom hemmastereo. Björn-Ola är att gratulera, eftersom hans pryl bedöms nästan lika bra men till ett helt annat, rimligare pris.

Just den tidskriften är en smula säregen: traditionsbunden engelsk excentricitet, skulle man kunna säga. Mycket vintage, rör och grammofoner blir det. Men jag har aldrig tyckt att de har fel, bara att de är sparsmakade.

Vad som sår tvivel hos mig rörande just den gubben som recenserat AK 120 är uppgiften om de (svenska, tror jag) favoritlurar han har när han är på språng: inte för att det skulle vara något större fel med dem, men varför är han så nöjd med dem när det finns väldigt många så avsevärt mycket bättre?

Zory
Polen
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2013/08/22 :  20:08:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Han är naturligtvis överdrivet lyrisk.
Ak100 har fått mycket blandad kritik. En del dissar den p.g.a utgångsimpedansen. AK 120 är säkert bättre. Skam vore väl annars.
Någon skrev 30% bättre till dubbla priset. Det är väl som brukligt. Den höga utgångsimpedansen på AK100 gör att den kan ändra klangen på hörlurar med låg impedans. Det kan då gå helt fel.
Ljudmässigt är väl iBasso, HM901 och Colorfly C4 bättre än AK100. Men de är större och dyrare. AK120 är väl i paritet med dem.
Fickvänligheten är väl det som talar för AK100 och AK120. De är små och uppenbarligen gjorda för att ha i fickan.
Jag är i alla fall nöjd. Känns som en bra kompromiss.
Enda problemet nu med mjukvaran är att den inte hanterar metadata på AIFF filer.
Otur, då jag har så mycket i AIFF, men jag konverterar nu dessa filer till FLAC, hör ingen ljudmässig skillnad och får då också rum med mer musik med FLAC.
Jag har också installerat två microsd på 64GB vardera, vilket nu ger mig 160GB med det interna minnet på 32GB.
Ledsen att jag har våldfört mig på tråden med OT.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2013/08/22 :  22:58:34  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
Uppenbarligen Björn-Ola, är dina iakttagelser viktiga, intressanta och helt inom ramen för ursprungsfrågan: AK och alternativen integrerar ju hörlurssteget på ett sätt som gör dem intressanta som alternativ till separata hörlurssteg.

Små apparater, låg signalstyrka och andra tekniska aspekter jag inte förmår reda ut p g a okunnighet talar nog för kortare och färre kablar i signalvägen, eller hur?

Zory
Polen
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/08/23 :  08:39:09  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tycker inte ni är speciellt OT, men jag är ändå nyfiken på FBK's intryck av Xindak hörlursstärkaren!

Nu måste du väl ända ha provat och värmt den litet FBK?
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000