HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Jakten på välljud. Eller bara dåligt inflytande...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/06/02 :  16:27:17  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Efter ett besök hos den glade hornbyggaren Petter kom jag hem med 2 drivers på lån.. Ett par 18 Sound 6ND410.
Dessa skulle ju göra sig utmärkta i ett par horn..
Efter en ansenlig mängd indoktrinering av både Petter och Fuling så vad det väl dags även för mig att bygga nåt annat än diskanthorn.

Det som stod på agendan var ett par mellanregisterhorn som kunde ersätta mina Beyma 10MI100.. Dom ska spela mellan ett par JBL 2241H och ett par B&C DE250 i LeCleach 695Hz a'la Fuling..

Så, användbart område mellan ca 250 och 1400..

Kompromiss är ju sällan attraktivt och jag har ju tack och lov en ganska förstående sambo så fullstort blev alternativet..

Efter en del simulerande. verkstadsbyggande, barnafödande och diverse förhinder blev det äntligen dags för att bygga lite..

Indata


Schematic


Spl respons


Spl respons 0 grader off-axis



Back to basic.. Papper, penna och linjal e fina fisken..


En kurvatur tar form


Pappersmall


Masonitmall, lite lättare att rita mot än papper.


Mycket pusslande för att få så lite spill som möjligt.


4 bitar klara för slipning.


Hur gör man för att få alla bitar lika slipade? Tja, man vänder varannan.


Slätt och fint.


Dags att prova något nytt. Masonit.. Funkade ypperligt att böja bara man blötte det innan..


Fixering med häftpistol


Ligger ann bra..


2 Lager till att börja med..blir nog antingen fler lager eller utvändiga stag.



"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."

Edited by - RuneStone on 2013/06/02 16:47:11

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/06/02 :  16:27:45  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
rensågat..


Provtutning.. verkar fungera..


bakstycket monteras.




Hittade en gammal driver från 30-talet som vi tänkte prova...... eller så va det en gammal slipsten..


Av en händelse blev det nörderi hela kvällen och vädret till ära fick vi väl lov att sitta ute..


driver monterad för test.. saknar dock bakkammare, men det funkar ändå för lite mätningar..








insåg just hur stort det blev.. höhö..


Mätningar såklart..

36cm


36cm med råkurva


1m


1m med råkurva.



troligtvis det absolut roligaste mätningen jag någonsin gjort..
Jag och Fuling tittade på varann och bara skrattade..
jag skrev i första posten att tilltänkt användbart område skulle vara 250-1400Hz.. ser väl ut ungefär som att jag prickat det ganska exakt..

Hur låter det då ? tja.. med ostagade vägar och utan bakkammare så låter det ändå väldigt trevligt..visst hör man att det är lite missljud osv från vibrerande väggar, men man hör ändå potentialen. Mycket lyckat recept.. Tack Petter för att du propagerade så mycket för dessa element..


"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."

Edited by - RuneStone on 2013/06/08 10:54:38
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/06/02 :  16:28:00  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
*reserverad*

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/06/02 :  16:28:17  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
*reserverad*

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2013/06/02 :  16:30:28  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Byggbilder tröttnar vi aldrig på!! Kör hårt

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2013/06/02 :  16:57:07  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Spännade!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/06/02 :  17:33:00  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Här går det undan. Kör hårt :)

Musik är livet
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2013/06/02 :  18:23:36  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Spännande bygge

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/06/02 :  18:47:58  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Tyvärr hann jag inte så långt som jag ville i helgen då jag prioriterade annat före och nu åker jag iväg på jobb så bygget kommer stå still tills helgen..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7534 Posts

Posted - 2013/06/02 :  19:42:24  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Limma fast lister på högkant med 10-15cm mellanrum innan du lägger på nästa lager, då kan du fylla fickorna med sand och få helt döda väggar.
Mina gamla midbashorn (de som står hemma hos dig) är byggda så.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/06/02 :  21:09:18  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Äntligen

Ska bli mycket intressant att se resultatet!

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7534 Posts

Posted - 2013/06/03 :  17:11:36  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Hmm, plötsligt känns det som att kommande helg blev uppbokad. Vågar inte låta 86dB/w-ligan från Västerdalarna härja fritt bland horn och lättdrivna element utan att jag är med och håller en välsignande hand över det hela.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/06/03 :  20:32:54  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
Hmm, plötsligt känns det som att kommande helg blev uppbokad.


Äh, du är ju bara insnöad och pratar strunt så dig lyssnar man inte på ändå..
Men kom gärna över ändå..

Jag hoppas å ha 1 kanal lirandes provisoriskt till helgen iaf..
Tar ju lite tid när man blöter och limmar.. Torkar inte riktigt så fort som man är van vid...


quote:
Äntligen

Ska bli mycket intressant att se resultatet!


Ja det ska onekligen bli intressant att Höra resultatet.. Stämmer känsligheten i simuleringen borde dom hamna kusligt nära topphornen, vilket medför dels att jag kan dela det passivt och köra det på ett slutsteg och dels att jag kan stoppa dit ett klass A steg utan att ha behovet av enormt med effekt.


Det har fått grott i huvudet ett tag hur jag skulle kunna hitta ett lämpligt material att böja.. har provat plyfa förut men fibrerna är aningens bångstyriga samt att det helst bör överböjas en aning för att inte krypa för mycket vid torkning... Masoniten visade sig vara en riktig höjdare vid blötning. Har jag haft en bättre jigg samt mera tid skulle jag blött det mycket mer än vad jag gjorde.. Nu tog jag bara en disksvamp och blötte från en hink till det var rejält blött, det fick bara suga i sig i 5-10min, men det räckte för att det skulle bli tillräckligt följsamt..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7534 Posts

Posted - 2013/06/03 :  22:17:34  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
pratar strunt


Ta en titt på de gamla mätningarna och reflektera över hur frekvensgången såg ut innan jag började dyka upp i Mobyn med horn och goda råd, sedan tar du det uttalandet och proppar upp/ner i lämplig kroppsöppning...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/06/05 :  06:55:52  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Inspirerande!
Så i vertikal led är det en linjär expansion?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/06/05 :  20:41:11  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
Så i vertikal led är det en linjär expansion?


Yes det är det.. Det blir avsevärt mycket lättare att bygga på de viset.
Hur stor reell skillnad det är ljudmässigt mot att ha riktigt kurvatur på alla 4 kan jag inte svara på, men hornet ska väl ladda lika oavsett, det som skiljer lite blir väl spridningsmönstret..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7534 Posts

Posted - 2013/06/05 :  20:44:28  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Upp till 1500Hz tror jag nog det ska gå bra med rektangulära horn. Runda borde rimligtvis vara bäst, men såna slänger man inte ihop i en handvändning som bekant.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/06/06 :  00:20:04  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Tack för svaren, får se hur jag gör när det väl kommer till kritan.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/06/08 :  10:55:48  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
sådär ja.. byggbilder upplagda i andraposten.. nu händer det grejer kan jag lova..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7534 Posts

Posted - 2013/06/10 :  20:40:05  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, tonkurvan var onekligen en lyckträff men ändå inte en helt osannolik sådan. Jag har byggt några par horn med konelement tidigare och inom sitt verksamma område brukar de mäta väldigt fint. En väldigt avgörande sak är hur hornet kopplar till närliggande ytor när man mäter, hornet i den här tråden mättes i frifält och levererar en spikrak tonkurva.

Exempel på två olika lite större horn som mätts stående på golv:





Första bilden visar mina nuvarande 140Hz-horn med RCF 8", den andra är mina gamla midbashorn med JBL2202H.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/06/12 :  18:36:56  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Vad sugen man blir på att bygga trattar!!!!!!!!!!!

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7534 Posts

Posted - 2013/06/12 :  21:10:37  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Vad sugen man blir på att bygga trattar!!!!!!!!!!!


Det är en kronisk åkomma.

Jag är lite nyfiken på vad som skulle hända med frekvensgången hos Runes tratt om man tillför en fasplugg. Med snuskigt mycket tur skulle hela dippen mellan 1,5-4kHz kunna försvinna.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/06/12 :  21:48:14  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
Jag är lite nyfiken på vad som skulle hända med frekvensgången hos Runes tratt om man tillför en fasplugg.


Fasplugg skall testas.. men först ska båda hornen färdigställas..(inte slutfinish, men funktionsmässigt) då har man ett som referens medan man labbar..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7534 Posts

Posted - 2013/06/12 :  22:15:05  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
http://www.centauriaudio.com.au/diy/plugs.html

Inget man slänger ihop i en handvändning.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2013/06/12 22:15:57
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/06/16 :  21:44:25  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply

Har fått på 2 lager masonit på horn nr 2..
Upptäckte att jag hade 2 olika sorters masonit, där den första jag använde troligtvis är oljeimpregnerad. Den andra jag hade var mycket ljusare samt avsevärt mycket mjukare.. Den böjde man utan problem utan att blöta..

Upptäckte också att det var svårt att få ett bra tryck över hela sidorna när man satte lager nr 2..

Nästa gång blir det bara 1 lager masonit och sedan stag, sand och ett lager masonit ytterst.

tyvärr var det bara så långt jag hann i helgen, då familj och andra projekt också tar tid. Nu väntar åter 3,5 dag med arbete i smörgåslandet..

Bilder skulle det ju såklart ha varit också men dom hade blivit ungefär lika som den förra posten då proceduren var den samma..

Nästa helg hoppas jag kunna få till någon form av bakkammare så man verkligen får höra/mäta hur det blir..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7534 Posts

Posted - 2013/06/16 :  22:41:24  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag har, som sagt, slöjdat till en adapter med fasplugg som vi lär testa också.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000