HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DBX 260 el dyl. Hur bra är auto/mätfunktionen?!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2013/06/25 :  19:32:14  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Tjena!

Jag håller på och fifflar lite men mina nyinköpta grejer men tycker mig inte få det att låta sådär jättebra. Har FN en Behringer ultradrive som jag ställt in enl JBLs rek till de mid och hi element jag har. Det låter inte katastrof men heller inte speciellt trevligt. Kan det vara så att jag har för höga krav? Har även ett par Infinity kappa 90 som låter bättre. Är tyvärr inte heller speciellt kunnig ännu på de ev inställningar som behöver göras.

Hur pass bra är de autofunktioner som finns i Tex Behringern el DBX 260? Anledningen att jag är sugen på 260`?n är att den även har autoeq samt som jag fattat det mer muskler och funktioner än Behringern.

Tacksam för hjälp:)

/Kalle

en väldans massa grejer...

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2013/07/01 :  09:22:00  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Ingen som vill uttala sig i detta? Har även funderat på MINI DSP men där saknas autofunktionerna som finns i DBXen.

MVH Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/07/01 :  10:00:48  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Har ingen erfarenhet av DBX 260, men jag har en DBX PA och en Behringer DCX 2496.
Tror det är svårt att få det bra genom att ställa in den efter någon generell rekommendation.
Jag använder XTZ Roomanalyser för att ställa in min Behringer och det fungerar riktigt bra.

Det finns en autoeq funktion i min DBX PA men resultatet blir ganska grovt, måste efterjustera med roomanalyser i alla fall.
Men är man ute efter att snabbt och enkelt komma igång, så är DBX:en smidig.

Men för hifi lyssnande hemma, så måste man nog mäta varje elementen för sig för att se hur de beter sig, innan man börjar mäta på det summerade resultatet av samtliga element.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2013/07/01 :  13:15:19  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Hör du nån skillnad o ljudkvalitet på DBX och Behringern? Hur tycker du autofunktionen för delay är? Oxå grovskjutande? Har nu beställt XTZ Room analyzer II Pro. Är nog så att det är med något sådant jag måste börja för att komma vidare innan andra komponenter byts ut. Pratade nyss med en kille som nyligen fått hem sin MiniDSP HD och han va grymt nöjd med den. Den hade kostat ca 4600kr att få hem ink tull + moms. Även han rekomenderade XTZ mätprogram.

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2013/07/01 13:57:57
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/07/01 :  14:26:48  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Man får komma ihåg att auto funktionen är gjord för att snabbt och smidigt sätta delay och EQ i PA sammanhang.
Att väga kompromisser och göra väl avvägda beslut är inte inbyggt i programvaran direkt.

Så som jag delar sub mot topparna skulle inte ett automatiskt system gjort.

Auto EQ på 260 ska vara ganska bra då den testar varje EQ och kollar så att den gör önskad nytta, men det är inte säkert att den gör som man skulle vilja.

Kastar man tillräckligt många PEQ på problemet så händer oftast någonting i tonkurvan och den blir förmodligen rakare och rakare. Det är dock inte allt man vill eller bör korrigera med EQ.

Jag gillar dock att ha kontroll över vad som sker så jag kanske är partisk.
Det finns inget som säger att inte just du kommer att få bra resultat med automatisk inställning.

När det gäller miniDSP så kan väl REW sköta den automatiskt. Vet dock inte vilka funktoner förutom EQ.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/07/01 :  18:48:11  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Jag gillar Behringern bäst, enklare att hålla på med och så tycker jag att den låter lite renare.
Båda brusar lite på analoga ingången (DBX PA har bara analog)
Behringer är tyst om du kör digitalt in, sen beror det naturligtvis på vilken verkningsgrad högtalarna har om bruset hörs eller inte.

Jag litar inte riktigt på delay mätningen i Behringen, så jag brukar ställa in den själv.

Min erfarenhet av framförallt EQ, är att man bara skall EQ:a det mest akuta, börjar man pilla med små justeringar lite överallt, så tappar man tillslut dynamik och musiken blir platt och tråkig.

Jag försöker tänka ungefär som när jag gör passivafilter.
-Mäter elementen var för sig
-Lägger in lämplig baffelstegskompensation ca: 3-6dB
- Ev. EQ:ar jag här om något av elementen har en elak uppbrytning i konen (Frekvenstopp). Brukar vara så på bas/mellan element som har hårda koner typ aluminium
-Väljer lämplig delning
-Mäter och kollar hur det summerar vid delningen, och justerar nivåer på elementen för att få tänkt frekvensgång, justerar ev. delay här också.
-Se kollar jag om något behöver EQ:as, för det mesta är det i basen som det behövs mest, pga rummet.

Sen är det bara att lyssna och ev. små justera tills det blir bra.

Mvh Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2013/07/01 18:54:31
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2013/07/08 :  21:35:03  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Hej!

Då har jag skaffat mig en room analyzer 2pro som jag fibblat litet med. Funderar på om jag skulle lägga upp lite screendumpar så jag kanske kan få lite tips och hjälp. Skall lägga mig och läsa igenom manualen ikväll.

En fullrangemätning med mic placerad ca90cm från mellanhornet.
Måste läsa mer för detta säger mig egentligen nada om jag skall vara ärlig.
Största problemet är att jag upplever mellan/hög som ansträngande och vasst.

Av någon anledning kommer inte vattenfallet med: [URL=http://forumbilder.se/CESF5/med-dbx-installningar][/URL]

Jag lyckas heller inte göra bilden klickbar el få den större trots envisa försök:D

MVH Kalle

en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2013/07/08 21:41:33
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/07/08 :  22:06:19  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Ser ut som du behöver sänka lite över 1000Hz
Har du högtalarna ca 70-75 cm (Baffeln) från väggen så beror nog dippen vid ca 500Hz på det, annars kan det var en att element inte riktigt ligger i fas.

Vad är det du bygger är det 3-vägs? ( är inte så hemma på JBL)

Men det bästa är att mäta upp varje element för sig. Du kan tillfälligt spara mätningarna genom att klicka på 1,2,3 eller 4 nere till höger. Då kan du se alla elementen för sig, sen gör du justeringar på en i taget, då har du bättre kontroll på de enskillda elementen.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2013/07/09 10:09:03
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2013/07/09 :  21:42:45  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Tjena Åke!

Det är fyrvägs.

Drar det lite enkelt
Bas singel 2x18" BR upp till 80hz
Mellan 2x12" 40-1200hz sluten
Mellan/Hög 4" driver med 1,5" hals samt horn
Diskant Jbl superdiskant passivt delad med 1F konding

Har de rekomenderade inställningarna vid mättestet som är:
LP: LO 29,5hz BW 12db, HI 1224 LR 24db. HP: LO 1587 Hi Off
PEQ LO 1: 233hz, Q 1,2, -5db. 2: 561hz, Q 3,4, -4,5db
PEQ HI 1: 2670hz, Q 2,6, -6db. 2: 4760hz, Q1,2, -2db. 3: 8000hz, 9 db/okt, +4db

Så dippen vid 500 är nog där.

Har upplevt ljudet som lite hårt och vasst så man snabbt blir lyssningstrött. Igår fick jag ett ryck och testyade helt enkelt att tejpa över superdiskanten och jag tycker nu det låter betydligt trevligare. Så det får nog bli aktiv delning till den med framöver.
Tror även det kommer göra skillnad att få rätt delay (fas?) på alla högtalare och lådor.

Jag får helt enkelt ta att göra mer som du säger och mäta upp var för sig för att få fason på det. Hoppas kunna få lite tid i veckan att grejja mer med det. Åkte på att jobba 12h idag och igår så orken är sådär just nu.

Jag får återkomma när jag har mer att rapportera.

MVH
Kalle


en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/07/09 :  22:49:32  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Hej

Så du har 1.st 18" 1.st 12" 1.st 4" driver med horn och 1.st toppdiskant i varje högtalare.

Du har inte en bild på högtalaren?

Glöm inte att nolla alla inställningar i filtret.
Börja med att få till en 3-vägs, när du börjar bli nöjd med den,så kan du ev. lägga på toppdiskanten som bonus för att öka spridningen i topp om du tycker att det saknas lite luftighet där.


Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

ssoep
Starting Member

23 Posts

Posted - 2013/07/10 :  19:42:16  Show Profile Send ssoep a Private Message  Reply
Här är bilder från bygget iaf.
http://www.minhembio.com/ssoep/310941/
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/07/10 :  22:08:25  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Oj! Det var ett rackarns stort horn, och drivern ligger ganska lång bakom de övriga element. Du får nog lägga in ganska mycket delay på övriga element för att kompensera för det. Mät hur långt bakom drivern ligger iförhållande till övriga element, så har du en bra utgångspunkt.

Om jag vore du så skulle jag bygga en 3-vägare av den högtalaren i länken. Sen skulle jag skaffa en Behringer Inuk DSP och driva basarna med.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2013/07/11 :  18:40:20  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Stort ä fint:)

Tycker du det stämmer hyffsat att bara mäta och sen ställa in efter avståndet i behringern? Har testat lite fast i underkant och jag tycker det blev bättre. Har fifflat lite nu och skall försöka lite mer senare.
Tycker att det börjar på att bli lite bättre nu alltihop faktiskt. Släpade ned mina gamla högtalare som jag hela tiden tyckt låtit mycket bättre men nu är skillnaden inte lika stor längre. sen har de helt olika ljud då det är en renodlad HIFIhögtalare med silkeslent ljud. Den lät faktiskt lite platt och trist nu fast endå litet bättre på något lustigt vis. Inte alls samma trevliga energi men lite snyggare.

Är ganska säker på att det går att få till detta ganska så bra nu:)

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/07/11 :  20:40:21  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Kul att det börjar låta bättre

Att mäta är en bra utgångspunkt, sen får man ev. finjustera.

Så här ser det ut på mina med gamla filtret

Det är tre mätningar diskant (GUL) mellan (GRÖN) och summerad (BLÅ)
Meningen ar att elementen skall dela på frekvenserna runt delningen.

Sticker något av elementen ovanför den summerade frekvensen runt delningen. så måste du ändra delayen.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2013/07/11 20:43:27
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2013/07/12 :  09:05:32  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Mina kurvor ligger inte alls i varandra på samma sätt som dina. Doch lyckas jag inte hur mycket jag än skruvar på delayen att få någon som helst skillnad på kurvorna efter att jag mäter på nytt. Verkar som XTZ börjar mäta när ljudet kommer nu så då verkar inte delayen registreras. Eller så blir det ingen delay trots att det visas. Jag har ändrat på short delay och har delay i on på ultradriven. Vad är det jag missar?

Tack på förhand:)

Blir inga uppdateringar på ett par dar då vi sticker på lite semester snart:)

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

ssoep
Starting Member

23 Posts

Posted - 2013/07/13 :  04:46:02  Show Profile Send ssoep a Private Message  Reply
Jag har testat en hel del med delay och inte kommit framåt.
Läst en del också att man inte kan mäta sig fram till vad som är rätt med tumstock.
Kan man inte mäta med tumstock så är det bara att prova sig fram, jag tror inte resultatet är banbrytande iaf.
Jag tror det är som more10 skrev det blir inte bättre än vad du använder.
Du har bra HT och ett bra försteg.
Sen kör du med det sämsta (och billigaste) som går att köpa som delningsfilter och som grädde på moset med PA-steg.
Jag säger som farbror barbro "det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"
Bheringer är tillräckligt bra till att börja med men ett filter för 40-50- tusen är bättre, man får helt enkelt sätta en ribba.
Du kommer inte få en hifi kvalitet med budget prylar.
En anläggning som kan spela 130dB med hifi kvalitet får man inte för 100kkr.
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/07/13 :  07:40:03  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Blir enklare om du lägger upp bilder, har du satt delayen till ON?
Mina mätningar är med delningsfilter och det är tre olika mätningar på bilden.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2013/07/13 14:12:06
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/07/13 :  14:28:41  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Det ska gå att mäta skillnad i akustiskt avstånd mellan element med holmimpulse och ett ljudinterface. Jag har dock inte lyckats ännu. Däremot har jag fått min anläggning att låta mycket bättre med tumstocksmetoden.

Om du mäter på allt inklusive filter och får kamfiltereffekter i delningsfrekvenserna så har du ställt delayen fel.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2013/07/13 :  16:17:21  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag har också mätt med hjälp av tumstocksmetoden. Det låter ju bra men jag funderar på att göra om det igen med hjälp av en ännu inte köpt laseravståndsmätare. Men jag känner ändå kanske inte så stort behov av det. Varför ska man peta i något som jag tycker redan låter bra?
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/07/13 :  19:40:29  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Mät avståndet lägg in det som delay, du behöver inte bry dig om några ev. fin justeringar.
Mät ett element i taget, lägg till ev. baffelsetp, lägg till delning.
Baffelstep behöver du antagligen bara på 12":arna
När du är klar med filtret på alla element så mäter du på hela högtalare, justera nivåer på elementen som du vill ha det.
Lyssna
Glöm inte att spara alla mätningar.
Ha mikrofonen på samma ställe hela tiden, ungefär i din normala lyssnings höjd, avstånd ca: 1m blir nog bra.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000