HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY:a Megatrend ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2013/07/17 :  17:24:32  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Ja om man leker med tanken... om man skall bygga sig ngt som liknar de gamla Megatrend som nyligen varit ute på annons osv.
Vilka element skall man börja titta på ?
- typ 18 st 8" -bas/mellan samt ett diskantelement, kanske ett bandelement eller ett annat horn kanske.
Vad tror ni ?
Med vänlig hälsning Tord

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2013/07/18 :  12:32:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Vilka element skall man börja titta på ?


Det beror mycket på vad du vill ha för karaktär, och vad du har tillgång till i övrigt.

Hade jag haft pengar och velat bygga mig ett par golv-till-tak stora dipoler så hade jag köpt mig 16 st B&C 15NW100 till bas-panelerna.
Med kraftigare välbyggda proffs-element så EQar du dem till önskad tonkurva. Elementen kommer inte börja dista påtagligt förens du är rejält hörselskadad, så det finns bra med marginal för EQ och effektmässig kompensation.

Jag tror du får ett betydligt renare och livligare, dynamiskt och tilltalande ljud ur bra proffselement än tex 18 st hifi-8or.

Mvh Johannes

Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2013/07/18 :  13:53:16  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Spännande förslag !
Spånar vidare... / tord
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2013/07/18 :  17:15:33  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Vad kul att det verkligen är någon som vågar slå på stort!
Väntar med spänning!

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/07/18 :  21:08:27  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Säger det samma som Circlomanen. Beroende på budget så hade jag nog själv använt bra proffs element då dom skapar mer av allt men kanske då i lite mindre storlek om man tycker 15" e för stort.
Baspanelerna hade kunnat då ha 4 st 6.5" på bredden och 10 st på höjden. Tror att 40 element per sida borde räcka ;). Beyma 6P200Nd hade passat fint där. Som linjekälla till diskanten hade jag då satt 12 st Beyma TPL150/B. Hade blivit så otroligt läckert och dynamiken och spelglädjen som panelerna hade skapat kan jag inte ens föreställa mig.

Musik är livet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/07/18 :  21:13:55  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Och sen som drivning till panelerna tror jag att ett LAB Gruppen PLM 20000Q borde passa som handen i handsken. 4x5000 watt kan inte bli fel.

Musik är livet

Edited by - Wing Zero on 2013/07/18 21:20:19
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2013/07/18 :  22:47:42  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
"Vad kul att det verkligen är någon som vågar slå på stort!
Väntar med spänning!"
Ja vi är inte där ännu ! / t
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2013/07/18 :  23:00:32  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Några 5000 watt behövs absolut inte.

Jag rekommenderar inte 8 x B&C 15NW100 för att man skall kunna förstöra hörseln på så kort tid som möjligt.

En massa magnetstarka proffselement i en stor baffel ger en mycket kontrollerad spridning, skyhög verkningsgrad och en massa dynamisk headroom som gör att ljudet aldrig blir ansträngt, pressat, onyanserat eller liknande.

Resultatet av ett mer kompromisslöst OB-bygge är ett totalt oansträngt spänstigt och medryckande återgivning med en enorm finkornig nyansering (detaljupplösning). Ett enormt djup med fin 3D-återgivning. Öppna bafflar brukar ju ge en viss surroundeffekt pga bakåtstrålningen. Mycket trevligt, även om det kanske inte är 100% korrekt. Jag lyssnar hellre på ett "för stort ljud" än en trist platt onyanserad återgivning, då det ändå är glädjen, upplevelsen och känslan som är intressanta.

Jag skulle nog hellre rekommendera en liten fin 5 watts single end transistor eller triod-stärkare hellre än en 5 kw proffs-sak.

Mvh,
Johannes
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/07/19 :  08:18:13  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Circlomannen: Klart att det inte behövs några tusen watt men det e kul med mycket effekt men som du säger att om verkningsgraden är så pass hög som den blir med proffs element så räcker några watt mer än väl. Har ju själv högtalare med över 100 dB känslighet och det är väldigt sällan steget jobbar mer än några hundra milliwatt för att fylla lägenheten med musik.

Dom B&C basarna är något i hästväg. En bra början om man vill ha stora element.

mvh. Kristofer

Musik är livet
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2013/07/19 :  14:08:36  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
En tanke var att "uppfinna" ett system som är så lättdrivet så att just en liten 5-watts triodförstärkare skall kunna driva det,
men OM man vill ösa på så skall man ju förstås kunna ta till kraftigare grejer...
Om man skall kunna använda systemet med effektsvaga rörgrejer så kan man väl knappast konstruera det så att man är beroende av Eq vid låga frekvenser ?
/ Tord
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000