HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Små runda björkburkar blir till.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2013/07/31 :  20:08:05  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Hej allihop !

Dags för ett litet nytt projekt, som överskriften säger så ska det bli ett par små högisar i björk. Och eftersom jag har införskaffat mig en liten svarv så kan ni säkert lista ut resten själva...

Blir ett snabbreportage då burkarna nästan är klara och jag har några frågor att ställa innan montering, bilder kommer strax.

StefanW

Även lite bra är bra !

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2013/07/31 :  20:52:14  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Imageshack bråkar med mig....

Dags för första bilden.

Virke införskaffat, svarv köpt och lämpligt bord byggt till den.



Plankan på bilden och några av hans kompisar hyvlas till, sågas upp i mindre fyrkantiga bitar. Pressas ihop med där för avsett klet sätts i kläm av lite tvingar.

Inget är ju som väntans tider när man har kommit på vad man ska göra, svarvjärn slipas medans limmet torkar.

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2013/07/31 :  20:58:32  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Som sagt, snabbreportage blir det så här kommer lite mer bilder på vad det blev:

En liten bild på en välslipad och nyoljad, ja vadå ?


Här kommer en bild till.



StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2013/07/31 :  21:14:15  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
En del till har blivit klar, måste testa och sätta ihop dom på nåt vis ???




Hur var det nu jag hade tänkt ???




Nu börjar det arta sig!




Nåt åt det här hållet hade jag nog tänkt mig !



Tanken är att klotet ligger löst i foten och kan med andra ord riktas.
Anslutningen ska sitta i foten sen ska en lite för lång kabel gå upp till klotet och elementet.
Syftet med högtalarna får man nog säga är mer design än välljud, men de ska nog duga att ha på kontoret i alla fall, basen lär ju utebli men det har nog inte kollegorna i rummen runt omkring nåt emot..... (skulle dom klaga så går det ju alltid att komplettera med en sub)

Elementen är bekanta sen förut Tang Band 3-871 så hoppas dom trivs i rätt små "lådor".

Snart kommer frågorna, hoppas att panelen är lika hjälpsam som vanligt!

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2013/07/31 :  21:19:34  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Här kommer dom sista bilderna, innan jag borrar för högtalaranslutningar och kablar.





Som synes på bilden fick jag tyvärr inte kloten helt runda, men jag var "tvungen" om det skulle bli nån storlek på kloten.


StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2013/07/31 :  21:28:46  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Har du någon uppfattning om innervolymen? Räknade på det nån gång, och en lådvolym på 0.8 liter skulle ge ett Q-värde på 1.0, med en resonanstopp på 1.2dB vid 186Hz, och -3dB vid 146Hz.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2013/07/31 :  21:37:19  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Nu till några frågor.

Ska jag försöka packa in lite isolering eller nåt annat skojigt material ?

Skulle det göra nån märkbar skillnad i basen om jag satte upp kloten i svarven och svarvade ur en basport ?

Invändigt mått skulle jag gissa är cirka 9-10 cm i diameter och klotformat då så klart.

Andra ideer och synpunkter tas tacksamt emot såhär i sista minuten !

Tack på förhand.

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2013/07/31 :  22:04:55  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Absolut inte basreflex med den lilla innervolymen, för basreflex behövs ca 6 liters låda för att det skall fungera bra med det elementet. Dämpa med gullfiber eller liknande, prova dig gärna fram till rätt mängd.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2013/08/01 :  07:51:56  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Snyggt jobbat

Söt små högisar det där

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2013/08/01 :  09:12:09  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Riktigt fint hantverk!
Kul idé med "riktbarheten"

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2013/08/01 :  20:55:18  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Nu ska jag köpa en träsvarv .....

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2013/08/02 :  16:03:02  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Trevligt!

quote:
Nu ska jag köpa en träsvarv .....


Ny hobby på gamla dar .

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/08/03 :  15:15:36  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Snyggt jobbat Speciellt med materialblandningen

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000