HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Beats exil-källare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2013/08/11 :  20:51:02  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Hej alla glada forum människor!

Efter 8-10 år som medlem (!) ska jag faktiskt lägga upp en bildtråd.

Det är mest för att jag är lite rastlös denna söndagskväll i Haugesund och sitter mest och räknar dagarna till det att min semester utbryter om 10 dagar. Jag har jobbat i Norge i ca 1 år nu på västkusten 8 månader.

Att livet blir rätt trist utan musik kom jag rätt fort på när jag kommit upp hit och då stereon är för otymplig för att släpa upp så drog jag ihop vad jag hittade hemma för att kunna ha en "källarstereo" i min exil.

Dessutom hade min sambo troligen blivit rätt sur över att inte ha något att spela på hemma.

Provade först att helt enkelt köra lurar på kvällarna men jag tröttnade rätt snabbt.

Så i min hyrda "Fritzl-källare", som Ulrica föga smickrande döpte den till, har jag nu riggat en liten stereo så att jag kan skrämma värdparets Euro-Dubstep lyssnande tonåringar.

I all sin enkelhet består den av:

Min sambos förre detta knallrosa Dell Inspiron som jag nu fått överta då hon ville ha min nya. På den körs det FLAC från WMP med någon Plug In.




Där spelas i skrivande stund Ali Farka Touré och Ry Cooders "Talking Timbuktu" på FLAC.

Efter den snart hädangångne Dell datorn sitter ett imnterface kopplat via USB.

Ett, tämligen dammigt ser jag, Roland Quad-Capture USB interface avsett för enklare inspelningar. Knasigt vad mycket ljud det går att köpa för 2500 kr på Thomann.

Ut från ljudkortet sitter en balanserad Supra EFF (tror jag att den heter) men riktigt illasittande adaptrar från Neutrik. Men jag hade varit utan musik så länge att jag helt enkelt tvingade in adaptrarna i vinkel i ljudkortet och hoppades på att det skulle hålla för jag orkade inte vänta på nya kablar med rätt terminerade kontakter.







Nu vågar jag troligen inte byta när de andra kablarna anländer får då riskerar jag att ha sänder ljudkortet när jag tar ut kablarna..

Man visst såg jag ett Focusrite Forte nere på 4sound här i Haugesund nyligen..

När så signalen äntligen blivit analog så går den in i ett av mina Lyngdorf SDA2175. Kan inte säga annat än att jag inte kommer använda andra slutsteg innan Peter Lyngdorfs designers beslutar sig för att designa och släppa ett nytt. Använder 2 st i hemma stereon.




Via lika enkla kablar, den här gången Supra Ply 2.0 terminerade med bananer, så kopplas mina första riktiga hembyggen in.

Ett par såna här från Troels:




De gjordes med super enkla Elko kondingar och simplaste spolarna men låter väldigt behagligt med det mesta.

Högtalarna kommer vara föremål för en uppgradering under hösten med lite bättre filterkomponenter. Eller helt nya filter faktiskt, då jag, yberbegåvat nog, limmade ihop lådan undertill och förslöt den så jag kommer inte åt filtren hur gärna jag än skulle vilja.

Hela high end arrangemanget ser ut såhär:




Nåt som slår mig är hur skoj det är när det har kostat så extremt moderata medel men ändå är roligt att lyssana på.

datorn hittar jag nog motsvarande i "bortskänkes mot avhämtning" sannonser på blocket.
Kablarna med xlr adaptrar ca en tusing. Slusteget hittar jag begagnat för för ca 5500 kr idag.
Ljudkortet 2500 och delar till högtalarna ca 3000 kr. Det är rätt bra för vettigt ljud tycker jag!

Hoppas att ni droppar inom den här tråden mot hösten när jag börjar labba med nya filter detaljer och eventuellt något annat ljudkort.

Ops! Höll på att glömma min favvis-ljudabsorbent




Ha en bra kväll!

/Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/

Edited by - Beat on 2013/08/11 21:11:30

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/10/29 :  19:51:19  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tycker det ser ut som du skrapat ihop en anläggning med fokus på enkelthet och välljud! Håller med om att det är fullt möjligt att uppnå väldigt hög kvalitet med en dator som källa. Ser fram emot vidadre eskapader i "Fritzl-bunkern"
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000