HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Bonusspår - bonus eller bråte?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ulfn
Member

210 Posts

Posted - 2013/08/29 :  16:22:47  Show Profile Send ulfn a Private Message  Reply
Någon mer än jag som brukar köpa gamla favoriter i Remastered-utgåva med bonusspår?
Man kan ju konstatera att det är både grus och guld som bjudes.

Ett exempel från CD-skivor köpta de senaste åren.



Green River 40th Anniversary Edition från 2008, av Creedence Clearwater Revival , där tidigare outgivna instrumentallåten Broken Spoke Shuffle finns med. Rätt intressant eftersom den låter som om ett datorprogram hade analyserat John Fogertys komponerande, vad gäller tonart och tempo och sedan spottat ur sig en typisk Creedence-låt.
Även Glory Be, från samma skiva, är av liknande karaktär.
Finns ju inte så mycket från Creedence-tiden, utöver det som gavs ut från början, så vi som gillar John Fogerty får väl vara nöjda med det!

Mera åt grushållet, från samma håll - sorry.
Liveversioner av CCR-låtar från Europaturnen när de bara var tre och gruppen var på väg mot sammanbrott. Värdelöst, tycker jag, när det finns The Concert (Live 1970 at the Oakland Coliseum) från deras bästa period.


Någon som vill dela med sig av bonusspårens bästa och sämsta?

Om uppslaget uppskattas - sorry igen - har jag fler exempel på lut.

Ulf




Edited by - ulfn on 2013/08/29 16:29:40

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2013/08/29 :  17:14:49  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Fortsätt gärna

Bonus brukar ju för det mesta var utfyllnad. Förutom marknadsföring förstås.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

ulfn
Member

210 Posts

Posted - 2013/08/29 :  18:19:22  Show Profile Send ulfn a Private Message  Reply
och jag fortsätter...



Peter Greens Fleetwood Mac, deras allra första skiva, en kanonskiva i sig själv, med de sedvanliga extraspåren på den remastrade utgåvan från 2004.

Bonus
You're So Evil
En rätt morbid historia, samma melodi som Hellhound On My Trail (ja, Robert Johnsons låt), från samma skiva, men helt annan text:
...I am gonna get my 44, get my 44, shoot a few holes in you.
...Yes I will put you six feet under, put you six feet under,
Put you six feet under the ground, six feet under the ground...

I'm Coming Home To Stay
Med härligt pianoklink och samma gitarrös som i t ex My Heart Beats Like A Hammer som startar skivan. Jag går igång på pianoklinkande, har svårt att sitta still när jag hör den här låten.
Måste vara en variant av en ärftlig åkomma. Min pappa, nu 77 år, går igång på brölande saxofon.
Samma sjukdom, men olika frekvenser och transienter...

Bråte
I Loved Another Woman (Takes 1,2,3 & 4)
I Loved Another Woman (Takes 5 & 6)
Cold Black Night (Takes 1,2,3,4,5 & 6)
och några ytterligare.
Blir rätt tjatigt med samma låt där de startar och stoppar och startar igen och stoppar...

Ulf



Edited by - ulfn on 2013/08/29 18:22:02
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/08/29 :  20:47:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag sitter med Grateful Deads album Grateful Dead vilken har två bonusspår. Spåren går i samma anda som övriga låtar och låtarna är bra spelade så det är väl OK.
Jag kan inte direkt hitta så många plattor hemma med bonusspår men ser att skivorna av Älgarnas Trädgård, Pete Sinfield och Spring har bonuslåtar. Det där funkar ganska bra eftersom skivorna inte direkta temaalbum och extralåtarna, precis som Grateful Dead, är av skaplig kvalitet.
Däremot skulle jag ogilla om det ök bonusspår på konceptalbum. Hur kul vore det med bonusspår på en nyutgåva av Roger Waters Amuzed To Death eller Moody Blues On A Threshold Of A Dream? Och bonusspår som består av usla livespelningar eller raffsiga demolåtar eller usla laborationer i studion går självklart fetbort.
Go to Top of Page

ulfn
Member

210 Posts

Posted - 2013/08/29 :  20:56:08  Show Profile Send ulfn a Private Message  Reply
Ja,
...oftast stör ju bonuslåtarna rytmen på den ursprungliga skivan, eftersom man minns - och känner för - låtarna som de kommer på
ursprungskivan.

Ulf
Go to Top of Page

ulfn
Member

210 Posts

Posted - 2013/08/29 :  21:04:38  Show Profile Send ulfn a Private Message  Reply
En annan variant av bonusspår är en hel bonus-CD.

Denna av Yardbirds:


Går under namnet Roger The Engineer (=Roger på omslaget) eller Over Under Sideways Down, och innehåller en CD med stereomixen och en CD med den (ursprungliga) monomixen, dvs så som skivan var tänkt att låta.
Originalskivan innehåller några spår som är värda att nämna.

The Nazz Are Blue låter som tidigare nämnda My Heart Beats Like A Hammer, fast som om Jeff Becks gitarr är på speed.

Jeff's Boogie är en låt med Jeff Beck i sitt esse. Jag kan inte beskriva den i ord direkt, men övertoner på gitarren här har jag hört nämnas, från en musiker jag hade kontakt med under Uppsalatiden.
Dessutom ett personligt minne. Jag spelade denna låten på LP hos en Linn-handlare 1990 och hörde tydligt hur pickupen misslyckades spåra vid ett tillfälle.
Hörde du det? frågade jag affärsägaren.
Nä, sa han.

Farewell, en ovanligt lugn låt för att vara Yardbirds. Sidavslutare på LP:n, 1:31 lång.

Om jag har förstått det rätt var stereomixen, på den gamla goda tiden, en efterkonstruktion och monomixen var det som gällde.
Kan vara en fördel om man har monopickup till sin skivspelare, vilket jag dock inte har.
OT. Har f.ö. just nu ingen spelbar skivspelare, men väntar på leverans...

En annan fördel som jag själv tänkte utnyttjat med monomixen var, när det gäller att spela in mina nya högtalare. Om man då kopplar den ena högtalaren ur fas och ställer dem mitt emot varandra kommer ljudet från den ena högtalaren att släcka ut ljudet från den andra, om det är monosignal.
Rätta mig om jag har fel, tekniska är inte mitt bästa språk...
Nu blev det så, att jag spelade rakt upp och ner och lyssnade under tiden.
Det går också bra :-)

Ulf

Edited by - ulfn on 2013/08/29 21:28:16
Go to Top of Page

ulfn
Member

210 Posts

Posted - 2013/08/29 :  21:13:51  Show Profile Send ulfn a Private Message  Reply
soundbrigade, har sett att du nämnt olika skivor av Renaissance, har du den här?


Startade ju som en efterföljare till Yardbirds, en annan efterföljare var ju, så klart, Led Zeppelin.

Själv har jag den på LP.
Sägs väl vara ett av de första exemplen på influenser av klassisk musik i rockmusiken?!

Ulf

Edited by - ulfn on 2013/08/29 22:37:54
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/08/29 :  21:33:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Ulfn: den har jag på CD men köpte den som LP när den kommit ut precis. Jag tycker nog att den tillhör en av världens 10 bästa album.

Tur den inte kommit i nyutgåva med bonusspår.
Go to Top of Page

ulfn
Member

210 Posts

Posted - 2013/08/29 :  22:27:04  Show Profile Send ulfn a Private Message  Reply
Neil Young tar ju hand om sina bonusspår på sitt alldeles egna sätt.
Han spelar in kanonlåtar, och vissa mindre bra såklart, med den produktiviteten han har - sedan låter han bli att ge ut dem.
Eller så hamnar de på en skiva 5, 10 eller 15 år senare, och i vissa fall på någon obskyr skiva utgivet i ett enda land.

Några exempel, av hög klass:
Wonderin dök upp första gången på Everybody's Rockin' 1983, en charmig bagatell, men som bara Neil Young kan göra det. Den skrevs ju dock mycket tidigare vilket vi fick höra 2006 på Live At The Fillmore East 1970.



På Live Aid-galan 1985 spelade Neil Young en låt som sedan aldrig hördes på skiva.
Förrän 2011, då Nothing Is Perfect dök upp på A Treasure, live från 1984-1985 med bandet International Harvesters.


På mini-CD:n, 5 låtar, Eldorado från 1989, utgiven endast i Japan, är titellåten en härlig, suggestiv låt med kastanjetter.


Nog för idag
Ulf






Edited by - ulfn on 2013/08/29 22:29:36
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2013/08/29 :  23:45:05  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Bob Dylan är väl ändå kungen av bonusspår. Hela hans Bootleg Series kan väl betraktas som just sådana. Nu är det Self Portrait som får sig en omgång. En skiva jag hoppade över när den kom ut. Tänkte även strunta i Vol. 10 i Bootleg serien, Another Self Portrait. Läste gott om skivan och sökte efter den i Spottan. Hur bra som helst. Men jag tycker ju om Bob


"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

ulfn
Member

210 Posts

Posted - 2013/09/06 :  18:40:01  Show Profile Send ulfn a Private Message  Reply
Bonusspår i form av en hel extra CD har vi här också: Contact från 1971, med "Hon Kom Över Mon"

Jag köpte LP:n 1980 och CD:n 2011.

Contacts musik var litet folkmusik, en hel del (politisk) progg, litet visa och litet pop.
De mest kända medlemmarna var Ted Ström och Lorne de Wolfe.
Den som börjar tänka Hansson de Wolfe, från 80-talet, är inte fel ute

CD nr 1 är originalet med ett bonusspår, "Jag Är Lite Ledsen I Kväll". Helt OK låt, men inte någonting att jaga efter.
Den mest kända är ju titellåten.

Jag kan hantera en såg, jag kan yxa en båt, jag kan ro.
Jag kan klara mig själv, jag kan koka min mat, jag kan sy.
Då kom där en kvinna, tvärs över mon,
nånstans i mitt inre hon slog an en ton,
jag föll som en fura rakt på hennes kropp,
läppar som eld och en sammetsmjuk kropp
som jag plocka#180; och spara djupt i mitt sinn.

Litet annat från skivan:
Vägen Gick Vindlande Grå
http://www.youtube.com/watch?v=1UkKMmsfIP0
Nattens Drottning
http://www.youtube.com/watch?v=krUHknz8XXc
Samma vindar, samma dofter
http://www.youtube.com/watch?v=i3WCWuoBYSw

CD nr 2, "Nobody Wants To Be Sixteen" innehåller engelskspråkiga låtar från 1969-70 och producerades av Kim Foley som också jobbade med The Runaways, dvs Joan Jett m fl.
http://www.tedstrom.se/diskografi/nobody-wants-to-be-sixteen

Kul att lyssna på, men det låter inte som Contact, mer som 60-talspop i allmänhet. Men helt OK som bonusmaterial.
Låten "Nobody Wants To Be Sixteen" jfr "Samma vindar, samma dofter" ovan!
http://tedstrom.se/v2/wp-content/uploads/2008/10/09-Nobody-wants-to-be-sixteen.mp3

Ulf






Edited by - ulfn on 2013/09/06 18:40:37
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/09/06 :  18:56:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Ulfn: jag köpte den som LP men måste tyvärr säga att den är ett pekoral.

Nåja, Jag har Pete Sinfields Still som CD. Inte nog med att det finns bonusmaterial (som är helt OK) men man har kastat om ordningen på övriga låtar.

Jag tror dessutom jag har har NYA plattor med bonusmaterial - kan det vara så??
Go to Top of Page

ulfn
Member

210 Posts

Posted - 2013/09/06 :  19:11:37  Show Profile Send ulfn a Private Message  Reply
Ja, jag tycker nog också att texterna är litet styltiga, och hela framförandet låter helt klart föråldrat, men jag tycker skivan är värd att ha för:
Nattens Drottning
Vägen Gick Vindlande Grå
(och ja) Hon Kom Över Mon

Skulle väl ha skrivit detta från början...

Allt är inte perfekt i vår..., inte ens "Hon Kom Över Mon"

Ulf
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/09/06 :  20:18:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Fyrvaktarens dotter är kanske lite OK, lite dyster historia.

Det finns, som någon nämnt, skivor som bara är "bonusspår". Det finns grupper som släppt besvärande få skivor och då är ju extraspåren en stor BONUS. Italienska Museo Rosenbach har släppt två (tre) plattor där den tredje (andra) är lite studio- och livematerial). Jag har lyssnat lite på trean (tvåan) men den ger så litet att den är mer bråte än bonus.
Go to Top of Page

ulfn
Member

210 Posts

Posted - 2013/09/06 :  20:57:51  Show Profile Send ulfn a Private Message  Reply
...och soundbrigade:
Nya plattor med bonusmaterial har jag också.
Men då får man ofta betala bra för bonusen och det är en separat utgåva, troligen i begränsad upplaga när skivan precis släppts.

T ex John Fogerty - The Blue Ridge Rangers Rides Again.
Här får man (betala för) bonus-DVD, liten intervju med John F. och filmat från studion under inspelning/repetition.
Helt OK för mig som har Fogerty/CCR nära hjärtat. Jag valde själv bonusvarianten.

Ibland kan det, på samma vis på nya skivor, följa med bonus-CD med låtar som bara finns på den, inte sedan på den egentliga skivan, när bonusupplagan är slut.
Har någon Tom Waits, "Bad As Me", där det är på det viset.

En tredje, The Thorns - same title. Melodiös pop, rätt OK, där bonus-CD:n är en akustisk version av skivan. I det fallet bättre än det tänkta originalet, tycker jag.

Und so weiter...

Ulf

EDIT: stavfel

Edited by - ulfn on 2013/09/06 21:04:39
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2013/09/06 :  21:18:32  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Värsta "bonusspår" för mig är på CD-upplagan av Mikael Rickfors/ Rickfors.
Massa soul-låtar:
http://www.discogs.com/Mikael-Rickfors-Rickfors/release/2646382

Hade Lp:n men den var nästan sönderspelad och så jag köpte CD:n .
Då hade man plockat in som låt nr 2, Som stormen river öppet hav!!??
OK om man kör den som bonuslåt, men sist i så fall.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2013/09/07 :  08:54:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Min favoritgrupp the Flower Kings brukar släppa cd-skivor med varianter med bonusspår på en extra cd. Vet inte om man egentligen kan tala om bonusspår, eftersom man får betala extra för bonus-cdn. I vilket fall som helst så finns det riktiga pärlor bland dessa extra låtar.
Transatlantics senaste platta, the Whirlwind, finns också att köpa med en extra cd med 6 låtar, tre original och tre covers, väl värda att ha.
Dessa extra cd brukar också innehålla hemmagjorda dokumentärer om inspelningen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000