HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Vikta pipor och övertoner, Tyrland med "barn"
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2013/08/31 :  07:49:42  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Tyrland/Stridbeck högtalarna imponerar. Men det kliar i fingrarna att göra än bättre. Tyrland visade i sitt examensarbete att vika en pipa en gång leder till betydligt reducerade övertoner men han valde att vika pipan två gånger som IMF och andra för att det passade med lådform och var elementen hamnade. Kan man då bygga en bättre TLS genom att bara vika en gång och då få bättre undertryckta undertoner?


Sagt och gjort så använde jag överblivna skivor och skrotade hyllor och gjorde både in liten IMFvikning och en enkelvikning samt en DaLine. Den sistnämnda är vikt som IMF men dels har den konstant tvärsnitt dels är pipan bak och fram så att öppningen är på baksidan inte framsidan som IMF.

Innermått och bafflar är utritade. Jag försökte att få IMF och enkelvikningen så lika som möjlig med de spillbitar jag hade att tillgå. DaLine är samma sak men tvärsnittet har fått hållas ner pga materialtillgång. Måtten skrivna i tuschpenna på sidorna.


Elementen är två skärmade 5#8221; som jag köpte på Parts_express för ca 10 år sedan. Ett Peerless och ett från Taiwan. Med Peerlessen som ett typiskt basreflex element och Taiwan elementet som ett för små slutna lådor. Tyska tidskrifter brukar ju rekommendera element med ganska högt Q värde för TLS




Vi börjar med Tyrland Stridbeck IMF varianten
Peerless först. Mätningar med Woofer Tester 3 och Omnimic. Mikrofon ca 2 cm framför mitten på konen eller mitt i pipöppningen.
Ljudet låter mycket burkigt som att prata genom ett plåtrör.
Notera pipan toppar vid 40 Hz (grundresonans) och övertoner vid 170-290-400 Hz. Avsmalningen skjuter ner grundresonansen men inte övertonerna så de blir inte 3-5 och 7 ggr grundresonansen. Toppen på pipan ligger ca 5 Hz under djupaste delen av dippen för elementet. Röd och brun kurva. Pipan toppar vid 40 Hz och ljudet ut vid 100 Hz är nästan 10 dB lägre

Nästa steg är att undersöka hur mycket strålningresistans pipan ger om man jämför med en sluten låda. Fyller jag sista delen med hårt inpackad dämpvadd och lådan blir då som en stor sluten låda. Svart kurva. Mikrofonen flyttas inte mellan mätning av element i öppen pipa och den igenstoppade pipan.

Frekvenskurvorna visar att konutslaget minskar med ca 8 dB runt 45 Hz och att det påverkas även runt 170 och 290 Hz. Under 38 Hz är konutslagen högre. Jag har flyttat nivån på piporna så att de är samma som elementen runt 100 Hz. Det är en godtycklig nivå för att få summering måste man korrigera för både yta och fasskillnader.



Gröna kurvan visar hur TLS har två impedansminima vid 45 och 170 Hz, den blå kurvan visar den #8221;slutna#8221; lådan med ett på Q på 0.5


Frekvenskurvorna visar att konutslaget minskar med ca 8 dB runt 45 Hz och att det påverkas även runt 170 och 290 Hz. Under 38 Hz är konutslagen högre. Jag har flyttat nivån på piporna så att de är samma som elementen runt 100 Hz. Det är en godtycklig nivå för att få summering måste man korrigera för både yta och fasskillnader.




Så vad resultaten visar än så länge är att resonansmönstret i huvudsak styrs av pipan och att elementet påverkar Q värdet (toppigheten) hos grundresonansen. Samma resultat såg man i B Börjas trimning av Voigtpipan i HiFI Musik för många år sedan.

Nästa frågeställning är; kan man undertrycka övertonerna med smart vikning av lådan? Då kan man minska behovet av dämpmaterial och tillvarata grundtonen bättre!

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2013/08/31 :  08:46:43  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Roliga mätningar! Jag har haft Stridbeck TL6 i min ungdom och läst Tyrlands avhandling och studerat hans mätresultat ingående vid många tillfällen. Han var tidigt ute med mycket och dina mätningar ger ytterligare inblick i TL-principen. Jag har även byggt TL-högtalare med rätt bra resultat som följd men visst saknade man mätmöjliheter på den tiden det begav sig. Impedanskurva och näfältsmätning gick förstås att göra även då på 70-talet men det var tidsödande så det var inte möjligt att göra så mycket experiment.

Dina kurvor visar något som bara antytts här och där beträffande dimensionering av TL nämligen att det är rimligt att dimensionera den som en sluten låda med hela pipans volym och därefter "hänga på" pipresonansen. Eftersom volymen med nödvändighet blir ganska stor bör man precis som du skriver nog använda element med rätt högt Q-värde för att få en bra avstämning med klassisk dimensionering. Man kan dock tänka sig varianter med lågt Q-värde för väggnära placering t.ex. En annan möjlighet om man har plats kanske kunde vara användning av IB-element och inbyggnad av pipan i vägg.

Jag ser fram mot fortsättningen och kan väl nämna att jag alltid tyckt att varianten med en vikning ser intressantast ut. Att den inte valdes tror jag berodde på mer opraktiskt format.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2013/08/31 :  11:55:11  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Intressanta mätningar! Pipans ratio tror jag också har en del inverkan på hur effektivt resonanser dämpas.

Jag testade en rak TL med ratio 10-1, och i detta fall räckte det med 16g/liter ull precis bara bakom elementet för att inte se övertonerna alls i princip. Grundtonen tappar inte så mycket om man kan undvika att dämpa längre ner i pipan, i mitt test tappade jag ca 2db.

Du kan ju släppa ner micken i pipan och lokalisera var 3:e övertonen har sitt tryckminimum och lägga dämpningen därifrån mot elementet, då borde man få bort det mesta.

Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2013/08/31 :  12:40:54  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Det finns ju två skolor av TL de som dämpar hela pipan och vill absorbera allt då krävs ett element med ganska högt Q eller en låda som är betydligt mindre än Vas. Den andra skolan där man behåller grundresonansen är ju nära släkting med Voigt piporna även om de piporna smalnar av åt andra hållet. I dessa Voigt pipor är det basreflexelement som fungerar bäst vad det verkar. Jag har inte så många 5" element men klämmer jag in 8" så har jag många kandidater att leka med, men nu var det piporna jag skulle utforska först.


Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2013/08/31 :  13:09:16  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Som ni kan se på IMF vikningen så normaliserar man att grundresonansen ligger på 0 dvs i nivå med elementet så hamnar 3e tonen på +10dB 5e tonen på +6 dB och 7e tonen på +/- 0 dB och resten minst 5 dB under.

Så här blir det med en vikning



Dvs + 6-7dB för 3e tonen en förbättring + 5 dB för 5e ingen skillnad och 7e tonen + 2-3 dB en försämring.
På det hela taget en förbättring då 3e tonen är svårare att dämpa än 7e övertonen. Jag fick bara 3-5 dB förbättring av tredjetonen att jämföra med Tyrlands 10 dB. Skillnaden är att hans element och öppning är i "taket"det är möjligt att detta förändrar resonansutbredningen i pipan.

Dessa lådor låter inte alls lika burkiga som IMF lådorna när man hör frekvenssvepet vid mätningarna. Detta kan dock bero på att IMF lådans pipöppning är uppåt i rummet vid mätning och Onefold pipans mätning är neråt mot en tjock matta.
Go to Top of Page

BjornJ
Member

101 Posts

Posted - 2013/09/26 :  13:40:43  Show Profile  Visit BjornJ's Homepage Send BjornJ a Private Message  Reply
Bara et par tips:

Dämpning endast i övre 2/3 av pipan. Dämpning är inte endast för frekvensutjäming, det reducerar ochså konens rörelse under reseonansfrekvensen og ger en bätre transient (renare bas)

Element 1/3 eller 1/5 nedåt i pipan från den slutna ändan. Detta "driver offset" mindskar prpblem med dom harmoniska.

Hej från
Bjørn

Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2013/09/28 :  13:41:53  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Hej Björn,
Tack för tipsen. Jag är väl medveten om dämpning vid hastighetsmaxima och dämpning i första halvan av pipan. Då tanken var att se om man kunde vika om en IMF pipa eller andra vanliga TLS och få en bättre övertonsdämpning så var det högt avsiktligt jag hade elementet nära eller i den slutna änden av pipan. Notabelt är att verkninggraden på TLS konstruktionen till höger har avsevärt lägre verkninggrad från pipan. Den har ju en tvärsittsara som ligger nära 100% av elementarean medan de andra två visserligen slutar med 100 % men börjar med ca 300%.
Go to Top of Page

nisse.p
Member

92 Posts

Posted - 2013/09/29 :  11:48:12  Show Profile Send nisse.p a Private Message  Reply
Jag hade turen att få tag på ett exemplar av Svens avhandling från chalmers via en bokhandel på nätet nyligen.
En mycket intressant man verkar det som.
Ännu roligare är det att han bodde här i Örnsköldsvik i slutet av sitt liv.

1995 skrämde han polisen ordentligt när de provade vad 800st 10" monterad som en ljudvägg kan åstakomma. Större öppen baffel än så har jag inte hört talas om.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=27827

Jag ser fram emot resultatet från dessa försök du gör.

Men idag vet vi väl att en av de bästa sätten att påverka utsläckningarna är att placera elementet längre ner på pipan.
Hur skulle det se ut om vi inte använder dämpning i form av ull för att dämpa pipan utan ett aktivt högtalarelement.
Kanske rent ut av ett element med mikrofon som kämpar med utsläckning som de aktiva basfällorna?
Har man en minidsp kan man ställa in så det bara jobbar med de frekvenser som är intressanta.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2013/09/29 :  12:40:35  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Hur skulle det se ut om vi inte använder dämpning i form av ull för att dämpa pipan utan ett aktivt högtalarelement.
Kanske rent ut av ett element med mikrofon som kämpar med utsläckning som de aktiva basfällorna?
Har man en minidsp kan man ställa in så det bara jobbar med de frekvenser som är intressanta.
Menar du att baselementet som är avsett att spela direktljudet skulle korrigeras med dsp? Isåfall tror jag inte det skulle bli bra då man troligtvis vill ha direktljudet återgett någorlunda linjärt och det försenade ljudet korrigerat. Och det blir en svår kombination.

quote:
Men idag vet vi väl att en av de bästa sätten att påverka utsläckningarna är att placera elementet längre ner på pipan.
Utan att veta säkert, men jag tror att trådskaparens syfte är att behålla elementet i änden av ljudledingen för att behålla bra impulsvar. Min erfarenhet är att frekvenskurvan endast påverkas under första övertonen i frekvens om ljudledningen är vikt färre en tre vikningar, vid fler veck övergår den mer mot samma beteende som en rak ljudledning. Som jag ser det är det första övertonen som är svårast och den dämpar man nog effektivast genom att vika ledningen 1 gång.

En smart metod för att bibehålla impulsegenskaperna (elementet i änden) är att sätta en smalbandig helmholz resonator nära öppningen.
Go to Top of Page

nisse.p
Member

92 Posts

Posted - 2013/09/29 :  13:37:03  Show Profile Send nisse.p a Private Message  Reply
Nej, utan ett extra element skall isåfall ersätta helmholtz resonatorn.
Det är såklart lite orealistiskt men en tanke bara.



Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2013/09/29 :  13:50:54  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Nej, utan ett extra element skall isåfall ersätta helmholtz resonatorn.
Det är såklart lite orealistiskt men en tanke bara
Då är jag med i din tanke hoppas jag en passiv resonator för så höga frekvenser blir inte så orimligt stor och den är relativt enkel att stämma av. Jag har aldrig byggt aktiva, men har fattat som att dessa blir ganska bredbandiga.
Go to Top of Page

nisse.p
Member

92 Posts

Posted - 2013/09/29 :  14:04:15  Show Profile Send nisse.p a Private Message  Reply
Med aktiv delning och dsp kan man ju välja fritt på q och amplitud på hur "dämpelementet" jobbar.

Men nu skall vi inte sabba tråden mer. Sorry för sidospåret.

Jag har inte tänkt på hur placeringen i pipan påverkar impulssvaret.
Är det märkbar skillnad?
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2013/09/30 :  08:04:41  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Daline med kammare och smalare pipa än de två övriga
[/URL]



Då jag inte kan göra vektoraddition av pipa och element så mätte jag helt sonika högtalaren i rummet dels med pipan öppen dels med pipan igenkorkad av dämpmaterial. Resultatet med en nivåhöjning på 5 dB mellan 30 och 60 Hz och +10 dB runt 150 Hz och en liten topp vid 250Hz är nog vad man kan förvänta sig av en naken pipa.
[/URL]

En annan sak som är notabelt är att nivån från DaLine pipan är ca 5 dB under de andra två konstruktionerna i fundamental resonans. Jag vet att man inte skall ha för liten tvärsnittsarea men även DaLine ligger över 100% av elementets konarea, men det verka inte räcka. Eller så är det den distinkta kammaren som ställer till det.
[/URL]
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000