HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tuner som piper..
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2013/10/03 :  23:21:20  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Har en Denon TS-QS10 tuner som jag gillar ljudet på,men den har en liten egenhet för sig vid stereo lyssning,det är ett svagt högrekvent pip som försvinner vid mono lyssning.
Har sökt men inte hittat nån manual,den verkar vara ganska ovanlig.
Brukar det gå att trimma bort sådant,funderar det är stereodekodern som spökar.Har alldrig skruvat med nån FM radio,så jag inte gör bort mig och ställer den fel.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2013/10/04 :  09:27:48  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Finns det inte något ord för det där? Jag har liknande problem med min Yamaha CR-2020 men om jag byter antenn så försvinner det. Det är dock rätt lågt pip så det kanske är något annat.

Kan ju även vara 19khz signalen som spökar.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2013/10/04 :  12:45:31  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Det är en ton hela tiden,men 19khzdet hör väl jag knappast så det måste nog vara lite lägre.
Det kanske inte finns nån trimpunkt på nyare tuners,ska ta av locker iallfal och kolla.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2013/10/04 :  15:30:56  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Börja inte att pilla med den om du inte vet EXAKT vad du gör. Risken är annars att det blir sämre än vad det var från början.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2013/10/05 :  10:26:16  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Är det samma på alla kanaler/frekvenser? Provat att flytta på antennen?

Koppla in radion till datorn o spela in en ljudsnutt o lägg upp den här så kanske vi kan lista ut vad det kan vara!

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2013/10/06 :  12:17:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Kopplade in antennen på taket blev lite bättre.
lyssnar på 3:an är nästan bäst på den,ska prova att koppla in en antennförstärkare,ska ha en liten liggandes nånstans..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2013/10/06 :  12:23:40  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Då är det troligen ''fm blend''. Beror på att antennen inte fungerar så bra ihop med radiodelen. Det kan bero på störningar, dålig placering etc. Min Yamaha har en knapp som heter FM blend och trycker man in den försvinner pipet. Antar att den du har inte har en sådan?

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2013/10/06 :  13:09:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Nope ingen sådan knapp.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2013/10/08 :  17:07:57  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Med antennförstärkare har pipandet försvunnit,men oxå något ökat brus vid stereolysnnande.
Men jag får väl vara nöjd..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/10/08 :  17:55:13  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Är det relaterat till pilottonen på 19khz som talar om för stereodekodern att det finns stereoinformation? Verkar så även då det verkar försvinna då man använder FM Blend som väl är ett sätt att minska bruset vid stereomottagning genom att mixa höger o vänster kanal vid olika frekvenser (halvmono eller vad man ska kalla det?)

Nåväl, verkar ju ha ordnat sig i vilket fall..
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2013/10/08 :  20:21:58  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Pilottonen på 19KHz ska inte höras men i vissa apparater kan det sitta dåliga LP-filter. Jag har själv noterat detta på några Tuners.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000