HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur får en RIAA kurva se ut? (Fixat)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/11/06 :  20:26:28  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Har satt snurr på min gamla skivspelare Thoren TD 320 med TP90 arm och en Denon DL 103S pickup.
Har funderat på vilket riaa jag skall ha har ett inbyggt i min receiver Denon 3313, och så har jag ett gammalt rör försteg från 80-talet, en Anderson PA19.

Efter lite provlyssning och jämförelse mellan dem, med ganska stor skillnad på ljudet, så gjorde jag lite mätningar på riaa ingången på dom.

Ser man på mätningen så är skillnaden enorm, får en riaa-kurva se ut hursomhelst eller gör recivern justeringar i mjukvaran.
Mätningen på recivern är i läge Pure direct så det borde inte vara någon mjukvaru justering.


Det som också var lite konstig är att ljudupplevelsen inte stämmer med kurvorna Denonen var mycket mörkare i klangen.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2013/11/10 13:00:44

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/11/07 :  01:17:16  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag tror du har mätt fel.

riaa på google

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/11/07 :  16:50:10  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply

Möjligt att jag har mätt fel, men båda är mätta på samma sätt.
Den gröna tycker jag ser helt okey ut, men den röda som är receivern ser väldigt konstig för att vara en phono ingång.

Har kört signalen från ut från ljudkortet till phono in och tagit ut signalen på pre-out sen in i ljudkortet.


Mvh Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2013/11/07 18:27:41
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2013/11/08 :  19:25:40  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
Nåt är spooky. Denon har mätmässigt mycket mera diskant ändå låter mörkare and Andersson. Läser man manualen för recievern så har den en riktig MM ingång.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2013/11/08 :  19:27:39  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
Om du kopplar in en MM pickup till respektive förstärkare, hur låter det då?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/11/09 :  12:26:34  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Du kanske överstyr ingången på den ena förstärkaren.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/11/09 :  16:25:45  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Ja något är konstigt, har provat både mc och mm, skillnaden är den samma Andersonen har lite högre upplösning och ljusare klang.

Kan kanske vara så att jag överstyr ingången på recivern, men i mjukvaran är nivåerna ok när jag mäter. Får prova att mäta på lägre nivå.
Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/11/10 :  13:00:06  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Det var som more10 var inne på, jag hade överstyrt ingången på Denon:en.
Nu ser det bättre ut, och mina lyssnings intryck stämmer med kurvorna.

Blå är Denon AVR 3313 och den verkar stämma bäst med den Riaa standard som finns.


Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2013/11/10 :  19:14:48  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Grattis Åke
Ja en av de utmärkande egenskaperna hos ett rör-riaa är just en större överstyrningsmarginal mot många grus-dito vilket kanske förklarar det inträffade.

Detta är en intressant aspekt i diskusionen om rör vs. sand-riaa
Hur hög överstyrningsreserv behöver man för att inte komprimera extrema toppar i musiksignalen?

Mitt rör-riaa har ett 6C45 som första-rör, vilket är biaserat -2V
Det betyder att ingången teoretiskt "tål" ca 4V p-p innan röret klipper signalen pga gallerström

Man kan ju tycka att min MC-puppas 0,48mV (ZYX R100H) output aldrig skulle kunna överstyra ett ingångssteg oavsett rör eller sand-typ
Men ingen vet egentligen hur stor marginal en transient-rik musik kräver



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2013/11/10 21:37:16
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/11/10 :  22:00:50  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Där ser man vad ett misstag kan leda till, hade ingen aning om det.
Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2013/11/24 :  12:21:13  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
De RIAA-kurvor som du mätt upp är långtifrån korrekta. -20d vid 20kHz är inget som gäller då det förutsätter att graverutrustningen har oändlig bandbredd uppåt. Sedan man involverat den 4:e tidskonstanten hamnar man runt -18dB vid 20kHz, vid 1kHz runt +0,7dB. Genom att byta några komponenter i Anderson/Edisons korrektion är detta lätt åtgärdat.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2013/11/24 :  12:26:38  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Lars!
Diskuterade utnivå från PU med Jan-Erik Persson vid något tillfälle. Bosse och han hade konstaterat långt över 200mV från V15. Kommer inte ihåg vad denna hade för nominell utnivå.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/11/24 :  12:34:26  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
reVintage: Det låter intressant har du några tipps på vilka komponenter jag behöver byta i Anderson:en?

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2013/11/24 :  13:57:11  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
www.revintage.se/e1.png

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2013/11/24 :  14:42:38  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Lars, btw Welcome back!
Jo, jag minns att det handlade om väldigt stora överstyrningsreserver i jämförelse mot puppans nominella nivå

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2013/11/25 :  11:28:49  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Men ingen vet egentligen hur stor marginal en transient-rik musik kräver


Jones skriver lite om det (Kap 7, 3d ed). Vill inte kopiera av copyrightskäl. Han talar dock bl a om Ultrasonic Overload (kan vara damm, hack etc) som kan få förstärkarsteget att överstyra/blocka i transienter. Han mätte upp +22 dB transientpeakar på ett vanligt oscilloskop.
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/11/25 :  12:28:06  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Tack för schemat, du vet möjligtvis inte vilka komponenter jag skall titta på?

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2013/11/25 :  18:39:44  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Lite får du göra själv, jämför med originalschemat. LEDarna ska var 1,8V, biasspänningen kopplas bort, men detta är optional.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000