HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Teknikfråga? Om förstärkare från 1967
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2013/11/11 :  20:42:18  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Hej, jag vet inte om det här är rätt forum men jag har sökt mig fram och kommi till en sida från England där de recenserar gamla vintagereceivers och förstärkare. De känns seriösa och har en uppgraderad Trio Kenwood TK-140E till salu. Det finns dock nästan ingen info på nätet och jag undrar om den är värd pengarna, £335 inklusive frakt. Frågan är alltså om detta ser ut att vara en bra konstruktion enligt er diyare? Kolla på länken http://select45rpm.com/sell/hifisales/TRIOTK140.html

Retro låter fint.

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2013/11/11 :  23:05:54  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message  Reply
Svaret blir NEJ!Absolut inte.Texten avslöjar att de inte vet vad de pratar om.Konstiga meningsbyggnader mm.Tunern fungerar inte tillfredsställande.Värd kanske en tiondel av priset.
Ingen märkvärdig receiver utan en klassisk kvasikomplementär med utgångskondensator.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2013/11/12 :  11:58:13  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Då antar jag att du anser marantz 2245, 2265 eller T.ex Pioneer sx850 för 3000-3500 kraftigt överprissatta också? Var hittar man samma ljudkvalité för 400kr? Jag menar inte att vara dryg utan undrar verkligen.
Med vänlig hälsning,
Jesper

Retro låter fint.
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2013/11/12 :  13:28:16  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
NEJ!

Köp något riktigt som Pioneer SX eller SA, Yamaha CR eller annan ''bra skit''.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2013/11/12 :  16:38:28  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
De har ju jämfört med både Pioneer och Yamaha och de håller vissa Yamaha rätt högt tror jag medan de sätter alla Pioneer under denna Kenwood och de ha lyssnat och jämfört. Kan inte deras slutsatser stämma? Varför inte?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2013/11/12 :  17:10:31  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Allt handlar om hur den som skrev det där uppfattade ljudet. Själv tror jag inte att ljudet är så himla bra (den är trots allt från 67!) och då var den tekniken inte vad den var 10 år senare.

Mycket tror jag hänger på att de har tagit en ''väldigt'' gammal sak och bytt ut de saker som har åldrats och säger då att ljudet blivit mycket bra. Gör du samma sak med i stort sett vilken som helst förstärkare från 60/70 talet så blir resultatet alltid detsamma (ljudet blir bättre).

Jag tycker inte den är värd pengarna. För 3000kr så kan du få en Pioneer SX 1050, SA 9800, Yamaha CR 1020/40 2020/40 eller 3020/40 (med lite tur).

Sedan låter olika förstärkare olika pga. konstruktion och högtalare. Vad har du tänkt i högtalarväg?

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M

Edited by - elektronror on 2013/11/12 17:11:04
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2013/11/12 :  17:19:35  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Det är en bra fråga. Jag har inte haft möjlighet att lyssna på några men det skulle vara kul med t.ex. någon av Pioneers HPM-modeller. De ser kul ut. Sedan verkar det finnas Luxormodeller som är bra men jag har bara sett dem relativt dyra. Du får gärna komma med tips men kanske att den här delen av forumet inte är det mest lämpliga eftersom det är teknik/diy. De har förövrigt en Yamaha CR800 som de säljer något billigare och på blocket finns det en CR1000 för strax under 4000kr.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/11/12 :  18:45:49  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag köpte en Kenwood KT5500 på S:t Ericssonhjälpon för några år sedan. Tror jag gav någon hundralapp. Emellertid lyssnar jag sällan på radio men den ska ju vara bra säger de som vet.

Kolla runt i 2nd-handaffärerna efter något som ser vettigt ut.
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2013/11/12 :  18:56:54  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Pioneer HPM högtalare låter väldigt bra tillsammans med Yamaha! De låter även bra med i stort sett det mesta men de gillar lite värme i ljudet.

En sak som är att tänka på är reservdelar och om det finns något man ska tänka på något t.ex överhettning. På Ebay kan man hitta reservdelar till de flesta saker men Yamaha CR är ganska vanliga så det är inte super dyrt. Om du kan reparera enklare saker kan du spara en del pengar om något behövs bytas.

Om vi pratar om just Yamaha så är nog något från sent 70 tal bäst att börja med. De har rätt många modeller men man ska nog satsa på något med lite kraft i t.ex 820/1020. Det finns även för/slutsteg (CA 1010, MX 70 med mera men de är oftast rätt dyra). Några anser att xx20 har ett lite varmare och mer ''vintage'' ljud än xx40 men jag kan inte uttala mig om det.

Har inte så mycket med DIY/teknik så en ny tråd eller ny placering skulle vara ganska passande.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000