HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Vibrationsätare"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2014/03/04 :  17:39:38  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Vibb-Eaters, någon som känner till något om dessa möss: Är i dag ägare av ett par Dynaudio S1.4 och min undran är om dessa ytterligare kan förbättra ljudet? Har en Roksan Caspian som musikkälla och en mindre Krell som motor. Tacksam för åsikter om dessa. J

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2014/03/04 :  18:39:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag använder dem och tycker att de fungerar bra. Men jag tror att tyngder vilka som helst gör samma jobb, så du kan vara påhittig och experimentera.
Jag tycker att ljudet blir tydligare och basen upplevs som djupare.
Jag tror det beror på att lådan blir styvare med en tyngd applicerad på den.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2014/03/04 :  19:49:21  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Har läst liknande uttalanden och antar att alla desa personer inte kan ta fel. Dynaudion i sig är väldigt tung, ca: 25 kilo med stativ. Och högtalarna sitter ju fast i stativen, men kanske ändå...
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2014/03/06 :  08:26:50  Show Profile Send Passerati a Private Message
Rusta säljer rosa grisar och div djur som möjligen kunde funka för detta.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2014/03/06 :  16:41:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tror inte att dessa gosedjur från Rusta funkar. Med tanke på deras fluffiga innehåll och ringa tyngd, så måste du upp i storlek skära elefanter för att det ska få någon verkan. Det är opraktiskt eftersom den skära elefanten kommer att fylla upp hela rummet och fungera som en ljuddämpare, vilket gör att du inte kommer att höra något av den verkan den kan ha genom att styva upp högtalarlådan.
Jag röstar på hifimössen, även om gosfaktorn är betydligt lägre.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2014/03/07 :  14:02:18  Show Profile Send Passerati a Private Message
Fyll en gris med blyhagel.
Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2014/03/08 :  19:39:53  Show Profile Send Revoxarn a Private Message
Själv har jag Saltkristallampor från Himalaya på mina högtalare (piP:s) dom väger ca 3 kg st så tyngden räcker
och dom lyser med ett verkligt vackert sken som man blir harmonisk av. Är man harmonisk så låter musiken (högtalarna) bättre
eller hur?

Revoxarn
Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/03/09 :  15:40:20  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Endast de gröna saltkristallerna duger. Men måste tyvärr ofta laddas upp med sken från fullmåne.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

osborne
Member

451 Posts

Posted - 2014/03/09 :  16:02:29  Show Profile Send osborne a Private Message
Hej Jerry E.

Kolla i min länk får de hur jag gjorde mina möss :-)

Mitt musikrum.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44545
Go to Top of Page

osborne
Member

451 Posts

Posted - 2014/03/09 :  16:03:46  Show Profile Send osborne a Private Message
Det är jag igen. Om du börjar på sidan sju så ser du mina möss.

Mitt musikrum.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44545
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2014/03/10 :  12:15:21  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Erik Andersson
Endast de gröna saltkristallerna duger. Men måste tyvärr ofta laddas upp med sken från fullmåne.
Man får anta detta uttalande gäller dina egna konstruktioner som du säljer, och sålt, Erik.


Edit: Förtydligande: Alltså dina konstruktioner Erik, om det på något sätt inte gick fram.
Behövs nog en saltkristall till rörförstärkaren du konstruerat, så den slutar gå sönder någongång mao. /Edit

Edited by - Passerati on 2014/03/10 14:02:44
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/03/10 :  13:30:56  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag har inte konstruerat några högtalare. Under min tid som Hi-Fi handlare sålde jag mängder av högtalare. Men då rådde importförbud för saltkristaller från fjärran östern. De ansågs cancerframkallande.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2014/03/10 13:43:18
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2014/03/10 :  17:26:10  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Ser att det är några som försöker göra sig lustiga och visst ställer jag mig själv tveksam till väldigt mycket. Dock har jag från många olika håll hört en hel del beröm av de här mössen. Min högtalare i sig är väldigt stabila men kanske kan man få ut än mer av dem? Är det någon som vet priserna på dessa möss? Har googlat men inte lätt hitta just priser. De flesta av oss skulle jag tro kämpar med "förbättringar"... Om det sedan blir bättre eller enbart en skillnad i nyansen, ja det vet man först efteråt. Har också gått på denna idiotin med så kallade HQCD! Men fan vad de låter bra!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2014/03/10 :  18:51:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är enkelt att testa genom att placera tyngder på högtalarna. Det finns ingen anledning att göra sig lustig över detta. Att styva upp högtalarlådan har självklart en positiv effekt. Jag har upplevt stora skillnader på små högtalare.
Att avvisa detta innebär att man samtidigt avvisar att stagning av högtalarlådor påverkar ljudet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2014/03/11 :  19:47:25  Show Profile Send Niclas a Private Message
Kör förbi ICA och köp nån typ av granulerad kattsand och häll det i påsar för att placera på högtalarna. Då får Du i alla fall en vink om vad som kan hända.
För det händer saker...

På Hongkong-mässan för några år sedan spelades det på stora Dali Heliconhögtalare och då stod två killar och lyfte möss på och av högtalarna inför fullt hus.

En mus ser ju också lite roligare ut än sandpåsen på högtalaren. En rolig grej är att mössen börjar "hänga med huvudet" efter ett tag och det beror på att innehållet packar ihop sig ( ja, genom vibrationer såklart ) och då bara vänder man på musen och skakar den lite försiktigt, så får den tillbaks sitt ursprungsutseende. Och det spelar inte någon roll hur stora och tunga talarna är, dem packar ihop sig ändå.

- Att sedan innehållet i mössen har andra egenskaper än att äta vibrationer går jag inte in på nu :)
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2014/03/12 :  20:59:58  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Helt klart kan det vara intressant köpa dessa möss. Skulle man inte bli nöjd med resultatet är det ju bara att skicka dem åter. Är det någon som vet i vilket prisspann de ligger. Misstänker att jag kan behöva de tyngre. En bra högtaler blir än bättre?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/03/12 :  21:19:33  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Köp en påse blästersand först och prova. Det kostar inte många kronor. Mössen gör samma sak men är snyggare...

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000