HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Mygg!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2014/03/09 :  14:50:32  Show Profile Send Balder a Private Message  Reply
Tjenare!

Nu har hunden dött av hög ålder och ungarna utflugna sedan ett tag och vi har blivit ett 50+ par i frihet,lol. Bor i Bohuslän och tänkte campa hela vägen upp i Norge på E6 till Nordkapp och ner igen på E45 och ta 3-4 veckor på oss. Har ett lagom stort tält med kabel genomföring så vi kan ha det komfortabelt.

Vi planerar att åka mitten av maj - början av juni.

Så kära hifi kompisar när kommer mygg och knott sesången igång där uppe? Är det nått annat att tänka på? Finns det något extra sevärt kanske? En schyst campingplats att rekomendera?

mvh/thomas

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/03/09 :  15:35:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Visserligen lite bilkörningsbasserat :)

http://www.visitnorway.com/se/resmal/fjord-norge/kristiansund-och-nordmore-/aktiviteter-i-kristiansund-och-nordmore/turforslag-i-kristiansund-and-nordmore/atlanterhavsveien/

http://www.mycarheaven.com/2014/01/road-trip-to-norway-the-perfect-springtime-motoring-adventure/

Trollstigen är ju ganska känd.

Kan vara ett tips på resväg kanske.
Mygg vet jag dock inte mycket om, förutom att dom sticks.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2014/03/09 15:39:29
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2014/03/10 :  15:08:09  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
Mina fem cent

Jag cyklade E45 från Karesuando för ett par år sedan med start 1a juli. Jag mötte myggen strax efter Övre/Nedre Soppero och fy f*n vilket elände det var. I rörelse på hojen, inget problem men på en gång jag stod stilla var det kört. Följande huvudbonad rekommenderas, notera att bilden är tagen inomhus (i en stuga i Moskosel, det värsta mygghelvetet av alla).

När jag kom ner mot mitten av jämtland blev det mycket bättre, fortfarande en hel del mygg men de verkade inte riktigt lika aggressiva.

Peronligen tyckte jag de finaste delarna av hela turen (ner till Smygehuk) var E45 mellan Karesuando och Vittangi och sen mellan Gällivare och Sorsele. Storslagen natur hela vägen, rejäla vattendrag, storskog, fjäll på avstånd och efter Arvidsjar på riktigt nära håll. Bra väg och minimalt med trafik gjorde förståss sitt till.
Jag gjorde bara två turistbesök på hela turen men kan rekommendera båda, gruva i Gällivare (LKAB, under jord) och Vattenfalls besökskraftverk i Porjus.

Treriksröset i sig är lite halvtrist men båtturen över sjön och promenaden dit (från Kilpisjärvi i Finland) är inte tokig.

Mellan Gällivare och Porjus

Akkats kraftverk, strax norr om Jokkmokk

Polcirkeln måste ni förståss stanna vid, se till att hitta en bättre fotograf än jag.

Lullejaure, Moskosel

Några mil efter Arvidsjaur börjar det bli jobbigt om man inte har motor. Det blir också väldigt vackert (och ödsligt)

Jag följde E45 ner till strax söder om Mora och det är fint hela vägen men lika fint som det var efter den nordligaste delen blev det aldrig.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2014/03/10 :  17:54:21  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
brewitz: Cykla?! hur då? blir man inte trött av sånt?
Åhh...det skulle jag akta mig för

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000