HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 PLEX + Chromecast = enkel FLAC strömmning?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2014/04/05 :  16:55:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag sitter och mixtrar med en PLEX-server för att få koll på vad Chromecast ger för möjligheter.

Just nu spelar min Chromecast musik i en anläggning via TV'ns digital out. Men, eftersom Plex och Chromecast integrerar så himla fint emot min telefon vill jag ta TV'n ur spelat och ta HDMI direkt till SPDIF eller Coax utan att behöva gå genom TVn.

- Har någon labbat med den här kombon och har några smarta ord på vägen?
- Vilken HDMI-konverterare skall man försöka få tag på för att klara 24/192?
- Finns det kanske till och med någon vänlig själ som har en HDMI -> SPDIF ELLER Audio ELLER Coax converter som de kan låna ut för ett experiment?

P.S. Det är en budgetlösning jag experimenterar med. Jag tror att man kan landa på ca 500:- för en set-up som jag misstänker spelar DVD-Audio och har en HELT GRYM integration med smart-telefoner. Ganska svårslaget som entry-level, eller hur?

Om det här funkar som jag tror/hoppas så fylls huset av Chromecastar + Audio-konverterare och vi får något roligt att leka med på DIY-träffen...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/04/14 :  22:39:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det finns sådana maskiner men jag hittade ingen i Sverige?
Är du nöjd med kvalisorten även via tv:n, smart liten grunka...

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2014/11/30 :  16:04:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det här projektet körde in i bergväggen för några månader sedan då det visade sig att PLEX inte supportade transkodning av FLAC. Men, man får inte ge sig. Nu har de åtgärdat transkodningen och idag när jag uppdaterade min PLEX-server så började min chromecast spela FLAC.

Jag har hunnit samla på mig två stycken HDMI-konverterare så nu strömmar det för glatta livet i garagestereon i källaren från servern. Nu är det bara till att investera upp sig på några chromecastar till så kan jag få musik i *Hela* huset från en och samma server. Ganska skoj att det funkar som jag trodde.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2014/11/30 :  16:14:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Plex har ytterligare två riktigt coola features:
- Jag kommer åt min server via WAN så jag kan lyssna på min musik på jobbet, på bussen, på tåget, ...
- Jag har kopplat ihop min server med kompisar som också har PLEX-servrar vilket gör att jag kan lyssna på deras musik också.

Det är fräckt med ny teknik.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2014/11/30 :  17:07:13  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Det här verkar riktigt spännande!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2014/11/30 :  18:28:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag bär med mig *HELA* min fil-samling(filmer/bilder/musik/...) i telefonen när jag är hemmifrån samtidigt som jag kan styra alla mina musikanläggningar som jag vill när jag är hemma. Ja, det här är riktigt coolt och spännande!

Det blir lite som "mitt eget" spotify/WIMP/netflix utan att behöva vara molnbaserad.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2014/11/30 :  19:53:14  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Vortexbox+subsonic, funkat för mig i flera år.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2014/12/01 :  08:46:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja, jo, det är en lösning men om du vill ha flera device, vad kostar det då?

På Sonics hemsida hänvisade de till:
- Blackberry playbook: ca 1400:- sek
- Sonos Play 1: ca 1790:- sek
- Roku 3: ca 995:- sek

Man kan naturligtvis bygga på en gammal PC, men det blir stor, drar mycket ström och kräver underhåll.

Jag är ute efter riktiga lågkostnads-lösningar som inte kräver en massa underhåll så att man kan "gödsla med dem" i alla rum. I sovrummet kommer jag nog att ha två olika, en för bild/film och en för ljud så att jag slipper ha TV'n igång om jag skall casta musik. :)

Totalt blir det nog 4st hemma hos mig:
- Sovrummet, bild/film
- Sovrummet, musik
- Garaget, Musik
- Köket, Musik

I vardags/ljud-rummet har jag redan så jag klarar mig. Där är det J-river och en dedicerad PC-spelare som står för strömningen.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

rogerjons
Member

88 Posts

Posted - 2014/12/01 :  09:41:01  Show Profile Send rogerjons a Private Message  Reply
Hej Per!

Vad blev det för manick för att gå från HDMI till stereon? Har du hittat någon som funkar som en HDMI-brygga och bara tappar av ljudet så att man fortfarande kan använda Chromecasten till tv:n? (Så att man kan fortsätta strömma bild när man är på det humöret) Jag har sett några såna men de kostar typ 3-4 ggr Chromecastens pris...

/Roger
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2014/12/01 :  10:17:22  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
I vardagsrummet har jag vortexbox som har passiv kylning och är tyst. Ut via usb till dac och stereo, också ut via switch från vortexbox till en boxeebox för film. I sovrummet en sb3 till stereo. Sen kan man väl bygga på väldigt många fler nätverksspelare efter tycke och smak. Om jag inte minns fel så finns väl plex till vortexbox också. Min vortexbox har väl stått på 24/7 i nått år nu sedan jag sist bootade om den. Till vortexbox är också en extern hdd kopplad för säkerhetskopiering.

Dancing in the shadows of my memories.

Edited by - Wader on 2014/12/01 10:19:51
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2014/12/01 :  14:38:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Roger, jag hittade en HDMI-brygga på ebay, mer info kommer.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2014/12/01 :  21:07:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag valde denna typen av audio-extractor eftersom jag kan välja ta ut Toslink till en D/A eller koppla RCA L/R. Jag har inte testat RCA än och har väl egentligen inga större förhoppningar på den, men det blir nog tillräckligt bra för garage-stereon.

Jag såg att det kommit en ännu billigare audio extraktor, den kanske är värd att testa?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/12/01 :  21:22:46  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Bäste Per!
När du är för stunden(?) färdig med det här, kan du då skriva ett kapitel till digitala kokboken?
Jag har inte en chans att hänga med. Begriper inte ens orden eller vad de olika delarna har för funktion.
Det är inte lätt att vara till åldern kommen

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2014/12/02 :  06:50:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det skall jag göra Rolf.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000