HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp, vad har hänt!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JOOn
Starting Member

46 Posts

Posted - 2014/04/13 :  19:37:02  Show Profile Send JOOn a Private Message  Reply
En av mIna älskade dynaco mk3 med lätt modiferat ingångssteg har börjat äta likriktarrör, vad är felet? Är det multi kondingen som ka ha börjat ge upp?

Både Mekanik och Elektronik kan vara spännande, elektronik kan dock kittla lite mer!!

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/04/13 :  20:02:02  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Något fel med anoden i alla fall.

Fram med multimeter och mät. Kan vara en elektrolyt/rör/motstånd/lös sladd/drossel mm.

Vad du än gör så dra ur alla sladdar och sätt INTE på den. Drosseln tål inte hur mycket som helst.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M

Edited by - elektronror on 2014/04/13 20:03:25
Go to Top of Page

JOOn
Starting Member

46 Posts

Posted - 2014/04/13 :  20:32:07  Show Profile Send JOOn a Private Message  Reply
Lite märkligt var det idag när jag efter byte av säkring flyttade det hela likriktarröret till steget som krånglar i förhoppningen att helt enkelt likriktarröret var gammalt och slut. Det tog säkert 40 sekunder innan säkring & likriktar rör gick i graven, vilket jag gissar betyder att det inte rör sig om någon tok kortis utan snarare överslag i konding eller snarlikt. Men vad vet jag som maskiningenjör!

Både Mekanik och Elektronik kan vara spännande, elektronik kan dock kittla lite mer!!
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/04/13 :  20:53:27  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Kan vara fel på något rör som skapar kortis efter uppvärmning. Men som sagt, bara att börja mäta. Prova inget innan du vet att felet är fixat.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/04/13 :  21:11:24  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Mät resistansen från pinne 8 på slutrören till jord
Skall vara ca 112 Ohm
Därefter pinne 5 till jord
Skall vara ca 120K Ohm

Pinning sedd från rörsockelns undersida


/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2014/04/13 21:33:40
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2014/04/23 :  16:42:52  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Du har tre troliga orsaker till dina problem :
1/ trasiga slutrör
2/ trasig selenlikriktare ( bias likriktare )
3/ trasig multi-elly.

Jag skulle felsöka i följande ordning :

- ta ut likriktare och slutrör, sätt på ström och mät på slutrörens G1 ( pin 5 ) Här skall du ha 35-65 V beroende på biaspotens inställning. Om inte , felsök bias kretsen
stäng av och ta ur närkabel


- ( fall 3 ) anslut ett nätaggregat till jord och B+, släpp sakta på
spänning och bevaka om det drar någon ström. Skall dra högs någon mA vid 400V Om detta är ok, koppla ur nätagg och fortsätt med :

- sätt i nya slutrör, anslut likriktare och voltmeter i biasuttag,
sätt biaspot i mittläge och slå på förstärkaren. Se till att högtalare eller konstlast är anslutet.
När biasen mätt i pin 8 på oktalsockeln i fronten börja stiga, justera men biaspot-en tills du har 1.56V ( för standard MkIII )

Om detta räcker, släng de gamla slutrören. Om inte rekommenderar jag en serviceverkstad. Var bor du ?



Edited by - peterh on 2014/04/23 16:45:19
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000