HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Öppna Bafflar vintage Seas element
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2014/04/18 :  12:54:19  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply

Det började med en bit plywood som jag fått fatt i, ful som stryk och ett år i ett gar age med läckande tak var ingen skönhetskur. Jag har ju hört den del öppna bafflar som låter bra (Quad 57, Audiotronic Megatrend). Vad jag förstår så passar element med högt Q i öppen baffel. I mina gömmor har jag 8 stycken Seas 25TV-EW med ett Q på 0.7 och Fr på 34 Hz Jag har fler Seas AlNico element som 21TV-EW och set med 9TV-LG som är stora kondiskanter en variant är tre stycken 25 Ohms element som sitter i en liten vinklad plåtbaffel där sidelementen är vinklade uppskattningsvis 15 grader utåt. Dags att bygga ett par prototyper

Den fula 12mm plywoodskivan på 120x160cm delades till 120x80 cm
Fram med överhandsfräsen och sticksågen och på en förmiddag har jag sågat ett antal hål i. Nästa dag tur till byggmarknaden och 12 meter 21x1200 råspont för en hundralapp. Överblivna träbitar används för att staga upp det hela

[/URL]

104 skruvar senare sitter elementen på plats. Delningsfiltret består av elektrolytkondensatorer från Västtyskland#8230;

[/URL]

Dayton WT3 visar att resonansfrekvensen sjunker från 34 till 28 Hz och att det tillkommer två impedansstörningar vid 55 och 70 Hz.

[/URL]

Omnimic närfältsmätning (ca 2 cm framför dammkåpan) visar dippar vid 55 och 70 Hz. Annars jämt och fint från 30 till 200 Hz.

[/URL]

Lyssning
Rum: ca 6x4 m med högtalarna stående ca 1 m framför ena kortväggen.
Anläggning: Den gamla Philips CD473 och NAD C320 BEE förstärkare, kablade de billiga kablarna jag gick med CDspelaren och högtalarkablar med synlig oxidation på.
Jämförande anläggning: Maranz CD5001, Cambridge C500, Sansui BA-F1 Stridbeck/Tyrland TLS, bra kablage.
Musik
NADs första test CD med Sheffield spår. BIS CD-232 Kroumata Percussion Ensemble, Laleh och Rammstein.

Resultatet
. Då jag hört Kroumata och Kodo flera gånger live så började att jämföra hur det låter på de stora baskapabla TLS och dessa sladdriga bafflar jämfört med hur de låter live.

Det låter riktigt bra kort sagt. Bafflarna kopplar rummet till basen på ett sätt jag sist hörde hemma då jag hade DIY Klipsch hörnhorn. Pianot på NAD skivan står i rummet på ett annat sätt en med Stridbeckhögtalaren, Kroumata och Kodo har mycket mer av trycket och snärten kvar med bafflarna.

Laleh låter bra sång och gles musk. Slutligen Rammstain på hårdrocknivå så att det blir en fysiskt upplevelse, högt men rent konutslagen bara ca 2mm det är ingen djupbas i musiken.

Konklusioner:
Här skall byggas en riktig öppen buffel, Troels Gravesen har ju gjort en ny variant på Wharfedale SFB, något i den stilen men justerad för att rymma alla 8 element. Troels gör en baffel i 2x25mm björkplywood. Spontant tänker jag nog lite modestare. 16mm MDF, 4mm bitumen 3-6mm plywood eller byggmax fibercementbaserade trossbottenskiva.

Element från Norge, ålderdomlig drivning från 8 stycken per ekipage, dess namn skall varda Sleipnir.

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2014/04/18 :  13:26:22  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Låter som ett kul projekt.

O den som hade plats för sådana

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2014/04/18 :  14:02:10  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Jag har varit gräsänkling några dagar en sammanlagd baffelbredd på 240 cm hade inte gått hem ;)
Elementen är urskruvade och bafflarna skall ut i garaget och sedan på soptippen. Andra spår som borrbits och IPA flaskor skall också städas undan idag.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2014/04/18 :  15:24:54  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Häftigt!

Jag har gjort experiment med ett par ryss-tolvor i gigantiska öppna bafflar, dessa lät trevligt, men jag kom nog fram till att jag inte kan leva med baffelytan :)

Om jag gör fler experiment med öppna bafflar så reglar jag nog upp en extra vägg i rummet för att gömma undan det på ett bättre sätt.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2014/07/21 :  12:19:08  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Prototyp 2 av Sleipnir är gjord.

Gravesen gjorde ju något som var mycket likt Wharfedale SFB med en stor något lutande baffel.Jag tänkte ha tre bafflar som är ihopkopplade. Underst en 60cm hög baffel för 4 stycken 10" basar, rikligt med tvärstag och förstärkningar för att få resonanserna över 300 Hz. Högst upp en liten baffel för diskantelementet som skall vara uppåtriktat med 45 grader. Mellan dessa en baffel för mellanregistret som nu tas om hand av en 6.5" Seas Alnico driver. Denna baffel skall dämpas med bitumenmatta och kanske asfaboard i stil med Spendor BC1 för att få resonanserna under mellanregister/övre basområde. Här kommer det bli gott om plats för delningsfilter.


Jag monterade basarna bakifrån och fasade av kanten men en fräs. Nu skall jag prova att måla MDF, iden är vit hammarlack i fronterna, ek i sidostagen och svart silikon i skarvarna mellan bafflarna.
Impedansen saknar vinglet runt 70 Hz orsakade av resonanser i den första prototypen.


Byggandet blir inte i 2x 25mm björkplywood de klarar inte min rygg att flytta. Det blir 16mm MDF med stagningar och lamineringar. De två övre bafflarna är så smala att det borde funka bra med 16mm MDF. DVS 16mm MDF +4mm Bitumen (och kanske 12 mm Asfaboard) på mellanregistret och 16mm MFD och 12mm Asfaboard på diskanten.

Tanken är att bafflarna skall stå på golvet lufttätt och avfjädrande för basens skull. Jag har sett breda tätningslister för vindsluckor och sådant men tips mottages tacksamt!


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000