HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Thule stärkare med märkligt glapp?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nerevarine
Starting Member

9 Posts

Posted - 2014/04/30 :  18:01:10  Show Profile Send Nerevarine a Private Message  Reply
Hej!

Har sedan en tid haft ett märkligt problem med min Thule, en IA350B. Då Thule är nedlagt och jag har en bit till närmsta HiFi Klubben butik har jag felsökt och fått hjälp hos en lokal HiFi-handlare, men felsökningen är inte helt enkel. Så har nu kretskortet med alla sina komponenter hemma, och ska försöka felsöka visuellt med hjälp av lupp och ta lite macro-bilder med en kamera och tillhörande macro-objektiv, och sitta och granska. Skulle behöva lite hjälp dock då jag är rätt okunnig på såna detaljer...kan ju se om något ser tokfel ut, men inte småsaker.

Iaf, själva felet... Stärkaren är ju en balanserad integrerad 2-kanalare, som kan switcha om via fjärren till ett 5-kanals obalanserat slusteg med enbart volymkontroll (tackvare en extra slutstegskanal). Så konstruktionen är ju uppbyggd med en hel del reläer, både flera mindre signalreläer, och några större effektreläer. Effektreläerna är nyligen bytta, och alla mindre signalreläer är omlödda, i ett försök att komma åt problemet.

Det som händer för mig är att den i balanserad två-kanal i vänster högtalare sprakar till och brusar. Och den verkar då driva obalanserat i vänster, medan höger jobbar som den ska. Vänster kanal är typ 5-6 dB lägre, och så var det inte innan felet dök upp. Men allra värst är ju brusandet och det ständiga poppandet.

Felet lyckades jag ringa in delvis genom att jag hade locket av och kände försiktigt på komponenter tills jag hittade att om jag tryckte på några komponenter på ett ställe på kortet så framkallade man poppandet/brusandet. Om man tryckte rätt hårt, så det som blev spänn på hela kortet runt där så försvinner problemet helt, då försvinner brusandet och poppandet, och den driver balanserat. Det ledde till att jag temporärt löste problemet genom att sätta tryck där med hjälp av lite grejer, och hade det så ett tag tills jag nu försöker hitta problemet och fixa det på riktigt. Ska visa bilder.

Med tanke på hur känsligt det är runt det området på kretskortet, minsta lilla berörning framkallar poppandet och brusandet, så känns det inte som att felet borde vara innuti en komponent, men där kan jag ju ha helt fel. Känns mest som att det borde vara en spricka eller dålig lödning vi inte hittat ännu.

Någon riktigt duktig på vad olika komponenter gör kanske kan hjälpa till att utesluta eller ringa in vilka typer av komponenter det skulle kunna röra sig om? Just det att den tappar den balanserade driften när den felar och brusar kanske är en ledtråd...? Men ändå då driver vidare i obalanserat, så ljudet kommer ju, bara ihop med brus och flera dB lägre än den balanserade kanalen.

Som sagt bilder, kan ta några lite mer med översikt, och ringa in problem-området, och sedan visa i detalj var jag avlöste problemet genom tryck, och så ska jag återkomma med macro-bilder på båda sidor av kortet (sitter lite på undersidan med, och kanske finns det även kanaler innuti kortet man inte kan se alls?). Men mest intressant först är nog översidan, det är där det mesta är, och nästan alla monterade komponenter.

Bilderna är i fullstorlek, så går att trycka på och få riktigt stort.

Så först, översikt:
http://postimg.org/image/l1ue4ptbv/

Baksidan med inputs å grejer:
http://postimg.org/image/6ep5iewx9/

Problemområdet, med reläet jag satte tryck på i rött:
http://postimg.org/image/pj1mxg325/

Sist baksidan av kortet:
http://postimg.org/image/qd8ilqtdr/

Återkommer med macro-närbilder. All hjälp man kan få vore enormt uppskattad!

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2014/05/01 :  10:31:48  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Hur fungerar den i 5 kanals läget?

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Nerevarine
Starting Member

9 Posts

Posted - 2014/05/01 :  14:52:30  Show Profile Send Nerevarine a Private Message  Reply
Den verkar ha fungerat normalt där med det där fixet jag gjorde. Utan det har jag för mig att ena kanalen blev tyst.

Edited by - Nerevarine on 2014/05/01 15:05:47
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/05/01 :  18:03:05  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Aldrig bra att böja på kretskort. Ta fram förstoringsglas och leta efter dåliga lödningar. Hittar du inget så ta en till titt....

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

Nerevarine
Starting Member

9 Posts

Posted - 2014/05/01 :  18:26:38  Show Profile Send Nerevarine a Private Message  Reply
Nej klart det inte är bra. Men det har flera fästpunkter, så även med tryck på var det en rätt begränsad bit som rörde på sig, och inte mer än någon enstaka milimeter.

Har försökt att hitta fel på lödningar eller komponenter, men är inte helt hundra vad jag letar efter? Några råd att ge? Har dock sett ett par ställen på undersidan av kortet där något skavit bort lite av ytan utanpå "kanalerna" i kortet, bara några få ställen och väldigt små skador. Själva metallkanalerna ser dock oskadda ut, men det kan ju vara något där. Har inte hela stärkaren hemma, så vet inte vad som kan ha skavit, så ska kolla upp det imorgon när butiken har öppet, om det kan vara så att något kortslutit en liten bit där. Bästa jag hittat ännu iaf.
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/05/01 :  19:03:55  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Jag hade gjort ett rutnät och börjar löda om komponenterna där du tror att felet ligger. Nu när det är SMD så är det inte lika lätt men det finns vissa saker som är lite lättare att komma åt. Börja med det. Hjälper inte det är det då någon lödning vid en SMD komponent och det är i stort sett omöjligt att se. Har du utrustningen för SMD lödning?

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/05/01 :  19:39:39  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
spraya försiktigt med kylspray
Finns det en spricka så vidgas den med kyla, och problemet ökar.


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2014/05/01 19:40:25
Go to Top of Page

Nerevarine
Starting Member

9 Posts

Posted - 2014/05/01 :  19:47:56  Show Profile Send Nerevarine a Private Message  Reply
Jag har tyvärr ingen direkt kunnskap i lödning, utan får hjälp av en lokal HiFi-affär med verkstad. Problemet med att börja löda om hela områden då blir ju att det kommer kosta... =/ Lite tight budget för tillfälet tyvärr. Så ska fortsätta kika nu kväll, och sen sticka in där imorrn och visa de små sakerna jag hittat, så får han där ta och testa runt det lite.

Bra tips med kylspray annars där, kan se om han använder någon sån teknik eller kan prova. Hur litet område kan man som pinpointa med den metoden tror du?
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/05/01 :  20:48:37  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
De flesta kylsprayer är försedda med en liten rör-pip som ökar precisionen
Jag använde den metoden när jag felsökte mobiltelefoner på Ericsson på 00-talet
Överdriv dock ej kylningen, då detta kan orsaka spänningar och nya sprickor
En spricka behöver ej sitta i en lödning, utan kan lika gärna finnas i en komponent-kropp (speciellt ytmonterat) eller i mönsterkortet


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000