HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vad gör jag med mina JBL 2227?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/05/09 :  11:58:06  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Du får stöd av bakvägg om avståndet från munnen är mindre än en kvarts våglängd. Det blir ju en halv våglängd fram och tillbaka och utsläckning då. Om avståndet är en meter har du kvarts våglängd vid 85 Hz. Alltså inget stöd från väggen bakom. Golvstöd har du, räkna med 2 pi.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/05/09 :  12:31:51  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Om hornet mynnar dikt an sidoväggen också räcker det med med 1 pi. För att vara säker, simulera i 4 pi och halvera hörnet en eller två gånger beroende på placering.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/05/09 :  12:55:18  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Om jag vill bygga något som liknar fulings byggen vad väljer jag då här?



Fulings bygge:


Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2014/05/09 :  14:45:26  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Oj, mina gamla trattar!
Tyvärr minns jag mycket lite av hur man trixar fram rätt siffror ur Hornresp men kolla och dubbelkolla innan du sätter sågen i nåt virke, har nåt minne av att jag ska ha gjort bort mig med det där nån gång.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/05/09 :  14:58:55  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Japp, dom ser fina ut. Presterade dom?
Några tips förutom att vara noggrann vid sågningen?

Har försökt förstå mig på hur jag ska få fram någon sorts mall
ur alla värden som finns i text-filen som hornresp genererar....

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2014/05/09 :  15:58:56  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Presterade dom?


Nej, inte med de element jag hade. Minns väldigt lite av detaljerna kring det där projektet.

quote:
Några tips förutom att vara noggrann vid sågningen?


Dubbelkolla allt hela tiden. Bunta ihop sidorna och luta omkull hela paketet i rätt vinkel så att bitarna förskjuts och sen slipar du kanterna med en bandputs eller liknande, då får du rätt vinkel i snittytan (lite överkurs kanske om det är stora horn). Lägg tid på att få allting rakt, vinkelrätt och måttriktigt, det lönar sig. Lägg tid på mallar, fixturer och annat som behövs för att det ska bli rakt och symmetriskt, det lönar sig också.

För övrigt kan jag varmt rekommendera den här metoden med två platta sidor framför att bygga med alla fyra sidorna välvda. Har byggt två par horn med alla sidor välvda och det är ett rent straffarbete.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2014/05/09 16:01:47
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/05/09 :  17:00:16  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Grymma tips!

4 välvda sidor låter krååååångligt

Har frågat hur jag ska gå till väga i Hornresptråden på diyaudio.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/05/12 :  09:56:40  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
För att få fram någon form av mall exporterade jag en .csv fil enligt
nedanstående bild. Increment anger hur många värden du vill ha,
1 ger ett värde för varje cm. Lågt värde = hög upplösning, högt
värde = låg upplösning.



Sen fick jag importera filen i excel och skapa ett linjediagram.
Höll på bli galen innan jag insåg att jag var tvungen att byta ut
alla punkter i csv-filen till kommatecken för att kunna
få fram ett vettigt diagram.



Edit: bytte bild, den förra stämde inte.

Drömmer om bra ljud...

Edited by - sladdbarn on 2014/05/12 13:58:29
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/05/12 :  14:03:57  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Såg det...bra att du kom på det. Kom ihåg att justera för den koniska utvidgningen, när du vinklar ut skivorna blir hornet lite kortare. Använd Excel för att räkna ut det längre avståndet som blir rätt när du vinklar ut sidorna.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/05/12 :  15:12:09  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Tog ett tag innan jag förstod vad du menade

I mitt fall gör det 5cm skillnad, låter mycket men i praktiken gör
det liten skillnad. Skillnaden kan dock bli stor i andra horn så det är
viktigt att tänka på.


Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/05/12 :  15:41:07  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Varför inte göra rätt från början? Annars har du ju simulerat i onödan...

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/05/12 :  17:28:31  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jag säger inte emot dig (tvärtom är vi fullständigt överens), konstaterar bara att det gjorde liten skillnad.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/05/15 :  23:29:17  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag tror du ska kunna få ut mallen för över och undersida (som tabell alltså).

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/10/04 :  12:58:21  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Bjuder på en liten teaser....


Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/10/04 :  16:21:40  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Längden på skivmaterialet är inte det som anges som top length och side length?
Går att göra ett exempel med pytagoras. För att bli säker.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/10/04 :  16:45:27  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Nä. Får inte i hop det.
Får de båda sidostyckena till 70,6 resp 63.1 med konisk utvidgning. Hade stämt på ena sidan i alla fall.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/10/04 :  22:14:57  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Hur många 2227 har du?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/10/05 :  11:25:59  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Jo då, Det stämmer! Om man kommer i håg att dra bort de där 8,51 som är horn halsen.
Då får man skivans längd till 60,9. Den andra sidan blir ytterligare lite längre eftersom den följer exponentialkurvaturen. 68,3 i tabellen.
Så allt finns i hornresptabellen.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/10/06 :  12:24:01  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Jo då, Det stämmer! Om man kommer i håg att dra bort de där 8,51 som är horn halsen.
Då får man skivans längd till 60,9. Den andra sidan blir ytterligare lite längre eftersom den följer exponentialkurvaturen. 68,3 i tabellen.
Så allt finns i hornresptabellen.


Hornresp levererar som vanligt med andra ord, makalöst bra program!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/11/19 :  07:25:31  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Nu lite byggbilder...

Mysiga 15-tummare


Fick bli 2 lager 16mm spån som baffel

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/11/19 :  07:29:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
När en post börjar med en magnetstark 15 tummare så blir jag alltid väldigt nyfiken och intresserad..

Detta skall bli intressant att följa!

Mvh Johannes
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/11/19 :  07:29:54  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Dags att såga ut de raka sidorna...



Lite spån och lite plywod, lätt och styvt



Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/11/19 :  09:29:12  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Gjorde en del experiment med att böja plywood...

Byggde en rigg


Som gick sönder


Bara bryta ihop och gå vidare, gör om gör rätt



Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/11/19 :  10:05:34  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Spånplatta är för bärande strukturer vad en pneumatisk asfalts-bila är för en hjärn-kirurg. Ganska värdelöst mao.

Fram med svetsen, plasmaskäraren och lite tjocka stålskivor, så lovar jag dig att limm-riggen kommer att hålla...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/11/19 :  16:23:52  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Fram med svetsen, plasmaskäraren och lite tjocka stålskivor


Sätter upp de önskelistan (den modifierade riggen höll dock)

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000