HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rör allt! Diskussion kring rörtyper o märken.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/05/19 :  21:14:58  Show Profile Send Adagio a Private Message
Tänkte starta en rörande diskussion kring i stort sett allt vad rör rör. ; )
Dvs i huvudsak olika rörtyper och olika märken mm.
Föranledningen är att flera intressanta topic har spårat in på en helt annan linje än topic, just i erfarenheter kring rör. Ingen diskussion rör vs transistorer på denna toppig tack!
En bra informativ tråd där vi delar med av erfarenheter till gagn för framtida uppgraderingar och klangförändringar mm.
Självklart är det olika sammanhang och apparater olika men man borde dock kunna undvika vissa fällor och missmatch.

För att inleda kastar jag ut en fråga har någon erfarenhet av KT77 vs EL34 samt KT88??

Jag har bara provat KT88 vs EL34B och tycker att jag lätt imponeras av KT88 pga dess kraft och detaljrikedom men efter ett tag tycker jag att jag saknar värme och närvaro i mellanregistret. De EL34B av märket Shuguan jag kör med måste bytas ut innom en inte allt för avlägsen framtid, jag skulle lätt kunna köpa dem igen. De låter precis rätt och de är billiga. Både RUBY och TAD är tydligen exakt samma och tillverkade av Shuguan. Kan det vara värt merkostnaden?
I andra diskussioner ang rör har jag läst att KT77 skulle kombinera EL34s mellanregister med KT88s bas och detaljrikedom.

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/05/20 :  00:08:19  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Ok, jag börjar.

Kikade in på Akkelis förra året. Direkt innanför ingången stod en skönhet som jag blev nyfiken på. En Jadis Defy 100. Oerhört vacker på lite vulgo-vis..12 cylindrar, ähum...EL34 heter de visst.
Kände att jag blev tvungen att ta hem den o testa. Detta utan att ha några större förväntningar, mest på skoj.
Snyggast bakifrån..?!?

Tog först hem den till Bernt och kopplade in den på hans Catacomber. Men det lät inget vidare. Trött, ingen punch.
Så vi stängde av och tog en titt på innannmätet.
Istället för dubbel/trippel uppsättning högtalarterminaler som t.ex. McIntosh har, så får man här bygla den internt med små jumpers. Det visade sig att den var byglad för 4-8 ohm. Då blir det ingen kräm kvar till Catacomberna som ligger på...12-16 ohm nånstans..?
Så efter att ha studerat manualen byglade vi den för att ge mest effekt i 16 ohm.

Nu jäv...

Som det spelade..

Ja, själv har jag inte hört Catacomberna spela bättre...även farbror Bernt var mäkta imponerad..! Supertight, dynamiskt och ett magiskt mellanregister..! Absolut inte som väntat..!
Även här hemma på Caveman funkar det förträffligt. Jag har även Pass F5 vilken vinner i total upplösning i alla register, men det är Jadisen som spelar mest här hemma. Färgad..? Kanske. Jag bryr mig inte så länge luftgitarr-faktorn ligger på elva...

Rörtyper ja, min har Svetlana Winged-C EL34. Dessa anses av många vara de bästa EL34'orna. Själv har jag ingen aning.
Men det är grejer på gång. Jag kommer att beställa hem en uppsättning matchade rör från Jadis, samt även ett par original blå kondingar istället för riforna som sitter där nu. Vad gäller kondingarna så är det enbart för att få tillbaka original-looken..Jadis SKA ha blå kondingar..
Rören från Jadis är Electro Harmonix vilka anses vara bland de bättre av nyproducerade EL34'or.
Låter de inte bra så åker Svetlanorna tillbaka in igen.
Skall även byta ett par socklar som glappar.

En underbar förstärkare helt enkelt.

Adagio, du har ju hört den..

Edited by - CH on 2014/05/20 00:16:48
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/05/20 :  07:14:32  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ja då var vi igång med en allmänt rörig tråd, härligt!
CH> Javisst kommer jag ihåg den, mycket habegär. Minns precis som du säger att F5 lät mer korrekt och ren, till en början härligt men efter en stund längtade iaf jag tillbaka till Jadis.
Blå kondingar ska det vara! Håller med fullständigt.

Vad finns det för nackdelar att köra på tex 8 ohms-tappen i stället för 4 om tex högtalaren nominellt ligger kring 4? Man dubblar W men tappar man A då?

Själv är jag rätt ny i rörträsket och finner det lika underhållande som vinylträsket.
Rör o vinyl, blir inte roligare än så.

Min rör-resa började med ett inköp av denna:
[URL=http://s873.photobucket.com/user/Joakimadagio/media/Mobile%20Uploads/image-4.jpg.html][/URL]
En JJ 243

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/05/20 :  07:29:43  Show Profile Send Adagio a Private Message
Första experimenten blev att byta ECC82 mot div lånade NOS.
JJ-ECC82 är väldigt allround, inget sticker ut, inget briljerar. Men excesserna hålls i schack på ett snyggt och tilltalande sätt. Av de NOS jag provade föll jag för Telefunken med sin öppna rena klang. Dynamiken är grym. Jag har dock erfarit att det ibland är för avslöjande, skrikiga och omusikaliska plattor/produktioner är knappt uthärdliga ibland.
Lite humörberoende alltså.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/05/20 :  07:37:45  Show Profile Send Adagio a Private Message
Nästa klaffs ner i rörträsket inträffade när den gode Plind frågade om jag var intresserad av att prova den här:
[URL=http://s873.photobucket.com/user/Joakimadagio/media/Mobile%20Uploads/image-16.jpg.html][/URL]

Denna gång en äkta V12-r från Cary!
Nu var jag fast i rörträsket på alvar.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2014/05/20 :  08:56:24  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Bernt! Här skulle jag gärna se nån bild på något av dina OTL-steg, de ser ju helt fantastiska ut.

Rör...
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2014/05/20 :  10:28:52  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Angående det där med rör som är märkta med olika namn men tillverkade i samma fabrik. så undrar jag också om det är någon skillnad förutom namnet?
Jag är skeptisk. Som om man sätter ett Volvoemblem på en Saab. Eller?




Mitt alster, klon på Decwares se84c.

Rör...

Edited by - Cliffan on 2014/05/20 10:36:38
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/05/20 :  12:38:49  Show Profile Send Adagio a Private Message
Opel, Saab,vauxhall..... Känns igen?
Det är rätt vanligt.
Vad man kan hoppas på att de selekterar och matchar noggrannare.
Shuguan gör EL34B till TAD och RUBY.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/05/20 :  17:10:58  Show Profile Send Adagio a Private Message
Shuguan EL34B är de rör jag har till min ( snart ; ) ) Cary, i mina öron är det utmärkta rör. Jag fick med massor av rör men dessa var enl noggrannare undersökning med rörprovare den enda tillförlitliga uppsättningen. Ja och så en uppsättning KT88 från samma tillverkare.
Skillnaden är att KT88an är mer "transistorlik" dvs lite tittare bas och klarare diskant på belastande av värme i mellanregister.
Håller på att utvärdera en uppsättning winged=C= EL34, får se om det blir nåt.
Ett klockrent rör var de två matchade EL84 telefunken som jag kom över till slutsteget.


Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2014/05/20 :  21:25:25  Show Profile Send lampuradio a Private Message
@ Adagio: Om man inte matchar högtalarna mot uttaget (dvs 8 ohms högtalare i ett 4 ohms uttag) så kommer belastningsförhållandena för slutrören att ändras och det blir större distorsion vid lägre effekt. Vid låga nivåer märks det inte, men man får inte ut full effekt.

Personligen använder jag gärna 807. Det har snarlika värden som 6L6, men tål högre anodspänning och anodförlust. Mycket nöjd med detta och jag föredrar generellt strålpentoder ("Beam power tubes") framför "vanliga" pentoder (typ EL 34). Mycket subjektivt och inget som egentligen går att sätta fingret på. Hade ett par gamla 100 W PA-slutsteg med EL 156, som jag moddade lite; de spelade riktigt bra när man behövde tryck. Tyvärr var de inte helt tysta utan insignal, vilket ofta är fallet med slutsteg som drivs med hög spänning (i detta fall 800 V); det väser gärna lite. 6B4 har jag också testat och trioder är ju aldrig fel!
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/05/20 :  22:33:55  Show Profile Send lennartj a Private Message
Ombyte förnöjer,
sägs det och det är faktiskt sant. För en gångs skull samlade jag alla mina rena monoslutsteg på samma bild i samband med att jag "pimpat" mina kretsmässigt orörda Dynaco Mk.III en smula.



Hittills har jag knappast laborerat med NOS smårör, men har köpt på mig ett gäng i vinter.
Att försöka få grepp om vilka effektrör som låter bäst i de olika slutstegen har tagit sin tid att vaska fram.

Tyvärr har jag inte matchade kvartetter av riktigt alla, som TungSol 6550 längst till vänster, men av mina 10 gamla GEC Gold Lion KT88 borde jag kunna skrapa ihop två hyfsat matchade par om jag bara får tillräcklig tid vid radiomuseets rörprovare.

...och vinnaren är Svetlana winged-C KT88 oavsett slutsteg i min anläggning.
Mycket tråkigt att tllvekningen upphörde för två år sedan.
Anledningen till att jag nästan alltid föredrar KT88 kan bero på högtalarna.
Riktiga Carlsson-högtalare utmärker sig inte med undertryckt mellanregster.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2014/05/20 22:40:58
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/05/20 :  23:53:06  Show Profile Send Adagio a Private Message
Djäklar vilka fina pjäser....McIntosh! KT88 alltså. Vad tycker du skiljer 6550 och KTT88?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/05/21 :  05:10:13  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Kort efter jag köpt min Jadis så frågade jag en rörguru här på forumet, dvs Imperial, vilka EL34 som var att räkna med. Tänkte det kunde vara intressant i denna tråd,

quote:
När det gäller rör till dom så kan jag nog rekommendera Mullard EL34 reissiue tillverkade i Ryssland enl stränga krav från väst.

Jag hade en quad med Tung-Sol reissiue 6550 här och jämförde dom med orginalen.
Visst var det lite skillnad iom att dom nya rören var oinspelade.
Över lag så har dock metalurgerna (hur stavas det) gjort ett kanon jobb med att kopiera dom gamla orginalen ända ner på molekylär nivå.

Det är min rekommendation av rör både pris och prestanda mässigt till dina steg.

Nu så ska jag även erkänna att EL34 inte är nån av mina favorit rör då jag vill ha en lite varmare ton i mid å låter basen grusas.

Det är många rör att byta på ett bräde så googla i lugn och ro på vad andra har för erfarenhet av olika rörfabrikat.

EL34 funkar med drivspänningar från 200V å upp till 800V per rör så det andvänds flitigt
i massor av olika konstruktioner.
Problemet i detta fallet är att folk skriver
av sig på www med sina erfarenheter lite som ja du vet....

Den andra typen som jag gillar är dom EL34 som RFT i Tyskland gjorde.
Dessa kallas även för "Öststatsslimmissar" då glaskoven är något smalare än Backelit foten åsså har dom en lätt konkav bula mitt i toppen.
Dessa är bra å billiga (beroende på vem som rebrandat dom).
RFT gjorde enorma mängder EL34 åt bla Siemens, Philips, Telefunken, AEG, RSD, Ultron,Mullard mfl..
Dom är stryktåliga å lirar på bra.
Inte lika tighta i basen som Philips men
mycket piggare i toppen.

När det gäller Bas å Gitarr rörsteg så finns det firmor som säljer Soft varianter och hard varianter beroende på vilket sound man vill ha t guran.
Jag ska inte hänga ut nå handlare då dessa vänder sig i stort sett helt till musiker och proffs sidan och där har man helt andra krav än vi som bara ska ha highfidelity hemma

Ett finger skall jag dock höja mot J/J.
Dom kan lira magiskt å funka länge med,
men jag har haft olika slutrör från dom där svetsarna har släppt invändigt i röret.
Jag vet inte hur dom är idag men ett tag var det inte kul.

Uj!
Det blidde mycket på en gång!!


Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/05/21 :  09:18:03  Show Profile Send Adagio a Private Message
Hatten av! Imponerade byggen!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2014/05/21 :  10:03:47  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Tackar för bilderna, jag blir inspirerad och ...bara glad!

Rör...
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/05/21 :  13:59:58  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Min Jadis Defy 100 skall för övrigt gå att bygga om till äkta balanserad drift relativt (!) enkelt...

Jag har satt Bernt o Blomman på ärendet..
Go to Top of Page

Bhuset
Member

126 Posts

Posted - 2014/05/21 :  16:36:41  Show Profile Send Bhuset a Private Message
Själv spelar jag på en Copland CTA-405 med KT88-Winged-C (en röris som man inte läser om så mycket)
Som driver mina Von Schweikert VR-4jr till ett härligt sväng
Och helst med vinyl.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/05/21 :  16:58:16  Show Profile Send Adagio a Private Message
Balanserat? Är det alltid fördel? V-12r är balanserad om man nu vill det, dock är mitt försteg inte balanserat så jag kan inte nyttja det för närvarande.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/05/21 :  18:31:49  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Balanserat är väl lite omdiskuterat huruvida det ger en förbättring eller inte..?!?
Det är givetvis inget måste. Men de kombinationer jag har hört och ägt genom åren har samtliga låtit bättre ballat om det är äkta balanserat hela vägen från signalkälla till slutsteg. I mitt fall så är det ju Krell som jag har haft mest erfarenhet av, men även Mark Levinson och McCormack t.ex. Annars har det ju gått mode i XLR-kontakter vilka sitter på många Rotel och Marantz t.ex. utan att alla tre stift ens är kopplade.. Då kan man förstå varför folk inte hör nån förbättring...

Kör ju idag med Lynx TwoB ljudkort vilket är ballat, och det hade varit kul att behålla hela kedjan balanserad.

Sedan har jag även ett par små Lundahl-trafos som jag skall prova på både Jadisen och Pass-stegen, det är också något som kan ge bättre/annorlunda ljud..

Edited by - CH on 2014/05/21 18:34:22
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/05/21 :  19:58:18  Show Profile Send Adagio a Private Message
Som "ingångstrafo" eller hur konfigureras dom?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/05/21 :  20:03:43  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Japp. Bl.a. Jeff Rowland har det på sina förstärkare.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2014/05/21 :  22:47:09  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Balanserad signal (dvs "jordfri" eller med mittjord) är ju från början ett sätt att kunna lägga upp långa signalkablar utan skärmning, utan att för den skull fånga upp störningar. Vitsen med att lägga upp en hel förstärkare som "balanserad" måste väl ses som att bygga upp mottaktkoppling (push-pull) från ingång till utgång. Det man slipper är ett fasvändardsteg. Ljudupplevelsen kan jag inte uttala mig om, men det är inte ett ekonomiskt sätt att bygga en förstärkare. Däremot är skärmad balanserad signalkabel (med balanserad signal) väldigt bra ur störningssynpunkt.
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/05/22 :  06:13:14  Show Profile Send CAB a Private Message
Hej
Det pratas lite i denna topik om rör och över om el34 röret inte är ett underverk på något sätt ( vilket rör är det) så har jag en prövat en hel del, dock håller jag mig till enbart NOS rör. Här har jag f.n. 3 favoriter beroende på i vilken förstärkare jag sätter dom och vilka signalrör jag har i men efter nu tre år är min lista följande:
Philips / Mullard EL34 med hål i centerpinnen
Philips EL34 med metalbase.
Telefunken EL34 metalbase (ULM fabriken 50tal)
Dessa är beroendeframkallande

Dessa har jag lagt upp ett eget lager så det räcker för långa tider. Tänk på att NOS rör har lagerhållnings länge och medför lite längre inspelningstid.

Tyvärr så finns det inger egentligt inga EL34 rör som tillverkas idag små jag riktigt tycker håller måttet (fullt ut ännu), PSvane har kommit ut med en nyutvecklad serie i det sista, som jag har beställt för utvärdering.
Generellt är kvalitén på uppåtgående i Kina och ryssarna har allt större problem sedan sedan tid med kvalitén liksom forna Jugoslavien.
Millitär - specificerade ifrån forna Sovjet är inte tokigt alls men kräver tid för att öppna upp, enligt mig. Äldre Svetlana är något att söka efter.
eu byggda under 50-talet är mycket svårt att slå. En riktig höjdare är 6550 USA tillverkade NOS.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/05/22 :  07:03:46  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det är verkligt intressant, EL34 är hittills iaf mitt favorör. NOS blir så dyrt för min del och då är det verkligt viktigt att hitta moderna som ersättare.
Kinarören säger du är på uppgående, det är ju glädjande, JJ då? De fick ju mycket kritik i början pga bristande pålitlighet men jag tycker mig se på olika forum att folk över lag verkar vara nöjdare och nöjdare.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2014/05/22 :  17:15:29  Show Profile Send Imperial a Private Message
När det pratas om EL34.

Dom moderna EL34 tillhör inte mina favoriter men dom äldre är helt ok.
Från början så var det EL60 med sin tyska 9 pin sockel som gällde.
EL60 har dessutom den runda Anod formen som jag tycker är överlägsen.
Det finns några närbesläktade rör som heter EL50 och EL51 åxå som är bra.
EL51 har jag aldrig sett men EL50 har samma Anod form som EL60 bara lite lägre Anod förlust (EL60 25W, EL50 18W)

Den som har hört EL60 jämfört med moderna EL34 blir nästan ledsen.

EL60 har den så kallade metal basen och det har dom tidiga EL34 åxå.
Dom första EL34 är fö EL60 som man gjort en adapter till Oktal sockel å har då ett stålband runt sockel och adapter för att hålla ihop det hela varpå dom tidigaste EL34'orna är lite högre än dagens.

Utvecklingen krävde dock att EL34 produktionen effektiviserades och dom rundade Anoderna byttes ut mot bockade och metal basen byttes mot Backelit.
Tyvär så har även dom elektriska parametrarna på moderna EL34 ändrats hit och dit i små steg.
Från början så var EL34 specad til att klara 800V på Anod å 400V på G2.
Det är inte alla moderna EL34 som gillar dom spänningarna.



/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/05/22 :  20:59:27  Show Profile Send Adagio a Private Message
Är det verkligen så eller är det som tex årgångs-whisky. Visst är det fantastiskt att smutta på en Macallan från -52, men en replika kan ju smaka lika dant. Till vardags kan jag leva med 12-årig Caol ila. Rör är ju förbrukningsvara tyvärr, så jag får sätta mitt hopp till moderna effektrör. Det man aldrig hört lider man inte av...hm

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000