HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Tannoy
 Tannoy T225 Mayfair
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

drota
Starting Member

25 Posts

Posted - 2014/05/20 :  23:35:11  Show Profile Send drota a Private Message  Reply
Attans att man inte bor i Sthlm och kunde lyssna på dessa som ligger ute på Blocket. Är det någon som lyssnat på ett par någon gång och skulle kunna berätta lite hur de låter.

Mvh Andreas

Micke Y
100.000-klubben

7700 Posts

Posted - 2014/05/21 :  18:05:13  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Troligen som vanligt dvs

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2014/07/03 :  10:18:03  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply
Jag är inte så säker att just alla Tannoy högtalare låter bra. Och med detta menar jag "Tannoy-Bra". Inte heller alla Thorens skivspelare låter "Thorens prestige eller TD-124 bra". En TD-280 låter inte alls så bra som en Dual 1229 eller 1219. Dessa T225 verkar komma ur lägre Tannoy segment.

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2014/07/07 :  21:52:10  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply
Har ingen större erfarenhet av Tannoy, mer en och lyssnat till märket i butik, men vad dessa gamla burkar kan spela musik! Visst så sitter inte en del hifi parametrar och visst har de en liten flörtig bas, MEN de kan spela musik och då menar jag all musik i hyllan. Tycker faktiskt det finns en hel del likheter med Harbeth som jag tidigare har ägt. Så dessa fick följa med hem och för dessa pengar är de ett kap!

PS: Lyssnade också till Berkeley hos säljaren och det var såå vill ha bra!

Rockin in the free world
Go to Top of Page

drota
Starting Member

25 Posts

Posted - 2014/07/07 :  23:58:29  Show Profile Send drota a Private Message  Reply
Fan vad kul att de såldes. Tyckte de var ute lite väl länge. Har haft lite kontakter med en engelsman som säger att de du köpte var en lite av en "juvel" som man kan få väldigt billigt i England.

Sitter med Berkleys lillebror Cheviot och kör Beatles Let it be och bara njuter.

mvh andreas
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7345 Posts

Posted - 2014/07/08 :  21:07:37  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Har ingen större erfarenhet av Tannoy, mer en och lyssnat till märket i butik, men vad dessa gamla burkar kan spela musik! Visst så sitter inte en del hifi parametrar och visst har de en liten flörtig bas, MEN de kan spela musik och då menar jag all musik i hyllan. Tycker faktiskt det finns en hel del likheter med Harbeth som jag tidigare har ägt. Så dessa fick följa med hem och för dessa pengar är de ett kap!
Jag känner inte riktigt igen detta, men jag har inte heller någon stor erfarenhet. Så jag måste ha missat de modeller som är flörtiga i basen jämfört emot annat, mottager gärna tips på Tannoy modeller som är det då jag tycker mycket i högtalarväg allmänt där ute är i slankaste laget både när vi pratar bas och i viss mån mellanregisteråtergivning. Och just de äldre Tannoy jag hört har varit mer naturliga ifrån botten till toppen utan att vara direkt flörtiga i basen (i mina öron) och sedan har de varit befriade ifrån en massa glitter (upplevs ofta som vasst) i toppen som egentligen inte finns utan är en sak som en del tillverkare nuförtiden kallar mer upplöst/detaljerat återgivning....

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/07/08 :  22:17:56  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Hej.
Jag kan lite om Tannoy, och beroende om du har rum för de så pröva de större (15 tums ).
Tannoy är faktist inte insmickrande över huvud taget, dock har dom extremt hög livefaktor.
Tyvärr söks de nu världen över på allt som Tannoy har gjort (prestige och studio) så priserna blir allt högre och högre.
I det mindre rummet lyssna på Glenair 10 och dc-10 som har lite modernare sound.
Själv är det lite större som gäller för mig för jag har stort rum plus en partyrigg för utomhus.
Fråga på om Ni undrar.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7345 Posts

Posted - 2014/07/14 :  20:47:12  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
CAB@
Jag har ju ett par Tannoy Puma som jag ska testa med en sub eller så kan det bli andra lådor så de går lite djupare än dagens 50hz. Men som de är nu så upplever jag ingen extra basflörtighet alls i dem, hur upplever du dem?

Andra Tannoy högtalare som man sett på beg marknaden som man undrar kring ljudmässigt är ju tex. System modellerna,Little Red Monitorerna

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/07/14 :  22:05:34  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Just puma har jag inte ännu hör, dock har jag köpt ohört två par med det senaste delningsfiltret i Norge.
Vad jag har hör och provat fram vinner 15tums element mycket på större lådor, gärna bortåt 300liter.
Det är den tanken jag har med dom jag har köpt. Generellt vinner Tannoy monitorer vad jag förstår på större och lite bättre kabinettet, enligt många.
Vi kan gärna hjälpas åt med val av kabinett om du vill, öppen för förslag.
Jag har tillgång av lokal och allt vad som behövs.
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/07/14 :  22:23:02  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
FBK:
När det gäller subbar har jag släpat hem massor och tycker aldrig jag får till det, trots DSP.
Jag har fått på huvudet förr men jag tycker att bra byggda kabinettet förstärker den koncentriska principen som just ger mindre dist. enligt mig.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7345 Posts

Posted - 2014/07/14 :  23:18:16  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Tack CAB! Men om vi använder små ord så är jag inte det minsta kabinett och filter konstruktör dvs
Därför tänkte jag försöka få ihop dem med en rejäl sub med DSP, något som jag inte heller är kunnig på, men man måste försöka och det kommer ske nu på Fredag (råkar vara ledig)Går det åt pipan så säljs subben för att få pengar till lite mer professionell hjälp med bygge av större låda, för lite djupare än 50hz och allmänt mer knuff i basen kommer behövas om jag ska leva med dem resten av livet.
Ps. Så pass basskadad är jag nu vid 44års ålder.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/07/15 :  00:06:08  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Tack själv!
Hör gärna av dig hur det går!
Bas är det svåraste att få till och med allt som är svårt vill man ju nå.
Jag kan heller inte leva utan men den får inte bli simmig och motsatt vad många påstår tycker jag att det finns mycket riktverken (hifi) i djupbas i rätt rum vill säga.
Jag skall försöka återkomma med val av låda form utförande senare.
Lycka till nu med subb-intergreringen.

Edited by - CAB on 2014/07/15 18:58:13
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000