HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/06/20 :  23:49:16  Show Profile Send Bogus a Private Message
Det är nu dags att köpa ett nytt slutsteg och jag är ute efter ett slutsteg med mycket kraft.
Jag köpte nyligen en Pioneer A-07 och jag blev förvånad över hur urstark den är trots "bara" 2x80 watt. Den kraft och dynamik som den slungar ur sig är inte att leka med. Snacka om kontroll över konerna.

Men den förstärkaren köpte jag mest för nostalgiska skäl, men jag vill ha ett nytt slutsteg till min riktiga stereo.
Jag gillar alltså kraft och dynamik, men den måste också kunna klara av finlir. Gärna åt det varma hållet. Inget sterilt och analytiskt. Stor och fin ljudbild är också ett måste.

Min övriga anläggning består av Lynx ljudkort, Classé CP-65 försteg, Yamaha NS-1000M högtalare och Transparent kablage.

Så vad finns det för slutsteg i prisspannet 15-20'000 kr, som har pondus och värme, klarar finlir och ger en stor, fin ljudbild?
Balanserat är ett krav också.

Jag köper väldigt gärna begagnat.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/06/21 :  00:01:58  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
För de pengarna har du rätt mycket transistorsteg att välja mellan. Jag tänker på lite äldre Krell FPB, Classé. Även Plinius SA 250 låter fint, men inte samma kontroll i botten som Krell. Gamla McCormack är också fyndläge på.

Annars, varför inte prova rör....? Finns ett par EAR monoblock ute till salu. Balanserade..
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2014/06/21 :  00:50:06  Show Profile Send bearwik a Private Message
Jag har ett par rejält ombyggda InterM 500+ som jag kan tänka mig att sälja, de låter mycket bra, men jag behöver inte 2x500 watt p g a mina lättdrivnaTannoyer, så jag funderar på att bygga klassAsteg istället. Jag vill ha 10 K för dem och det är det är de värda, välkommen på provlyssning. De finns i Stockholm.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/06/21 :  02:44:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Körde med McCormack monosteg som kunde köras helbalanserat. Det var en fröjd för örat :)

Qsc:s plx serie kan jag också tala varmt om!
Koppla loss fläkten bara.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2014/06/21 :  13:23:09  Show Profile Send Jojje66 a Private Message
Min röst lägger jag på Bearwiks InterMsteg. jag kör själv sådana sedan ett antal år och har inga som helst planer på att byta ut dem. AlfaGTV kör sådana till sina NS1000 just nu och det funkar kanonbra. Han har också ett Karansteg men efter förstegsbyte tycker han att InterM funkar bättre om jag förstått det rätt.

VH Johan
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/06/22 :  11:13:08  Show Profile Send Bogus a Private Message
Mitt nuvarande slutsteg är just ett InterM 500 plus, men tack för tipset i alla fall. =)
Rörslutsteg har jag varit inne på, men de är svåra att hitta (speciellt balanserade) och jag drar mig lite för att behöva komma ihåg att stänga av slutsteget varje gång man inte använder det för att inte slita på rören.
Men gärna ett slutsteg som har "rör-aktig" värme och kropp om man säger så.

McCormack och Krell verkar intressant. Ska kolla upp dessa.

Men ös på med mer förslag =)

(Jag bor i Göteborg, men kommer gärna och lyssnar någon gång Bearwik) =)

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2014/06/22 :  13:15:17  Show Profile Send bearwik a Private Message
Du är välkommen, det är en stor skillnad ljudmässigt mellan mina moddade InterM och original. Det framgick tydligt vid en jämförelse hemma hos FBK för ett par år sedan.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/06/22 :  15:07:39  Show Profile Send Bogus a Private Message
Ok. Sen är det väl lite också att designen på InterM-steget inte går hem riktigt.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2014/06/22 :  17:57:09  Show Profile Send bearwik a Private Message
Nä, de är ju inte särskilt snygga.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/06/22 :  21:21:11  Show Profile Send Joda a Private Message
Yamaha PC2001N

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2014/06/22 :  22:20:03  Show Profile Send FBK a Private Message
Classe CA201 vann slutstegsbataljen hos mig och den har det som du söker,McCormack steg kan också vara något, men de lägger ljudbilden lite bakåt än att snarare kasta den i anstiktet.
Billigare alternativ är också Muse 160 och Adcom 5800 (Hade köpt det om pengarna fanns nu).http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=113039

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2014/06/28 :  16:40:44  Show Profile Send Kaktus a Private Message
Med den härliga budgeten kan Linn Klimax Twin vara ett alternativ.

ebay UK £2300: http://www.ebay.co.uk/itm/Linn-Klimax-Twin-power-amplifier-MINT-condition-from-Krescendo-HiFi-/121357831097?pt=UK_AudioTVElectronics_HomeAudioHiFi_Amplifiers&hash=item1c417d8bb9
Go to Top of Page

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2014/07/26 :  05:24:46  Show Profile Send Jimmy a Private Message
Lite äldre mark levinsson låter bra
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/07/26 :  12:11:59  Show Profile Send HerrD a Private Message
Tycker du beskriver ett Primare A32. Värme och musikalitet som jag föredrog framför Audionet Amp II Max när jag hade bägge. Jag är själv sugen på att köpa ett igen eftersom det var så bra.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/07/26 :  14:32:36  Show Profile Send Bogus a Private Message
Primare har jag haft (A 30.2) men var inte riktigt nöjd med ljudet. Saknades lite bett i det. 32:an är väl visserligen kraftigare, men det hade kanske inte skadat att ha det i åtanke.

Mark Levinson har jag tänkt på också. Synd bara att de inte kommer ut så ofta i annonserna bara.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2014/07/26 :  14:36:17  Show Profile Send jonasz a Private Message
Dynamic Precision

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2014/07/31 :  10:14:23  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Nu är ju NS-1000 någon favorit hos mig, men jag hade försökt hitta ett steg med lite värme. Linn var det nån som sa, eller ett par beg Mark Levinsson kanske några beg Audio Research . Men som sagt, NS-1000 är inte riktigt min kopp av te.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000