HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vintage HiFi
 Nu har jag äntligen köpt en cd-spelare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2014/06/27 :  12:20:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Efter mycket vånda och beslutsångest slog jag till och köpte cd-spelaren som handlarn hemma hade ställt undan åt mig.


Philips CD100 heter den med 2 st 14 bitars DA-omvandlare och 2xoversampling. Handlarn sa att 14 bitar räcker gott och väl.
Oversampling ska också vara bra, fast han visste inte varför.

Var det förhastat?
Är inte cd bara en fluga?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/06/27 :  13:01:49  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Hur låter den? Hade en med trasig laser så jag kunde inte lyssna.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2014/06/27 :  14:09:16  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej Björn-Ola

Grattis till fyndet!
Första generationens CD-spelare!

http://www.thevintageknob.org/philips-CD100.html

Mekanik: CDM0
DA-omvandlare: TDA1540

Se vad Lukasz skriver om DA-omvandlaren och mekaniken i efterföljaren CD 104

http://lampizator.eu/LAMPIZATOR/REFERENCES/Philips%20CD104/CD%20104%20philips%20TDA.html

Med vänlig hälsning, Highfive
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/06/27 :  19:18:03  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Simma lugnt B-O, jag tror cd,n är här för att stanna, själv är jag inte mogen än, kör fortfarande tape-recorder med dolby alternativ och har så smått vågat mig på att testa de första metallbanden.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2014/06/27 :  19:37:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det är möjligt att den valsat runt lite på Tradera innan jag själv budade hem den. Jag har sett CD100 dyka upp med jämna mellanrum och så många finns det väl inte? Jag tror att folk köper den av nyfikenhet över hur den första generationens spelare låter och säljer den vidare sedan.
Jag är naturligtvis själv nyfiken, men har inte hunnit koppla in den än. Den läser tydligen bara brända skivor, så lasern är inte frisk. Jag hoppas att det funkar.
Jag får be att få återkomma med en rapport när jag har bränt lite skivor och lyssnat.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2014/06/27 :  19:40:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
quote:
Hur låter den? Hade en med trasig laser så jag kunde inte lyssna.


Jag hoppas att det inte var du som lurade på mig den.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/06/27 :  19:43:13  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Det tror jag inte. :)

De där CDM-0 lasrarna är i stort sett oförstörbara (jag hade bara otur...) så slutar den fungera ska du inte misstänka lasern först. Finns en del elektrolyter som säkert behöver bytas.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2014/07/02 :  09:39:49  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Håller med elektronrör. Har inte sprungit på en enda maskin med CDM-0 eller CDM-1 som lasern varit kass på. Däremot finns det som sagt en del elektrolyter som garanterat är kass. Har fått igång alla mina med kondingsbyten.
Sen vet jag inte hur den ser ut inuti, men CD-104 och ett gäng andra 14-bitare hade ett standardfel, jordanslutningen mellan ovan- och undersida på korten är gjord mha nitar som släpper med åren, då funkar det med att löda istället.

"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2014/07/08 :  17:07:28  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Mekaniken, och säkerligen lasern var nog av bättre kvalitet i de gamla spelarna, skulle vilja ha en sådan o köra som drive, men med en modern DAC. Gillade inte ljudet av första generationens CD-spelare minns jag, provade en Philips CD-104, tyckte at det lät rent hemskt... Körde vidare på vinyl fram tills skivbutikerna slutade med vinyl.

Växlar mellan ett par stycken externa DAC-ar idag :)

/Mats, född nyfiken

Edited by - manw on 2014/07/08 17:27:28
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000