HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 HTPC bygge (budget) med Lynx Two B
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/07/18 :  20:32:40  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Tänkte bygga mig en liten HTPC.
Den ska ersätta blueraspelaren, squeezeboxen och DA omvandlaren.

Jaha då kan man ju tänka sig att nöja sig med en liten rasberry om man så vill för 350:- och budgeten håller :-)
Men jag vill gärna få in ett Lynx Two B kort också.
Jag lägger upp den här tråden för att dela med mig av det som jag kommit fram till av timmar av forumsläsande men även att få input på tips trix och idéer.

Jag skulle vilja kunna köra både TV och projektor. Vara smidigt att spela upp musik och film, köra netflix, men även se SVT play, tv4 osv.


Så för att börja så gick jag igenom den här guiden på sweclockers, även om den har något år på nacken så har den en del matnyttiga tips.
http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/1161570-guide-htpc-2000-a/

Där får jag de första tipsen på att köra AMD för grafiken. Jag sneglade även på lynxforumet och här och fick tillkännedom att låta bli Gigabyte moderkorten till LynxTwoB. Om jag fattade rätt så har det att göra med den traditionella PCI bussen inte finns kvar utan simulerad fram och det skapar en del konflikter.

guiden tipsade om FM2, här är jag novis då det var över 10 år sedan som jag jobbade med att utveckla musik och studiodatorer.

Moderkortet som jag sökte fram skulle ha HDMI, DVI och RGB utgång. Kom på senare att man kan sätta en DVI adapter på RGB utgången och kanske valt ett billigare moderkort. Men med lite tur kanske grafikdelen i processorn köra 3 skärmar samtidigt?

Moderkortet blev ett FM2+ eftersom FM2 börjar gå ur tiden. Det är bakåtkompatibelt så det är inga bekymmer.
ASUS A88XM-A 599:-
https://www.komplett.se/asus-a88xm-a-socket-fm2/800885
Jag hade gärna hittat ett billigare på utförsäljning eller så för ca 350:- men så fick det bli.



Proppen fick bli sista exemplaret av en FM2 med Radeongrafik HD 8370D inbyggt.
AMD A-Series A4-6300 3,7Ghz 395:-
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/195698-amd_a-series_a4-6300_37ghz



Billigaste möjliga minnet
HyperX Fury DDR3 1866MHz 4GB Black 399:-
https://www.komplett.se/hyperx-fury-ddr3-1866mhz-4gb-black/812839



Man kan tänka sig att öka upp till 8GB men jag tror det räcker.

Edited by - Stormen on 2014/07/20 00:10:16

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/07/18 :  20:40:49  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Nu kommer vi till något som går att plöja ner hur mycket pengar på som helst.
Men min lösning kommer inte att bli fläktlös och att jag ville hålla nere budgeten.
Detta låda var det minsta som jag kunde hitta men fortfarande med nätdel ( och fullhöjdskort, typ Lynx :-) ) och fått bra i recension om att vara hyffsat tyst.
Ett litet aber kan vara släkten som ska suga ut värmen som sitter i nätdelen att Lynxkortet kan komma att sitta ivägen. Men det märker jag på måndag då grejerna kommer. EDIT: nätdel 300W

In Win BK644 Micro Tower Svart 679:-
https://www.komplett.se/in-win-bk644-micro-tower-svart/815154?cks=ASS&assoc=B99EC1DD-959C-4C0C-9D36-284FB69F5D76


Den är förvånansvärt liten ändå 32x27x14cm
Följer man länken så kan man se monteringsfilm osv.


SSD, intel ska det vara (påstötningar på forumet) ;-) Den var också den billigaste jag kunde hitta på de två butikerna som jag körde på. Man kan såklart beställa från massor olika butiker men jag valde ut 2 st.
Intel 530 Series SSD 80GB SATA3 449:-
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/201921-intel_530_series_ssd_80gb_sata3_reseller



Mycket trevligt att adapter medföljer samt kopplingskablar (sata) och strömadapter om man bara har de gamla kontakterna. Riktigt bra.


Bluerayspelaren var den billigaste på prisjakt och den väsnas säkert en himla massa men det får vi se. Billigt skulle det ju vara. Den kan inte bränna DVD eller Bluray utan bara läsa skivor. Men dels är det lite förlegat att bränna ut på skivor förutom viss backup och sedan har jag 3 stationära datorer till hemma som jag kan bränna på.

Lite-On 4x Blu-ray Läsare SATA (halvhöjd) 278:-
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/190000-lite-on_4x_blu-ray_lasare_sata&atcl=external:ref



Och såklart ett smidigt tangentbord med liten styrplatta så man kan sitta i soffan o peta när det behövs. Microsoft har släppt ett mycket prisvärt och deras tangentbord o möss brukar hålla viss standard, jag kommer ändå inte att skriva några uppsatser från soffan men vill ha tillgång till ett tangentbord när man ska installera och trixa. Förhoppningsvis kommer jag att kunna styra det mesta i vardagen med olika appar osv.

Microsoft All-in-One Media Keyboard 290:-
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/196617-microsoft_all-in-one_media_keyboard-svart



Jag läste igenom recensioner av logitechs men den har fått dåligt för räckvidd. Dock så kunde det såklart vara intressant att få ett med bakrundsbelysning, ( Illuminated Living-Room K830) men då kostar det ca 1000kr.

Allt som allt 3089kr.

Dock så har vi ingen disk att ha musik o filmer på utan det hade jag sedan tidigare, alternativt streamar jag från NAS:en

Edited by - Stormen on 2014/07/20 10:35:16
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2014/07/18 :  21:33:57  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Innan du köper det där höghuset till dator kan du släppa dej hit och lyssna vad Razberryn kan. Innan du investerar så grova pengar :)
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/07/18 :  21:53:48  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Leffee: Har det kommit en Rasberry med PCI-slot?

Stormen: Varför är grafikkortsdelen viktig? Du offrar rätt mycket på cpu-fronten för att få den rätt mediokra ökningen på grafikprestandan jämfört med Intel? Ett enkelt billigt grafikkort kanske hade varit att föredra istället tillsammans med en Intel?
Varför ville du ha VGA(antar att det var det du menade med RGB)?
Vad ska du ha för kylare till CPUn?
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/07/18 :  21:54:35  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Lefee Trevligt,tack för inbjudan, nu har jag redan köpt grejerna men hur kopplar du ihop en rasberry med ett Lynx Two kort o kör flerkanalsåtergivning till hemmabion?

Annars att ha rasberryn kopplad till en multikanalsDAC tror jag kunde vara fint, eller är det bara 2 kanals som gäller? Bluerayspelaren går ju att ta via USB:n

Edited by - Stormen on 2014/07/18 22:11:30
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/07/18 :  21:59:36  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
@lovan ( ha ha,, ja jag menade VGA) :-)

Ja det stämmer. Nej det är inte speciellt viktigt med grafikkortsdelen egentligen. Utan det var mest att AMD har fått bra omdömmen om deras grafikdelar. Sen la jag inte så mycket betänksamhet på det om det var hastighet eller färgåtergivning, hantering av grafik generellt osv.
Tillslut var jag tvungen att gå på något i djungeln av allt som finns att välja på. Men denna upsättning så kan jag även spela en del spel :-)
Att köra intel o grafikkort hade funkat det med men ytterligare ett kort i o så kanske fläkt på det,(eller passivt), nja ville hålla nere komponentantalet lite. Det kanske hade blivit samma budget iallfall? Eller hur menar du med offrar? att det blivit billigare med Intel, mindre värmeutveckling?

Det är såklart overkill åta h--te att ha 3.7Ghz dualcore för en htpc men å andra sidan så puttrar den på 2% o då är ju kylningen en dans på rosor att fixa. Jag ska testa att köra med orginalfläkten då den fått omdömme att vara ganska tyst som den är. Ev så fäller jag ner den ett par 1000rpm o håller koll på kylningen. Beroende på hur intelligent fläktstyrningen är såklart.
Sen skulle det vara intressant att testa med en fet passiv pluggkylare med heatpipes såklart. Men grejerna ska stå i ett skåp med ventilerad baksida så jag tror jag klarar mig med orginalsnurran som sitter på kylaren idag utan att det blir allt för högljutt.

Jag var inne på att köpa moderkort med integrerad professor, men snubblade inte över något moderkort med PCI och både HDMI och DVI.

Sen det här med låda, det är verkligen ett kapitel för sig och man kan lägga ner i princip hur mycket pengar som helst.
Jag gillade denna Silverstone HTPC LC-16B-MR Aluminum - Svart VFD

Men den är ganska klumpig o stor samt att det sägs att få textpanelerna att fungera som man vill tar en livstid eller två. :-)

Såg ett riktigt snyggt chassie på computeraudiophile HDPlex H5.S som verkligen var slimmat.
http://www.hd-plex.com/hdplex-h5.s-fanless-computer-case.html



Har man ett ljudkort med PCIe så skaffar man en liten break-out kabel så man monterar kortet svävandes ovanpå moderkortet. Hela sidorna har kylflänsar som man kopplade heatpipsen till. Riktigt snyggt o genomtänkt. Vet dock inte om det finns break-out kablage för PCI ?

EDIT: PCI extension finns det: http://www.sourcingmap.com/high-density-flex-flexible-pci-extender-extension-cable-cord-p-243689.html

deras 10:a har plats för ett micro ATX moderkort. 330$ med nätaggregat så det är inte så farligt om man vill satsa några fler kronor på lådan.



Edited by - Stormen on 2014/07/18 23:28:22
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/07/18 :  22:18:18  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Mjukvara:

Då jag nyss pluggat på distans så får man möjligheten att som student ladda ner och få nycklar till winser2012 i ett par olika versioner och även 8.1 och win7. Detta är mycket generöst och med lite pluggande och tentande även 7.5Hp. Detta är rena kapet då kurslitteraturen kostade 500kr. ( det var riktigt kul att plugga en enstaka kurs såhär mitt i yrkeslivet)

Efter att ha läst en del på computeraudiophile så ska det vara win2012 som gäller. Här är CH's tråd på forumet
http://hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=91603

Jag var inne o snurrade på att köra UbuntuStudio eller andra såsom daphile eller Vortexbox ( http://hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=91641 ) men då ska man köpa loss drivrutiner till Lynxkortet och jag är ingen hävert på Ubuntu. Speciellt inte när det kommer till att få allt det andra att fungera sedan såsom Netflix o andra applikationer som man vill ha. Samt att Vortexbox och Daphile bara var för musik och inte för film. O den där Jack (enkelt förklarat: ljudmixern) har jag bråkat med förut i många timmar o vi är inte kompisar. :-) :-)
Sen kan det vara småsaker som man tycker är trevligt såsom att styra alla ljudkanalerna samtidigt som win-drivan till lynx erbjuder. Har dock inte testat det än.


Så jag kommer att köpa Jriver då det rekommenderas varmt av de flesta. De har integrerat Netflix i vilket kan bli fru-vänligt. Samt att man styr allt via paddan o telefonen.

Men sen kommer vi till detta såsom att spela från svt-play, spotify osv och då kommer tangentbordet bra till hands ?

Edited by - Stormen on 2014/07/18 22:40:29
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/07/18 :  22:39:30  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Just nu så kör jag på en gammal 1Ghz burk hemma då jag ville testa och koppla in lynxkortet. Helt fantastiskt ljud. Allt det där som man tidigare kunde uppleva som hårt i diskant tycker jag nu ha försvunnit till stor del. Men utan att tappa på upplösning. Väldigt imponerad av ljudåtergivningen. För att citera Claes. Det blir inte mycket bättre än med ett Lynx kort. bara annorlunda.
Dock så hade jag helt glömt bort hur stor o tung kabel det är till de där korten.o va plats det tar med XLR kopplingar. Så jag köpte mig nya 25 D-sub o lödde 4 kablar med RCA ut i önskad längd direkt och sedan 2 korta honor för input. Fungerar mycket bra.
Kan varmt rekommendera Elektrokit som hovleverantör till uppdraget.
de tar en tia för kontakten och 29:- för en kåpa i metall.
http://www.electrokit.com/kapa-dsub-25p-metall.45601



Dess hål är 10mm men går att borra upp till 13mm utan problem. Går även att såga upp i sidled om man vill dit med många tjocka kablar. Den kåpan var en riktig höjdare faktiskt. Den i plast tog jag också hem och den är kankse lättare att justera utgångshålet på men då släpper man lite på skärmningen såklart. Metallen känns stabil o bra.

Edited by - Stormen on 2014/07/18 22:48:08
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2014/07/18 :  22:42:07  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Det var mest ett skämt Stormen. Kom gärna förbi och lyssna på VTA 120
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/07/18 :  22:47:01  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Det finns ju många sätt att tackla uppspelning av video och jag antar att du tänkte använda J River som uppspelare, så räcker nog inte komponenterna till för att orka med HQ inställningen. Det är förmodligen just grafikdelen som kommer storkna
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/07/18 :  22:51:36  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
@lovan
Aha, det kanske var lite att bita sig i svansen att köra integrerat i processorn?
enligt de som köpt 5300 serien så kör de 1080p utan problem, den proessorn har AMD Radeon HD 7480D
Recensioner på 5300: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1390700

Dock så klarar dom inte den nya H.265. Men det är inte många som gör.
jag trodde att det inte skulle vara några problem att klara av en hög inställning eftersom tex en rasberry kör 1080p ??
Men det beror ju på vad en HQ inställning betyder i Jrivers värld?
Att utläsa på Jriver forumet så sätter RedOctober HQ en del press på grejerna, men de som kör radeon 5000 o uppåt verkar det fungera för.
(( Det är ju inte helt lätt det här med att välja rätt grejer ))

EDIT: nu har jag läst på mera på forumen, eftersom du gjorde mig allt bra nervös nu. O det verkar visst vara på fisens mosse, i värsta fall får det bli massa "egna inställningar"




Edit,, nu fann ser jag att netonnet har sänkt 5300 med 100kr till 299: som jag kunde sparat. rackarns :-)




hittade en bra guide för att göra lite inställningar i Jriver och Win8
http://www.acousticfrontiers.com/home-theater-blog/2013/6/6/how-to-replace-your-home-theater-pre-pro-with-a-htpc

Edited by - Stormen on 2014/07/18 23:25:08
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/07/18 :  23:04:56  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
@Lefee
Det skulle vara mycket kul. Har väldigt fullt här hemma just nu men det blir säkert skillnad framöver.

Tangentbordet har lite kul överraskningar. Det tål nämligen vatten :-)
En annan liten kul funktion är att flera knappar är programerbara. Touchplattan tar alla nya windowsrörelser ( som jag inte kan någonting om än) och att musknappen sitter uppe i vänstra hörnet :-) så man klickar med höger tumme. sen klickar hela plattan när man trycker ner den. Har fingrat lite på den och det verkar mycket lovande. Priset är verkligen överkomligt.
http://www.cnet.com/products/microsoft-all-in-one-media-keyboard-with-integrated-multi-touch-trackpad-keyboard/

En liten längre review
http://www.youtube.com/watch?v=Oa4ebGkpXnM

Edited by - Stormen on 2014/07/18 23:25:45
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/07/19 :  08:48:39  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Inser när man bygger att det är otroligt lätt att komma upp i pris. Ett snyggt svalt chassie. Ett större grafikkort. Ett upplyst tangentbord. Vattenkylning eller heatpipes. En sån där snygg touchpanel fram på lådan osv. O det kräver en del såklart. Men största utmaningen är att bara hitta det billigaste som fortfarande finns i lager o inte allt för utgånget. En dator för mig är bland det sämsta köp man kan göra (förutom bil) Med den här utvecklingstakten så finns det ingen som helst anledning att ligga i framkant såvida man inte har gott om spännvidd i plånkan såklart :-)

Jag tittade på massa bra lösningar för 2-kanals o då med tex en mac. Audirvana o en bra dac. Eller en liten rasberry för den delen.
På måndag kommer resten av delarna och då börjar ihopskruvandet. Sedan mjukvaran. Justeringarna och implemetenteringen.
Det jag inte hade en tanke på var det som Lovan påpekade. Red October HQ i Jriver är en tjusig ffdshows renderare som kräver en hel del. Det finns inga officiella minimumkrav från Jriver för att få det att flyta utan det blir att hålla tummarna. :-)
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/07/19 :  14:00:48  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Billigast möjliga är också en väg, men kanske inte den bästa..

AMD's processorer med integrerad grafik är dock utmärkta för en HTPC, betydligt skarpare t.ex. än Intels integrerade. De blir dock varmare än Intel.

Såg inte vad det var för nätdel som sitter i chassit? Det är kanske här du ska uppgradera först.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/07/19 :  20:18:22  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Tack för input CH. Nätdelen är en 300W. Ska kolla hur den beter sig och om jag kan byta kylningen till tystare o större om det behövs eller till en 500W som jag har liggandes som blir helt tyst med en 120mm fläkt. Processorn drar 65W så jag tror jag landar totalt med lite diskar mm på ca 100-120W i förbrukning.
Det är mycket bra pris att få ett 300W nätagg o chassie för 675:- men man får såklart vad man betalar för. Räknar inte med någon livslängd på nätagget eller låg ljudnivå. Inte heller annat än plastigt chassie osv. Men det får man ta med i beräkningen när man vill komma ner i pris.
Hade jag fortfarande haft tillgång till laserskärningen i plåt hade jag nog byggt mig ett eget chassie. Det kunde ju va riktigt kul. (Har byggt ett i mekano som vi specialgjorde i laserskäraren)



Edited by - Stormen on 2014/07/19 21:38:10
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/07/19 :  21:27:10  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Dom här fjärrkontrollerna som finns att köpa o koppla till datorn. Är det något användbart för att få enheten mera fru-vänlig? Eller kör man uppspelning av dvd-skiva mm genom appen till Jriver så en fjärr är onödig? Vad tycker ni som testat?
Hur använder man en htpc på smidigaste sättet?
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/07/19 :  21:30:56  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Det är dock ett SFX-agg och inte ett ATX om jag inte minns fel.
Jag tror det som kräver är uppsamplingen som MADVR använder i HQ inställningarna. Det är då man behöver man behöver ha en del shaders och minnesbandbredd i grafikkortet för att det ska orka med.
J Rivers Autoclock är riktigt bra. Tycker den gör sig bättre än Reclock. Ljudet genom Jriver är avsevärt mycket bättre än Reclock(wasapi på båda).
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2014/07/20 :  00:41:08  Show Profile Send Nightx a Private Message  Reply
Personligen förstår jag inte varför JRiver har blivit så hypat? Jag använder själv XMBC som i min mening är helt fullkomligt överlägset på de flesta punkter. En av sakerna som gör detta så bra är att man inte behöver något pekdon överhuvudtaget. Allt i programmet kan styras med piltangenter+enter. Plugins för youtube, play-kanaler och allt man kan tänka sig. autostartar XMBC med windows och har väldigt sällan behov av skrivbordet eller program utöver XBMC.

Man får bilda sig en egen uppfattning här men det finns annat än JRiver.

Sedan anser jag även att man hellre kan spara några kronor och köra ut ljudet digitalt till DAC istället för att köpa dyra ljudkort. Bättre att lägga slantarna på en dac då den även kan ge cd-spelaren ett nytt liv. Dessutom klarar du dig med mindre chassi då du slipper ljudkortet

Finns väl egentligen ingen fördel som jag ser det med att plocka ljudet analogt. Ska man köra ut ljudet digitalt förutsätter det dock att man gör rätt så man får ut en bitkorrekt signal. Dvs. ASIO
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/07/20 :  01:36:49  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
Personligen förstår jag inte varför JRiver har blivit så hypat? Jag använder själv XMBC som i min mening är helt fullkomligt överlägset på de flesta punkter.


Jag kör också XBMC, men då främst för vissa skojiga plugins och det snygga gränssnittet. Men tyvärr låter det betydligt sämre än jriver. Kör en filmsnutt med t.ex. DTS HD-MA genom XBMC och testa sedan genom jriver..stor skillnad i dynamik och upplösning. Detsamma gäller musik. Sedan har jriver en mycket sofistikerad DSP där du kan bygga aktiva delningsfilter och stöd för convolvers m.m.
Så ljudmässigt är jriver i en annan liga.
Men visst är XBMC bra nog för de flesta, enkelt att använda när det väl är konfigurerat och mycket snyggare än jriver med massa olika skins och plugins att välja på.

quote:
Sedan anser jag även att man hellre kan spara några kronor och köra ut ljudet digitalt till DAC istället för att köpa dyra ljudkort. Bättre att lägga slantarna på en dac då den även kan ge cd-spelaren ett nytt liv.


Det beror på behovet. För en tvåkanals-gubbe som fortfarande gillar att spinna cd så är en bra dac ett alternativ. För en flerkanals-gubbe (som mig själv) som har dator som enda källa, så är ljudkort ett bättre alternativ.
För även om det finns flerkanals-DAC'ar så är de få och dyra. Jag ser heller inte en receiver eller bioförsteg som ett alternativ, såvida man inte vill/kan betala sexsiffrigt. Inte ens då har de lika avancerad DSP som jriver erbjuder.
Vidare så är inte ljudkortet som nämns här dyrt. Inte i förhållande till prestanda.

quote:
Finns väl egentligen ingen fördel som jag ser det med att plocka ljudet analogt.


Man slipper försteg, kan driva slutsteg direkt.

Edited by - CH on 2014/07/20 01:38:26
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2014/07/20 :  02:26:17  Show Profile Send Nightx a Private Message  Reply
Kör du XBMC via windows eller kör du standalone(ubuntu)?

När det gäller 2-ch och windows så skulle jag säga att programvaran har väldigt liten betydelse så länge man kör ut ljudet via ASIO.

ASIO är ju som sagt det gränssnitt som programmen använder (oavsett program). Jag förmodar att du hade ställt in ASIO i XBMC?

Nästan så jag befarar att JRiver har något hokus pokus för sig om ljudet upplevs bättre därifrån. Har nämnligen testat mycket själv och kan inte detektera någon skillnad mellan Foobar och XBMC. Ska prova JRiver igen och får återkomma i frågan.

Har ingen erfarenhet av flerkanalsljud. Där kan det även vara precis som du säger en god idé att köra med ljudkort istället om man inte har hembioreceiver. Använder man ändå en hembioreceiver så skulle jag säga digitalt rakt av eftersom man då inte har något att vinna egentligen.

Absolut kan man köra utan försteg men vill man verkligen riskera att spela upp ett windowsljud med full gain?
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/07/20 :  02:55:01  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
Kör du XBMC via windows eller kör du standalone(ubuntu)?


Windows.

quote:
När det gäller 2-ch och windows så skulle jag säga att programvaran har väldigt liten betydelse så länge man kör ut ljudet via ASIO.


Jag skulle säga att du har fel..

quote:
ASIO är ju som sagt det gränssnitt som programmen använder (oavsett program). Jag förmodar att du hade ställt in ASIO i XBMC?


Vad menar du med "oavsett program"..?
Wasapi i XBMC. Asio finns inte som alternativ, åtminstone inte i XBMC 13.2 som jag kör..?

quote:
Absolut kan man köra utan försteg men vill man verkligen riskera att spela upp ett windowsljud med full gain?


Ja det vill man (åtminstone jag), med tanke på ljudförbättringen..
Har stängt av alla systemljud och är inte ett dugg orolig. Har låg gain på slutstegen och högtalarna tål allt..
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2014/07/20 :  03:48:50  Show Profile Send Nightx a Private Message  Reply
Ja just det, Du har helt rätt XBMC kan bara använda WASAPI. Kanske skillnaden ligger WASAPI / ASIO ? som sagt skall undersöka detta lite närmare. Teoretiskt sett borde det låta exakt samma om de använder sig av samma (Application Programming Interface) API dvs ASIO eller WASAPI. Detta då API:T egentligen hanterar ljudströmmen åt programmet. Ungefär som DirectX hanterar grafiken åt spel.

Se nu inte det här som något som är ristat i sten. Så här har jag förstått att det fungerar men jag kan givetvis vara ute och cykla också


Edited by - Nightx on 2014/07/20 03:59:18
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/07/20 :  10:24:41  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Ja, det är lite klurigt det där att olika program låter lite olika trots att de använder tex ASIO, jag snubblade över detta för ett par år sedan och visst är det skillnad.
Varför Jriver blivit så hypat vet jag inte då jag inte själv ar testat det. Men när jag letar runt så är det svårt att hitta snygga lösningar som både spelar 2-kanal och multikanal i ASIO.
XMBC har stöd för flac så visst är det en stark kandidat för mig, SPeciellt eftersom det är löjligt enkelt o snyggt interface som alla i familjen kan sköta. Jag kan fresta mig med att testa båda :-) Jag tar även till mig att CH märker skillnad vid uppspelning av tex DTS HD. Mycket bra med olika input,
Man hinner ju inte testa o göra alla utforskningar själv :-) @Nightx, kolla gärna lite o se vad du kommer fram till som är skillnaden mellan ASIO och WASAPI


Klart man kan köra ut ljudet för 2 kanals till en DAC och sedan ha en hemmabioförstärkare till multikanalsljud. Men ett beg Lynxkort kostar ett par tusenlappar. Att få den ljudkvaliten ur en hemmabioförstärkare så måste man upp i galna summor samt att bara använda förstegen eftersom jag vill ha ut det till mina rörsteg.
Ska jag köpa en 2-kanals dac som slår lynxkortet så behöver man gå på en Hegel eller AMR DP 777 för en sådär 25-35 000:-.
Så detta är verkligen en budgetlösning (datordelar 3080:- + ljudkortet) som blir i min värld smidigaste lösningen att leverera en högupplöst 2-kanalslösning och multikanal till hemmabion.


Angående nätaggregat som vi var inne på lite tidigare så är det inga större konstigheter att sprätta upp plåtarna och montera om lite kontakter mm för att få ner ett större nätaggregat. Ibland får man montera om kylflänsarna i nätdelen o flytta trissorna osv för att få bättre luftflöde och plats för större fläktar. Men det var på den tiden då jag överklockade mycket. ( Det är mycket metall som kan klippas bort som hindrar luftflöden i en dator) Kunde ju vara skönt att det bara "funkade" direkt från början också :-) :-) Efter alla datorbyggen jag gjort genom åren så är jag inte så ung o aggressiv längre att jag måste ligga på gränsen o pressa.

Men åter till frågan om fjärrar, någon som testat unified Remote http://www.unifiedremote.com/
Den har netflix fjärr o möjlighet att styra musen samt programerbara fjärrar om man betalar full versionen. Är den bra eller finns det andra alternativ?

Edited by - Stormen on 2014/07/20 10:40:09
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/07/20 :  11:10:58  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Vad gäller fjärr så är apparna för Jriver och XBMC mycket trevliga. Men, en stor fördel med traditionell fjärr är att man inte behöver titta ner på sin platta eller telefon för att hitta rätt knapp, man känner sig fram och lär sig var de mest använda knapparna sitter. Försök det med en platta..
Så jag rekommenderar båda. En Android eller iOS-enhet har ju de flesta redan, men en bra knapp-fjärr är oumbärlig.

Så, sammanfattningsvis, man behöver helst både platta, fjärr och tangentbord..
Jag har förresten nya bakbelysta Logitech tangentbordet, mycket bra!

Fjärr finns t.ex. på Kjell&Co, funkar bra. Eller på ebay för en tjuga eller så..

Edited by - CH on 2014/07/20 11:21:21
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/07/20 :  11:16:49  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Vad gäller Asio vs. Wasapi så vill jag minnas att jag jämförde detta i Jriver, till Asios fördel.
Men det kan vara beroende på ljudkort/dac misstänker jag, Lynx är ju en proffsprodukt där Asio används nästan uteslutande.

Sen tycker jag inte jriver är hypat, inte om jag förstår det ordet rätt. Jriver förtjänar allt beröm det kan få, och de har otroligt lyhörda programmerare som lyssnar på användarna och inför ofta nya funktioner efter deras önskemål.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/07/20 :  11:28:30  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
Har nämnligen testat mycket själv och kan inte detektera någon skillnad mellan Foobar och XBMC. Ska prova JRiver igen och får återkomma i frågan.




Nightx, om du provar och kör ut digitalt till en receiver så tvivlar jag på att du hör skillnad. Jag kör ju analogt direkt till slutsteg.
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000