HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lite frågor ang multiceller
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/08/04 :  17:16:05  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Multiceller ska tydligen låta bra och ser dessutom coola ut!

Går det att simulera i hornresp, hur isf? Eller får man utgå från gamla ritningar?

Sitter någon på mer info så dela gärna med er

Här är en glad tysk som också gillar multiceller:
http://klughoerner.de/Haupt/

Drömmer om bra ljud...

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2014/08/04 :  18:06:59  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Kolla med Petter. Det finns reportage här om hans.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2014/08/04 :  19:03:00  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
I grund och botten är det väl vanliga exponentialhorn där tvärsnittet delas upp på ett antal celler för att förbättra spridningen vid höga frekvenser. Tror att Altec hade någon specialare för sig med utvidgningen för att förbättra spridningen, men jag tror det handlade om marginella skillnader.

Enklaste sättet att bygga är nog att få tag på Excelarket som cirkulerade här för några år sedan, undrar om det var Petter som skrev ihop det?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2014/08/04 :  19:40:34  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Enklaste sättet att bygga är nog att få tag på Excelarket som cirkulerade här för några år sedan, undrar om det var Petter som skrev ihop det?


eller köpa ett par 15cellers från Time om han inte sålt dem förstås, han kör fortfarande med multiceller och det låter väldigt trevligt hos honom

/Marcus
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/08/04 :  20:57:04  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Petters multiceller är väl också till salu om han inte redan sålt dom ?

Det ska väl i princip gå att bygga med valfri expansion..
har inte läst så väldigt mycket om det men de e väl som fuling säger ett vanligt horn där man delat tvärsnittsarean på x antal celler..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/08/05 :  11:41:52  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Får se om jag ska köpa eller vara dum nog att bygga själv när det är aktuellt?

Fuling: det där excel-arket låter intressant!

matsj: har läst om Petters multicelläventyr men har för mig att bilderna saknas...

Har Jbl 2447 drivers, enligt tysken i första inlägget ska dom fungera
bra även om han tycker att gamla Alnico-drivers låter bäst,
någon här som har en avvikande åsikt?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/08/05 :  14:00:35  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jo, jag har gjort ett excelark man kan leka runt med.

Du kan ha vilken expansion du vill i ett multicellhorn. Det enda som
händer är att arean delas med antalet celler.

Altec hade lika celler i alla sina multicellhorn. Det gör att lasten
på drivern minskar ju fler celler som används. Inte helt optimalt
men praktiskt produktionsmässigt.

Arbetsgången är:
1) välj expansion
2) välj undre gränsfrekvens
3) övre gränsfrekvens ger antalet celler. Över 4 kHz ger abnormt
många celler. Vid höga frekvenser beamar varje cell, varför man bör
dela under denna frekvens.

Vilken driver som används är inte så viktigt eftersom du använder den
där membranet rör sig kolvformigt. Marginella skillnader finns
naturligtvis men de ska inte överdrivas som många verkar göra. Över
4-5 kHz bryter membranet upp och då börjar det bli viktigt vilken
driver som används.

time kanske har ett par Philips 15-celliga kvar. De är som Altec 1505
har jag för mig. Det är väldigt tidskrävande att bygga själv och
andrahandsvärdet på egenbyggt är tveksamt. Jag hade tur och fick en
bra slant för mina.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2014/08/05 :  20:39:56  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Får se om jag ska köpa eller vara dum nog att bygga själv när det är aktuellt?


Om du av en händelse ska bygga ett 285Hz- horn med 15 celler och 2" hals så har jag en yrkesmässigt tillverkad fräsmall av stål som kan lånas ut mot fraktkostnad.
Kan för övrigt tänka mig att sälja mina multiceller byggda enligt ovanstående specar, inte för att jag är missnöjd med dem utan för att jag har nya idéer som borde testas.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2014/09/04 :  08:17:27  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Nu blir det säkert livstids halshuggning men jag har min Philips kvar, identiska med Altec. Jag tycker Altecs driver är mycket (!) bättre i just multicellhornet men det är jag det. Har en adapter till 2" men den JBL som provade lät ganska murket, lät mycket bättre i ett rakt horn. Petter kan säker ge en mer vetenskaplig förklaring.
Som ni kanske sett har jag provat en hel del olika högtalare men multicellerna har en mjukhet men ändå bettet som ett horn har, "felkonstruerade" eller ej. Hursomhelt är det roligt att lyssna på dem.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/09/04 :  12:43:18  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Som ni kanske sett har jag provat en hel del olika högtalare men multicellerna har en mjukhet men ändå bettet som ett horn har


Den beskrivningen har jag läst förr

Minns du vilken jbl-driver?

Något bygge är inte aktuellt just nu, håller på med ett annat
Kommer bilder i framtiden...

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2014/09/04 :  13:56:31  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Det var en 2441, kan vara att adeptern lade till några centimeter, hålet i hornet kan man ju inte göra något åt. 2441 är annars en mycket bra driver i min öron men det finns ett tusental andra och jag har dålig koll på många. Kör nu på en Philips högtalare från 1964 och är ganska tillfreds !

Lämnat forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000