HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 3-vägs JBL högtalare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/08/23 :  19:41:32  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:

Jag kan ju bygga lådan 56cm bred och sen får hornet sticka ut på sidorna har för mig jag har sett någon sådan högtalare på webben och passar på att bygga dem 180cm höga istället för 120 med horn så jag får in dubbla 15" i dem måste testa lite hur basarna låter tillsammans om man delar dem vid 800Hz
Då blir det JBL 2235 ca 30cm från golv och upp sen diskant och sen Hornen då är jag uppe på ca 120cm totalt.
Och sen försöker jag få dit mitt K130 korg med E140 kon har för mig att den inte ska ha så stor låda så den borde få plats på toppen i lagom stor låda.


Nu börjar det likna nåt..
Jag ser foltfarande inte varför du inte kan göra lådan lika bred som hornet.. sätt båda basarna tätt under och hornet ovanpå å så diskanten uppepå..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/08/23 :  19:49:19  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
quote:


Nu börjar det likna nåt..
Jag ser foltfarande inte varför du inte kan göra lådan lika bred som hornet.. sätt båda basarna tätt under och hornet ovanpå å så diskanten uppepå..




Inte min stil jag har en bild i huvudet och den är en bas nere och en uppe och horn och diskant i mellan om jag gör den 64 cm bred så får jag in hornet. ska prova göra en ritning på det så får vi se.

//Niklas
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/08/23 :  20:14:11  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Eftersom hornet har smal spridning i höjdled så är det rätt att ha en bas ovan och en under. Allt annat blir galet.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/08/23 :  21:25:09  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Här kommer en ny variant på fronten.



//Niklas

Edited by - nikwin on 2014/08/23 21:25:27
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/08/23 :  21:46:42  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Med den här designen så blir det ca 140liter till JBL 2235 och ca 110liter till JBL E140.
Enligt ett dokument som jag har hittat på JBL hemsida.

Och hornet kommer att hamna på ca 90cm från golv till centrum.
Och diskanten kommer hamna på 113cm från golv till centrum.
Funderar på att få fram diskanten till horn mynningen så man minska reflexer som More10 skrev lite om.

//Niklas
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/08/23 :  21:51:54  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Hmm.. jag undrar jag.. finns risk för att reflexerna från hornet till baffel kommer att skapa en del utsläckning. Gör hela baffeln rundad förutom hålen för elementen..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/08/24 :  01:13:36  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
RuneStone förklarar bättre än jag :-) Reflexerna från mellanregistret är mycket värre än reflexerna från superdiskanten. Du bör ha 2 lika 15-tummare i en låda.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/08/24 :  16:18:16  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Har testat lite nu och det blir en låda med 1st 15" sen får jag se om jag bygger en låda som ställer uppe på den andra senare. Lådan med 2 15" skulle väga för mycket.
Här är ett utkast på en ny låda med 1st 15"



//Niklas
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/08/24 :  16:20:44  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
En fråga basreflex portar bak eller fram vad är för och nackdelar med dem eller är det bara utseende. Har alltid haft dem fram själv men jag tänkte få en mer stil ren högtalare om jag satte dem bak.

//Niklas
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/08/24 :  16:28:43  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Du har fortfarande en vass övergång från horn till platt baffel. Det är "enkelt" att fräsa för 15-tummaren i en svängd baffel. Jag skulle sätta 15-tummaren nära hornet och superdiskanten där den får plats. Superdiskanten kommer inte att bidra särskilt mycket till riktningsuppfattningen.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/08/24 :  16:54:08  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
quote:
Du har fortfarande en vass övergång från horn till platt baffel. Det är "enkelt" att fräsa för 15-tummaren i en svängd baffel. Jag skulle sätta 15-tummaren nära hornet och superdiskanten där den får plats. Superdiskanten kommer inte att bidra särskilt mycket till riktningsuppfattningen.


Om jag gör så här då



Och gör någon fasning in mot basen

//Niklas

Edited by - nikwin on 2014/08/24 17:15:49
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/08/24 :  20:51:04  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Nu börjar det likna nåt :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/08/24 :  21:03:20  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Tack More10 för allt på tryck om hur de ska vara formade har ingen koll på det själv har mest tittat på lite bilder på nätet och så vill man bygga något liknade men dem står uppställda så nu i en tillfällig lösning och det låter riktig bra.

Ska försöka börja få ner lite värden på papper och kolla material åtgång och göra grov sågning på bygg firman där jag köper skivorna det blir så trång i garaget med stora skivor.
Tänkte göra ett skelett i plywood skivor och MDF utan på.

//Niklas
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/08/24 :  21:10:40  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Här kommer två bilder hur det såg ut med dubbla basar i test lådor och bild hur det är uppställt nu

Bild 1


Bild2


//Niklas
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/08/25 :  03:28:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag hade kört på K2 lösningen ;)
Fast då är det identiska basar i olika avstämningar.

Någon som vet hur Usher har byggt upp sin Jätte?
Minns inte ens vad den heter.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/08/25 :  11:12:03  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Jag skulle sätta midbasarna så nära hornet det går.
Flytta diskanten till ena sidan så att den inte tar plats i höjdled. Eller skippa helt.
Göra en liten kåpa och hänga den mitt framför basen skulle nog funka också.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/08/25 :  17:24:30  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Tanken med att sätta diskanten i en egen baffel är att förlänga hornet uppåt för att undvika reflexer. MTM skulle bli för tungt enligt Niklas.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/08/25 :  18:21:59  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Lådorna på bilderna är bara några jag satte ihop innan jag fick ihop alla element av märket JBL dem ska inte användas det är ett par Beyma element får se vad jag gör med dem senare
Element som jag har är JBL-2235H JBL-2445J och JBL-2405H sen finns det ett par JBL-K130 korg med E140 kon vet inte vad jag ska göra med dem än hade en tanke att använda dem i högtalaren också men dem lät inte bra ihop. Det var det jag testade med högtalarna med dubbla basar på bilden. Men om jag hittar fler 2235H så kanske jag bygger nya lådor med dubbla 15"

//Niklas
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/09/03 :  19:05:30  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Ser att många har varit inne och titta har legat lite på latsidan ett tag nu.

Jag har bestämt mig att bygga en av de första varianterna med en 15" och diskant ovan i samma låda och så kommer hornet att ligga uppe på lådan.
Tackar för alla förslag som kom in det får en att tänka på vad man ska göra men just nu får mitt första duga sen får vi se om jag bygger nya inom en snar framtid.
Fick bra kontakt med vissa och jag har nog blivit lite horn frälst så jag ska börja titta på ett midbas horn också.
Men jag har insett att jag har mycket att lära innan jag kommer bygga mitt första midbas horn.

Just nu håller jag på att rita upp alla delar som går åt så jag kan köpa in skivor och börja såga.


//Niklas
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/09/07 :  17:29:05  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Äntligen har varit och införskaffat MDF skivor så nu börjas byggandet av högtalarna.
Har påbörjat med att såga till alla bitarna till ramen lite finputsning kvar.
Måste beställa Skårad MDF skiva som jag ska ha på de välvda sidorna.

//Niklas
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/09/07 :  17:33:36  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
De kommer bli lite som på den här bilden det är bara en skiss hur det blir i verkligheten får vi se, dem kommer formas under byggandets gång.



//Niklas
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/09/12 :  19:32:34  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Här kommer lite bilder på bygget.
Har beställt lite skivor från bygghandeln och det kunde ta lite tid att få dem så det blir en lite paus i bygget snart när virket tar slut.





//Niklas
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/09/13 :  13:33:50  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Lite mer bilder.



//Niklas
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/09/14 :  11:05:27  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Om du har en bordssåg så borde det gå ganska raskt att "rilla" skivorna själv. Dvs, såga spåren så att skivorna går att böja. Det behövs ingen bordssåg har jag nu läst. Det räcker med en cirkelsåg och har du skena till denna så är du bra utrustad.

Här är en länk till att beräkna spårens avstånd. http://www.tulppa.se/speciallosningar/bojda-skivor/

J. Ullberg

Edited by - Buggsson on 2014/09/14 11:14:11
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/09/14 :  15:08:49  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
quote:
Om du har en bordssåg så borde det gå ganska raskt att "rilla" skivorna själv. Dvs, såga spåren så att skivorna går att böja. Det behövs ingen bordssåg har jag nu läst. Det räcker med en cirkelsåg och har du skena till denna så är du bra utrustad.

Här är en länk till att beräkna spårens avstånd. http://www.tulppa.se/speciallosningar/bojda-skivor/


Jo jag har set att man kan såga själv men jag har ingen skena och tillräckligt bra cirkelsåg för det.
Skulle behöva införskaffa ny cirkelsåg med skena såg att man kan köpa en universal skena men den såg lite b ut så det är nog bäst att köpa allt nytt.
Nu har jag beställt skivorna de var rätt dyra men det blir nog bra när de kommer, har jag tur kommer de under veckan.

//Niklas
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000