HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Q-tron PA12 & PRE12.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts

Posted - 2014/08/23 :  16:47:26  Show Profile Send mva a Private Message  Reply
Q-tron Audio Power Amp PA12.

Efter att ha köpt Caveman 8 så hörde jag min högtalare på mässan i Februari 2013, P.C.B. hade lånat mitt ex till mässan.
Väl där gick jag för att lyssna och blev tagen av hur levande det lät. De spelade på Svenska
Q-tron Audio. I vintras fick jag låna hem Q-tron slutsteg PA12 som är ett OTL rörbestyckat slutsteg på 2x25W. För er som gillar djupare teknik gå in och läs på denna länk.

Kul att man fortfarande efter 25 år i HiFi djungeln blir förvånad över hur bra det kan låta.
Vad är det man har lyssnat efter i alla år, jo det måste vara så som det här slutsteget låter.

Ljudbilden som PA12 levererar griper tag om lyssnaren (som en bra bokuppläsares röst).
Detaljer som aldrig förr, detaljer som man aldrig hört förut på skivor man haft i 30 år.
Man blir förvånad över hur mycket info det finns på en inspelning, finns det ännu mer som vi inte
hör, det gör det säkert.

Kontroll och mycket dynamik , live känsla beskriver denna fantastiska förstärkare.
Baskontrollen är otroligt tajt, nyanserad och följsam.

När nu slutsteget lät så bra blir jag nyfiken på Q-tron försteg PRE12, kan det mäta sig med min Leben RS28CX?

Q-tron Preamp PRE12

Några månader senare fick jag låna hem Q-tron PRE12 och spänningen var stor hur det skulle låta.

Hur låter det då? Bra, väldigt BRA. Men hur då, som ett perfekt äktenskap om det nu finns sådana.
De här två hör ihop det hör man. Luftigt, Balanserat och Nyanserat som ett komplext rödvin, moget att lyssna på nu och många år framöver.

Det som är mest slående är att man sitter och diggar, foten och benet rör sig till musiken.

Musikalitet mina vänner, inget annat än ren skär musikalitet man gräver djupt i skivsamlingen.

Musikspår:

Charlie Haiden #8221;Montréal Tapes#8221; Verve. Låt #8221;Silence#8221;.

Fantastiskt basspel, djup och följsam med otroliga nyanser. Alla instrument har en ruskig närvaro.

Gunnel Mauritzson Band #8221;Det som sker#8221; Sandkvie Records. Låt #8221;Sjöanemoner#8221;

Detaljer och 3D är enorm i detta spår det är så djupt att man blir höjdrädd. Akustisk närvaro som vanlig på Gunnels skivor. Det här gillar jag, det är lekfullt.

Bo Kaspers Orkester #8221;Amerika#8221; Låt #8221;Amerika#8221;

Stor ljudbild, luft kring stråkinstrumenten, närvaro. Djup bas ca. 2,10 in på låten. Stampa takten.
En favorit skiva och grupp.

Michael Ruff #8221;Speaking in melodies#8221; Sheffield Lab. Låt #8221;I will find you there#8221;

Härlig live skiva från ett klassikt audiofilmärke. Sanslös dynamisk inspelning med närvaro.


Ridin#8217; Thumb #8221;People#8221; Stunt Records. Låt #8221;Do you feel the same#8221;

Härlig funk från Danmark. Det här är verkligen stampa takten musik, härligt blås och sväng. Närvaro från musikerna och sångaren.

Oscar Peterson/Ben Webster #8221;During this time#8221; MIG Records. Låt #8221;Ben#8217;s Blues#8221;.

Live känsla som man kan ta på. Rymd och sväng. Härligt basspel av NHÖP. En livespelning man blir glad av.

Concerto Veneziano Archiv #8221;Tartini#8221;, Concerto for violin, strings and Continuo in A-Major D96. Låt #8221;Allegro#8221;.

Rymd, närvaro, stränginstrument som låter som stränginstrument ska göra. Dynamik. Den följsamma orgeln i bakgrunden ger perspektiv på inspelningen. En härlig Barock skiva.


Sammanfatting:

I många år har jag lyssnat på olika märken. I mitt fall är det en nästan 30-årig utbildning
i HiFi träsket. Men det mest fantastiska är att man har lärt sig att lyssna på musik under dessa år, det här är inget man lär sig på några år. Tålamod är en dygd. Men det är musiken som är det viktiga i slutänden. Utan musikintresse kan man inte lära sig hur det ska låta.

För att återgå till olika märken så måste jag kapitulera för Hans Beijners förstärkare, jag har aldrig lyssnat på något så kompetent under alla mina år. Musikalitet som jag blir be(rör)d av.

När Q-tron spelar musik lyssnar man. Har ni möjlighet så får ni gärna komma förbi och lyssna.
Det här är världsklass. Efter alla dessa år av stereokomponents lyssnade så måste jag säga
att #8221;Jag har nog hitta hem nu#8221;!

Mikael Anckarman

www.qtron.se








Världen har musik för dom som lyssnar!

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/08/24 :  09:58:49  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Dom där effektrören är bara så coola! Har du bilder på insidorna också? Jag är själv nyfiken på pre 12 eller pre 14, vet du mera om skillnaderna?

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts

Posted - 2014/08/24 :  15:54:59  Show Profile Send mva a Private Message  Reply
Hej!
Har inga bilder på insidan, kolla på deras hemsida.
Vet inte skillnaden mellan PRE12 & 14.
Men är själv nyfiken.

Tack för att du läste!

Världen har musik för dom som lyssnar!
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/08/24 :  19:21:49  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Det är vi som tackar för beskrivningen och informationen, bra med specifika stycken och skillnader - uppskattas!
Hans Beijner verkar vara en synnerligen kompetent och trevlig man, hade kort kontakt med honom när jag köpte ett kretskort för volymkontroll.
Grattis till en härlig förstärkarkombo!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000