HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD, LP, Spotify etc.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2014/08/25 :  16:15:32  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej!

Har inte varit här på länge, så jag måste stämma av läget:
Spelar ni fortfarande CD, DVD-A, SACD och LP, dvs "riktiga fonogram" eller blir det mycket spotify etc.?

Jag beställde fem CD's så sent som i lördags.
(bara jazz faktiskt)

Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen

Edited by - Morello on 2014/08/25 16:16:58

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2014/08/25 :  16:31:58  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Hej Morello!

Jag spelar CD, LP, datafiler och en och annan SACD. Men även Spotify har sin plats ibland, inte minst för att utforska ny musik och bekanta mig med nya artister.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2014/08/25 :  17:15:50  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Jag har i perioder kört mycket Spotify, dock har jag återupptäckt mina cd skivor som jag tycker låter mycket bättre.

Det har till och med gått så långt att jag har börjat köpa nya cd skivor

Vinyl tycker jag är trevligt att lyssna på, men det blir mest hos andra då jag inte har tid och råd att ha ytterligare en samling med musik.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/08/25 :  17:26:34  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Hmm... Ny influenser besiktas via Spotify, sedan inhandlas CD-skivan, eller om det är riktigt bra vinylen.
CD-skivorna spelas dock inte, de rippas och sedan nätverksspelas de eller möjligen mha datorn.
VH/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/08/25 :  17:59:58  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message
Grammofon till 95%. En del 90-tals och klassisk musik på cd, så det kan hända att en sådan slängs på.
Testade med högupplöst/laptop och cd:ns DAC. Det blev för meckigt och väldigt osexigt dessutom.
Spotify används i bilen.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2014/08/25 :  19:09:22  Show Profile Send Jojje66 a Private Message
Här lyssnas det både på hårddisk och spotify. Den lyssning jag gillar bäst är dock musik jag utforskat via spotify och som sedan inhandlas på vinyl.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/08/25 :  19:46:04  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag spelar vinyl, vinyl, vinyl, vinyl och ytterste lite cd och flac. Spotify kommer inte in här.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2014/08/25 :  19:47:36  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det har varit nästan bara datafiler eller Spotify, men det beror huvudsakligen på situationen i stort. Blir det någon ordning på torpet så lär både CD och LP komma fram.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/08/25 :  19:54:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ingen spotify, köper CD (för att sponsrar artisterna), köper nedladdningsbara filer. Allt på dator

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/08/25 :  19:56:49  Show Profile Send elektronror a Private Message
Mestadels spelas det från dator men det är aldrig lika kul som kassett och absolut inte lika kul som LP och rullband. Det måste inte alltid handla om ljudet, hela proceduren att leta fram något och klicka på riktigt knappar har en stor roll.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2014/08/25 :  20:07:36  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Massor av spotify på jobb och bakgrundslyssning hemma

Køper det jag giller på filer - oftast FLAC från Bandcamp dær de ær rykande færska. Tror att køpa filerna från Bandcamp ger mest stød till artist - uten att veta.

CD-n ær mekaniskt fin att hantera så den får gå ibland men nytt på CD inhandlas sællan

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2014/08/25 :  20:49:14  Show Profile Send atle a Private Message
Jag köper en del cd-skivor som jag rippar och spelar upp från datorn. Någon cd-spelare äger jag inte. När det gäller streamad musik så har jag precis lämnat Spotify och gått över till Wimp HIFI istället. När jag vill "finlyssna" så föredrar jag rippade cd-skivor framför streamat från Wimp.
Go to Top of Page

minoman
Member

129 Posts

Posted - 2014/08/25 :  21:39:23  Show Profile Send minoman a Private Message
Hej,
vardags lyssning och när jag ligger ute på uppdrag är via egen rippad musik eller WIMP HiFi. Fin lyssning hemma mestadels LP.

Köper alltså fortfarande både CD och LP. Ibland också både LP och CD version :-( av samma utgåva.

mvh/micke

Avt race
Avt loqvere mellora silentio
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/08/25 :  22:15:19  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Cd-skivor, skulle va smutt med en laptop och ett bra externt ljudkort för att enkelt kunna spela lite ny musik från nätet, men det finns annat som har högre prio just nu.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2014/08/25 :  22:52:56  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Vinyl!
I undantagsfall CD eller Spotify

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2014/08/26 :  00:22:15  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Endast cd här...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/08/26 :  06:38:53  Show Profile Send CAB a Private Message
Spelat Spotify mycket då jag har en bra DAC, när jag hitta det jag vill ha köper jag CD om det är nytt, vinyl till nostalgi.
Spotify tycker jag på sista tiden låter mycket bra men kompletterar med WIMP.

Edited by - CAB on 2014/08/26 06:57:12
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/08/26 :  10:14:06  Show Profile Send Bubbel a Private Message
För min del är det grammofonen som snurrar mest vid sporadiska tillfälle så spelas det på cd#180;n mest beroende på att de artister finns inte på det större mediet, de streamande mediet använder jag mest för att hitta nya artister eller för att lyssna på rekommenderade sådana men aldrig genom stereon utan bara hörlurar.

Det streamande mediet känns som radion man startar radion och sedan får den skvala tills man stänger av den och så vill jag inte ha det.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2014/08/26 :  11:11:15  Show Profile Send MatsE a Private Message

Du har rätt där Bubbel. Wimp och Spotify har blivit den moderna radion. Skillnaden är att nu kan man välja låtar som spelas själv. Förut fick man tips av radions dj om nya artister låtar. Radions "spellistor" var Tio i Topp, Kvällstoppen och Svensktoppen.

Förr spelade man in favoritmusiken på rullbandare eller kassettdäck. Järnband eller chrom. Dolby B eller C. Nu rippar man i flac eller annat och spelar upp med dator till dac eller med mediespelare. Det var lite enklare förr eller kan det vara så illa att man blivit gammal.

Så är det för min del. Jag har inte lust att pilla med datorprogram.
Det skall vara enkelt att ställa in grammofonen så det blev en REGA. Jag streamar Spotify för det är enkelt och skippar datafiler.

Den bästa behållningen får jag av att lyssna på vinyl en sen kväll när allt har lugnat ner sig. När jag lyssnar på Spotify blir det tyvärr mkt att hoppa från låt till låt. Inte för att det låter illa utan för att "nu vill jag lyssna på den, och sedan den....".


"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/08/26 :  11:39:46  Show Profile Send Buggsson a Private Message
För tillfället lyssnar jag mest på internetradio, progresiv rock och ibland mellan varven blir det en del vinyl. När jag kommer i ordning hemma så lär det bli mer rippade CD från datorn på bekostnad av internetradion. Spotify och annat sysslar jag inte med.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2014/08/26 :  12:00:03  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har blivit mest Wimp Hifif p.g.a att jag fick 2 månader gratis.så tror jag att jag fortsätter ett tag så. (med Wimp)
Annars är det väl mest rippad musik från CD som gäller lite radio emmelanåt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2014/08/26 12:08:29
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000