HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 HiiForum Magasin
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/08/29 :  22:09:46  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Wow, vilket arbete du bjuder på! Kul format där man får allt levererat på en gång istället för att slita ut F5-knappen. Som en pralin perfekt att avnjuta med en espresso och en stunds lugn och ro. Toppen! Tackar och bockar, hoppas på en stadig ström av magasin framöver

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

viterbi
Member

231 Posts

Posted - 2014/08/31 :  19:02:21  Show Profile Send viterbi a Private Message  Reply
Riktigt snyggt skapat, alltid lika proffsigt. Sitter här och funderar var du får till din speciella bildton.
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/08/31 :  19:44:10  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Grymt!

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2014/08/31 :  19:44:59  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Viterbi, Jag fotograferar i RAW och tar in den i LR så neutral som möjligt och sätter själv vitbalans, skärpa, kontrast, skuggor, högdagar, mättnad och clarity. Behöver jag lägga lager eller städa upp bilden så tar jag in den i PS, där gör jag även om den jpg och lägger på min loggo. Skall jag göra den till S/V så använder jag Silver FX som är ett plugin till PS.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2014/08/31 :  19:54:48  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Mycket fint magasin, tack så mycket för det!

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2014/08/31 :  22:38:14  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Tack för ett fint reportage, mycket trevligt att läsa och titta på!
Jag ser fram mot nästa nummer!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2014/09/01 :  12:08:13  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
Tackar för ett toppenreportage med fantastiska bilder
Go to Top of Page

viterbi
Member

231 Posts

Posted - 2014/09/01 :  21:05:35  Show Profile Send viterbi a Private Message  Reply
Tackar för infon. Mycket jobb i datorn med andra ord.
Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2014/09/02 :  10:40:43  Show Profile Send Revoxarn a Private Message  Reply
Ett fantastiskt reportage och vilka bilder ett stort tack till dig och byZan.

Revoxarn
Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2014/09/07 :  13:23:02  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
Kanon i klass med dom bästa, sluta inte med detta

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2014/09/08 :  17:32:48  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Magasinet har nu legat ute ett tag. Responsen har varit mycket positiv och det är jag mycket glad för! Men en utvärdering av era upplevelser kan kanske ta magasinet ytterligare ett steg framåt. Därför har jag ett par frågor till er som kanske kan sätta igång min process mot nästa nummer och samtidigt göra förbättringar inför framtiden.

1. Tycker ni det fysiska formatet (storlek) passar för dator/ tabloider?

2. Är typsnittet lättläst samt har en bra storlek?

3. Är bildstorleken bra?

4. Mer bilder eller är det för mycket bilder?

5. Skulle det kunna vara intressant med en kort videofilm?

6. Fungerar det som en nedladdningsbar pdf, eller vill ni ha det på något annat sätt. Eller kanske till och med att det skall vara som tidigare, en bildtråd?

Det här bara ett par funderingar från min sida och det finns säkert fler. Men säg gärna er mening så det blir ett läsvärt magasin/ reportage.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2014/09/08 :  23:58:22  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
1. Liggande horisontellt format är bättre anpassat för online-läsning. Mindre scrollning och man fyller skärmen med antingen, om du väljer, en helsida eller som ett uppslag.

2. Att använda brödtext med garalder typsnittsfamilj är alldeles utmärkt. Det är traditionellt och lättläst. Många provar nya former idag, men den du använder är ett säkert kort. MEN, använd endast vänstermariginal, ingen, absolut ingen, använder dubbelmariginal professionellt!

3. + 4. Både storlek och antal bilder sätter du som layoutare för att det ska bli attraktivt för läsaren, både visuellt och informativt. Jag tycker du gjort ett kanonjobb här. Du har använt fler bilder än normalt för storleken reportage, men eftersom du har så hög kvalitet rakt igenom är detta en bonus för läsaren. Jag ser att du varit noga med en konsekvens var bilderna ska sluta för att sedan sätta dubbelkolumn, jag tycker du ska känna dig lite friare och mer tänka kolumner med rutnät där du på någon sida absolut kan ha en vertikal panorama eller en serie kvadratiska bilder i vänsterkolum för att ha text i hela högerkolumn. Ytterliggare en gång vill jag säga att du inte alls gjort fel, men med många sidor reportage brukar man göra det levande med vissa förflyttningar av layoutelementen - givetvis hela tiden att ändå skapa en röd tråd igenom och att det är lättläst.

5. Skitkul. Då kan man ju även höra om det låter bra.....

6. För mig så är värdet med en snyggt layoutad pdf värt varenda sekund/minut som det tar att ladda ner, så för mig personligen tycker jag det är toppen. Kanske om man har extremt långsamt internet så är det inte så....

7. Ta bort, ta bort, ta bort logon på varje sida! Det är irriterande att den sitter där hela tiden och förtar dina fina bilder. Jag kan köpa lilla texten nere upprepar sig, men även den är egentligen överflödig. Det räcker mer än väl att välkomna med logon på förstasidan och om du vill sätt en liten en på baksidan.
_____________________

Grymt bra Micke

Artphotography
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2014/09/09 :  06:56:17  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Tackar för synpunkterna Burmäster, de uppskattas mycket!

Liggande format var min ursprungliga idé. Men jag tyckte då inte att jag fick fram bilderna som jag ville. Men jag håller med och måste nog göra ett försök med det igen.

Jag har nog låst upp mitt tänk med att det skulle vara konsekvent, får nog lätta upp mig själv lite.


- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/09/09 :  07:36:05  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tycker Burmäster's tankar är helt rätt i flesta fallen!
Personligen föredrar jag stående format då jag i likhet med många andra nyttjar läsplatta. Jag föredrar stående även om jag läser på datorn med, faktiskt.. Jag tycker helt enkelt att det är ett mer lättläst format för text OCH bild.

Sen håller jag inte med om marginaljusteringen, det är fortfarande klart snyggast och mest lättläst! Så det så!

Personligen skulle jag undvika video, annat än som externlänk. Det är för bökigt att få det snyggt i alla olika webbläsare/format...

Men som jag tidigare sagt, ett fantastiskt arbete, mycket trevligt och intressant både läsningen och bilder.
Att det dessutom var jäkla snyggt gör inte ont!

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Dr.G
Member

97 Posts

Posted - 2014/09/10 :  16:17:42  Show Profile Send Dr.G a Private Message  Reply
Jag håller med föregående talare. Väldigt tjusigt!
Angående marginaljustering skall man alltid fråga "Vad skulle Don Knuth göra" och habn skulle ha dubbel marginal. Det finns studier på hur många ord en spalt höst bör innehålla för att maximera lärbarheten mm mm.

/Dr.G

Jag tror att jag har rätt, men det är verkligen ingen garanti.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/09/15 :  13:33:31  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Jag frågade det tryckeriet jag använder vid produktblad.

De kan trycka PDF'n och priserna varierar mellan 70 och 35 kr/st + moms. Till detta kommer såklart ev frakt och nån stackare som "vill göra jobbet".

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2014/09/15 :  14:34:57  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Jag tackar för synpunkterna och jag tar det med mig till nästa nummer.

EngelholmAudio, förstår jag dig rätt, du menar att vi skulle trycka upp en tidning och att det skulle kosta mellan 35-70:-/st, plus moms och frakt? Skulle den i så fall köpas via HiFiForum och distribueras via posten?

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/09/15 :  15:41:19  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Ja, nått sånt! :) Eller egentligen säger jag inte mer än priser och sen har du dragit spännande slutsatser!

Frakten avser alltså "till mottagaren". Detta tryckeriet ligger 500 meter från mitt hus!
Gissar att det kostar ett eller två frimärken + ett kuvert i frakt.

För min del hade jag uppskattat finprintad pappersversion.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2014/09/15 :  16:46:08  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Om HiFiForum gör det helt ideellt skulle vi i sämsta fall landa runt 90:-/ tidning inkl porto, moms. Och då vill det till att alla nummer säljs, annars är det en förlust för HiFiForum. Jag är ytterst tveksam till att någon skulle vilja betala den summan när det är möjligt att ladda ner den. Men jag kan givetvis ha fel.

Det hade varit väldigt fint om HiFiForum hade kunde få in ett bidrag till driften av forumet vid försäljning av magasinet, men då måste kostnaden för ett nummer bli ännu högre. Kanske kan det då bli pengar så att vi kan byta mjukvaran, nya servrar osv i så fall.

Hur stor upplaga har du frågat på?

Sedan har vi en inte helt oviktig fråga. Är Pac intresserad av att bli förlagsdirektör?

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2014/09/15 :  20:11:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
...

Vilka planer! Låt oss få ut några fler nummer av "blaskan" så får vi se vart det leder.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2014/09/19 :  19:06:20  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
tack för ett fint repotage micke.

18 ska de va.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2014/10/03 :  07:30:44  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Audionet - Jag vet inte hur många mail eller pm du fått som är positiva men jag kan tycka att de är alldeles för få.....?

Jag har visat magasinet för massor av personer och många av dessa är icke hifi-intresserade personer och samtidigt berättat om hur du åkte från Skåne för att göra detta (helt ideellt) och många höjde på ögonbrynen (iaf de icke hifi-intresserade).

Nästan alla sa eller kommenterade med - vilket intresse- vad roligt ni verkar ha - är det inte lite nörderi m m. Jag håller med i allt till 100% och är så glad för ditt magasin och för allas reportage som dyker upp lite då och då här på forumet. I min värld så är det alla ni som mer eller mindre håller forumet levande.

/byZan
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/10/03 :  13:35:34  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Pac/ Audionet: jag kan sponsra ett par tryckta ex som ni kan skicka ut enligt t.ex Pac's och ditt (audionets) önskemål. Utlottning? Tävling? Goodwill?

Jag behöver en ändring av PDF'n så att vi kommer upp i 20 sidor, så att vi kan göra en enkel häftning för att "binda ryggen". Lättast är tomma sidor som bli första och sistasidans insida, eller vad man säger.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2014/10/03 :  18:51:01  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Jag har inte hunnit studera reportaget/magasinet ordentligt, men när jag öppnade det snabbt tidigare så såg det imponerande ut. Fast något annat är väl egentligen inte att vänta. Micke är skicklig när det kommer till sånt här!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2014/10/04 :  13:38:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Pac/ Audionet: jag kan sponsra ett par tryckta ex som ni kan skicka ut enligt t.ex Pac's och ditt (audionets) önskemål. Utlottning? Tävling? Goodwill?

Tack för ditt generösa erbjudande Pär. Jag tror dock mer på Crowd-funding som en enklare väg om vi skulle vilja gå i tryck.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000