HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkare till Contour S 3.4 LE
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2014/09/02 :  10:30:42  Show Profile Send und3ad a Private Message
Tjena!

Det var inte igår jag skrev något här på forumet. Intresset och energin att över huvud taget göra något åt ljudet där hemma har väl inte varit på topp. Men nu blir det ändring på det!

Jag har beställt ett par Dynaudio Contour S 3.4 LE (Limited Edition) som borde dyka upp någon gång i oktober. Väntan är olidlig!

Planen är att försöka hitta en integrerad förstärkare med inbyggd DAC och möjligheten att fungera som rent slutsteg i en eventuell framtida hemmabio-anläggning.

Primare I32 är en väldigt intressant kandidat, särskilt med mediakortet. Mycket bra prisläge. Men är den tillräckligt strömstark är frågan?

Bladelius Thor III Novitas är ett annat spännande alternativ, men den sträcker rätt mycket på budgeten.

Budgeten i fråga ligger kring 30-35 laxar, men jag kan som sagt sträcka mig en aning om det är motiverat.

Ni som äger eller har ägt ett par Contour S 3.4, vad har funkat för er?

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2014/09/02 :  10:43:35  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hmmm Dynaudio....det brukar betyda en sak, MYCKET effekt! De integrerade som kan ge det brukar tyvärr kosta mer än din budget, leta begagnat kanske?
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2014/09/02 :  11:09:32  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Hegel 300 ligger väl på runt 35000:- ?

Behöver du inbyggd DAC? Kanske är enklare att hitta förstärkare eller slutsteg om du väljer en separat DAC?

Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2014/09/02 :  11:10:51  Show Profile Send atle a Private Message
Jag hade en Primare I32 hemma på test för något år sedan och jag tycker att den hade riktigt bra prestanda, däremot var det något i ljudkaraktären som jag inte gillade.

Dynaudio Contour S 3.4 har en känslighet på 86 dB och är specade till 4 Ohm. Det talar för att den högtalaren behöver lite kraft. Jag tror ändå att det kan vara värt att testa Contur tillsammans med Primare I32.

Edtit: Såg precis inlägget ovan och jag tror också att Hegel är ett bra alternativ till Dynaudio. Vill du komma undan med lite lägre pris så tror jag nog att det skulle fungara bra med en Hegel H200. Den brukar också gå få tag på beganad, men då behöver du en extern dac.

Edited by - atle on 2014/09/02 11:15:05
Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2014/09/02 :  11:18:46  Show Profile Send und3ad a Private Message
Inbyggd DAC är mest en bekvämlighetsfråga, men det går absolut att leva utan.

Hegeln kan absolut vara ett alternativ. Ska se om det går att ordna hemlån när högtalarna väl dykt upp.

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/09/02 :  11:34:14  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Musical Fidelitys grejor brukar ofta ge bra med effekt och som jag tror ger ett snäpp mindre prägel till ljudet än Primare, om än jag inte jämfört alla enheter.

Här finns en med dac:


http://www.hifiexperience.se/elektronik/forstarkare/musical-fidelity-m6si?gclid=CLODuoGawsACFeHPcgodchAAZw

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2014/09/02 :  11:55:25  Show Profile Send und3ad a Private Message
Musical Fidelity hade jag faktiskt inte en tanke på. Det ska givetvis undersökas närmare!

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D
Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2014/09/02 :  14:33:00  Show Profile Send und3ad a Private Message
Nu ser jag att kombon Primare PRE32 och A34.2 landar kring 35, och ger mig möjligheten till att uppgradera med deras mediakort senare. Känns helt klart som ett alternativ, särskilt då A34.2 ger mer effekt än I32.

Det blir mycket att testa när högtalarna väl dyker upp. Ska bli kul!

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2014/09/02 :  15:15:18  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Så stark beggad MacIntosch du kan hitta

Tycker normalt sett inte så mycket om MacIntosch ljudet men det låter alltid bra med Dynaudio konstigt nog..

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2014/09/02 :  16:11:50  Show Profile Send und3ad a Private Message
Jag har lyssnat på McIntosh tillsammans med Dynaudio ett flertal gånger, och jag håller med om att det låter riktigt bra. Musikaliskt och med en rejäl värme och detaljrikedom.

Jag har faktiskt en blocket-bevakning på dom, utifall det dyker upp en bra deal. Även om jag inte är helt övertygad av designen (föredrar en mer stilren design)..

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2014/09/02 :  20:04:56  Show Profile Send dwain a Private Message
Effekt är ledordet!!


Jag har ett par audience 82 jag plockar fram ibland. Dessa fullkomligt käkar effekt till frukost. Driver med nackamichi stereosteg på 2x250w rms och orkar pilla ur sig gott om effekt ner till 1ohm. Den orkar driva audiencen bra! Men det stegen får arbeta hårt för att driva dem!
Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2014/09/03 :  10:19:18  Show Profile Send und3ad a Private Message
Att Dynaudio gillar effekt är kanske ingen nyhet, inte minst när man tittar på pappret. Vill minnas att nyare Focus har en aning högre känslighet än exempelvis Contour dock. Även mina gamla Audience 52SE ville ha lite muskler bakom sig.

Jag tänker som sagt försöka låna hem Primare, Hegel, Bladelius och kanske Musical Fidelity om tillfälle ges.


Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2014/09/03 :  20:41:52  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej und3ad

Här kommer ett tips till! Accuphase E-460 den kan man få för 35000:- med lite tur ;-)

Där finns bra med uppkopplingsmöjligheter.

Dac kort man kan köpa till.

Har spelat med E-408 och Dynaudio Craft stativare under tio år med gott resultat.
Utav dom förslagen du fått så har du tagit ytterligare ett kliv i välljud om du väljer E-460 Välbyggd 2x180 watt i 8 ohm plus allt i en apparat.

Mvh


Music Isn`t my hobby It`s my passion

Professionell Musiklyssnare Musik-Tantriker
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/09/03 :  22:58:02  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Utav dom förslagen du fått så har du tagit ytterligare ett kliv i välljud om du väljer E-460


Vad gör denna förstärkare som dom andra har svårt med?
Den ser ju tvärtom rätt klen ut vid sjunkande impedans.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2014/09/04 :  01:43:32  Show Profile Send govinda a Private Message
quote:
Vad gör denna förstärkare som dom andra har svårt med?
Spela välljud!
Du är varmt välkommen hem och lyssna. Jag har en E-408 och en E-460

2003 var jag i samma situation att investera häldst något välbyggt med bra komponenter.
Jag har lyssnat tillräkligt många gånger på primare den går bort.

Hegel har jag ingen lyssningserfarenhet att berätta om men själv skulle jag aldrig köpa kinaproducerad för dom pengarna!
Bladelius har jag försökt komma överens med användarsnitt. Hade Advantage P-1 försteg tyckte det var okej ett av hans tidigaste konstruktioner.
Bladelius har jobbat på Primäre.

Ni är välkomna att lyssna

Mvh

Music Isn`t my hobby It`s my passion

Professionell Musiklyssnare Musik-Tantriker
Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2014/09/04 :  11:18:43  Show Profile Send und3ad a Private Message
Jag försöker hålla ett öppet sinne och ta in samtliga förslag, sen får jag se vilka som blir möjliga att lyssna på i praktiken.

Har även blivit tipsad om Micromega PA-20 och PW-400 (har inte hört talas om märket innan, men dom sägs vara bra).

Tack för alla tips hittills!

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2014/09/06 :  10:23:07  Show Profile Send new order a Private Message
quote:
Primare I32 är en väldigt intressant kandidat, särskilt med mediakortet. Mycket bra prisläge. Men är den tillräckligt strömstark är frågan?

Bladelius Thor III Novitas är ett annat spännande alternativ, men den sträcker rätt mycket på budgeten
.

Jag vet inte. Men finns det inte mer spännande alternativ än dessa?

Har som fått för mig att Dynaudio borde funka klockrent till Mac. Och en begagnad mac kan du få för de pengar du pratar om.

Nu är jag ingen fan av varken Primare eller Bladelius produkter, men Contour S3.4 gillar jag
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2014/09/14 :  00:22:03  Show Profile Send FBK a Private Message
Dynaudio Contour S 3.4 (ej lyssnat på LE) är en av de som jag ägt och som jag skulle kunna tänka mig att äga igen då de är riktigt allround i ljudet = man kan lyssna på mycket varierad musik utan att det blir jobbigt i längden. (överanalytiska burkar) Sedan har jag läst om folk som säger att de låter lika bra med enklare Av-receivers som kraftiga slutsteg, något som jag "absolut inte" håller med om då jag testade flera olika slutsteg till dem och de låter bättre med kraftig och strömstark matning. Allt ifrån sådant med en viss värme till sådant som anses vara neutralt passar beroende på den personliga smaken. Men sådant med ganska mycket värme och mjukhet i ljudet skulle jag avråda ifrån till dem.
Sämsta ljudminne jag har med 3.4:or är med ett rörslutsteg ifrån McIntosh, allt var som seg sirap.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2014/09/14 :  14:16:42  Show Profile Send und3ad a Private Message
Jo, det är därför jag börjat känna att ett för- och slutsteg är rätt väg att gå. Jag kanske borde ändra trådrubtiken för att reflektera detta.

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2014/09/14 :  16:17:49  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det jobbiga med för- och slutsteg är att hitta ett bra försteg till vettiga pengar. Räkna med att lägga mycket omsorg på försteget så fixar det sig säkert.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2014/09/14 :  20:43:49  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Det jobbiga med för- och slutsteg är att hitta ett bra försteg till vettiga pengar. Räkna med att lägga mycket omsorg på försteget så fixar det sig säkert.

http://www.blocket.se/goteborg/Classe_CP_65__Forsteg__55946972.htm?ca=11&w=3
Mycket vettigt försteg, och sedan ca: 20" laxar över till valfritt slutsteg.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2014/09/14 :  21:34:13  Show Profile Send Loopen a Private Message
Jag har haft 3,4 i två omgångar. Första vändan för många år sedan började jag med en Elerctrocompaniet ECI-3 integrerad på 75 watt. Denna räckte inte till på långa vägar och provade efter det både Class'e och Bladelius Thor. Valet föll den gången på en Krell KAV400xi som fungerade väl ihop. Efter några dumma beslut så sålde jag mina min 3.4 och provade massa annat innan det åter var dags att bära in ett par igen. Denna gången gick jag direkt på en Krell KAV400xi men fick inte till det i mitt nya rum. Testade allt möjligt från Denon monoblock till stora Rotel men inget lät bra. Efter noga utvärdering så blev det ett Musical Fidelity M6 PRX som levererar massa med effekt, är precis så lugn i de övre registren som jag vill ha det och lurar på mycket kraft. Just nu har jag även ett Electrocompaniet EC 4,7 försteg.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2014/09/14 :  22:23:41  Show Profile Send Snutten a Private Message
Den krellen gillar jag inte alls, det enda positiva enligt mig är just att de kan driva de flesta högtalare, men ljudet är ingen höjdare tycker jag.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2014/09/14 :  22:35:11  Show Profile Send FBK a Private Message
Om jag förstått rätt så finns det 3.4 ägare som bytt ifrån KAV400xi till olika MF och blivit nöjda.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2014/09/17 :  14:22:32  Show Profile Send und3ad a Private Message
Jag har fått ett preliminärt datum för leveransen av högtalarna. Butiken får in dom den 10/10, jag får dom måndagen därpå (håller tummarna för att det blir tidgare)! Väntan är nästan olidlig.. Det enda som håller mig från att klättra på väggarna är jakten på elektroniken, som är ett äventyr i sig.

Jag hittar inga handlare i Gbg-området som har Musical Fidelity i lager, dessvärre..

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2014/09/17 :  14:31:04  Show Profile Send lindome a Private Message
Har inte Anders på Hifistället något MF kvar?
Kanske är sålt då!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000