HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tannoy Westminster Royal Bygge
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/09/05 :  16:37:51  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Hej på er har hittat en bra ritning på ett Tannoy Westminster Royal Horn som jag funderar på att bygga i framtiden min fråga är vad man ska använda för element i det.
Det ska ju sitta ett 15" bredbands (Coaxial) element i.
Är det någon som har något förslag på vad man ska titta på för element går det få tag på Tannoy element?.

Lånad bild från http://www.diyaudio.rs/topic/2723-diy-tannoy-westminster-royal/



//Niklas

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2014/09/05 :  18:30:21  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Vet inte vad den har för element nu för tiden men vore väl häftigt om du kunde sätta in något riktigt vintage element typ black, silver, red, eller gold element. De växer inte på träd direkt och är jäkligt dyra. På ebay finns ett gäng av de tre sistnämnda men ligger runt 40-50k paret. Black kan du nog skriva av, de är samlarelement. Såg just att det fanns ett par för 388k :)
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/09/05 :  18:33:25  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Om jag hade dem pengarna kunde jag säkert köpt ett par färdiga det är därför man bygger själv så jag är ute efter ett bra element som skulle kunna passa i lådan.
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2014/09/05 :  19:03:17  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Vad kostar ett par färdiga?

Läs lite på den här sidan http://www.44bx.com/tannoy/

Finns kanske ett par HPD element du kan hitta nånstans. Vore synd att inte stoppa i ett tannoyelement i ett tannoy designat embalage så att säga.
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/09/05 :  19:10:49  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
quote:
Vad kostar ett par färdiga?

Läs lite på den här sidan http://www.44bx.com/tannoy/

Finns kanske ett par HPD element du kan hitta nånstans. Vore synd att inte stoppa i ett tannoyelement i ett tannoy designat embalage så att säga.


Intressant länk mycket info om elementen där får kolla runt lite om man hittar något.
Såg att no-frills hade ett bra beyma element som kanske skulle kunna användas.

//Niklas
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2014/09/05 :  19:16:58  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Visst finns det fina coaxialare. De no frills använder är fina. Sen har du ju altec 604/605 och så Fane. Tobbe vet jag har ett par 12" Fane men de har även 15". Osäker på hur de låter iof.

Jag är lite vintagefärgad iof. Ett par intressanta är Jensen G610a/b men då börjar vi snacka stålars igen.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2014/09/05 :  20:03:11  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Hmmm

Jag vet en herre som har ett par Tannoy koaxialer liggande med rød kåpa før magneten

Vilken modell passar det elementet i?

De har han haft liggande i 30 år så jag tænker att han sækert vil bli av med dem

/P

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/09/05 :  20:06:25  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
quote:
Jag vet en herre som har ett par Tannoy koaxialer liggande med rød kåpa før magneten
Vilken modell passar det elementet i?
De har han haft liggande i 30 år så jag tænker att han sækert vil bli av med dem


Det låter som om det vore ett par Monitor Red frågan är om det är 12" eller 15" kan vara av intresse, vore toppen om det var 15"

//Niklas
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2014/09/05 :  20:15:55  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Vet att Hawthorne Audio har 15" coax.. De är väl dock konstruerade i första hand med OB i tanken. Men det kanske fungerar?

http://hawthorneaudio.us/products/

-
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/09/05 :  20:30:56  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det brukar dyka upp Tannoy Westminster Royal då och då till salu visst de har några år på nacken men till vettiga priser 50-100.000 nya kostar 290.000 hos audio concept.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/09/05 :  23:52:48  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Väldigt dyr och snygg möbel. Bygg nåt annat!

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/09/06 :  07:29:45  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag vill minnas att Westminister har ett speciellt element för just sitt ändamål så en 100% replika är kanske svårt att få till
Snygg möbel och mycket mystik har den dock
Här en länk med ett snyggt bygge:
http://www.itishifi.com/2012/08/simons-diy-tannoy-westminster-build.html

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2014/09/06 :  07:38:57  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Kul med en bra byggbeskrivning
Lite sugen blir man ju. Det finns lite nyare 15" koaxialer från Tannoy som kanske funkar.
Själv har jag ett par från Tannoy Puma. Min plan för dem är ett par Tannoy GRF hörnhorn

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/06 :  08:18:57  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Jag föreslår att du försöker få tag på ett par Tannoy HPD385 gärna omkantade med den dubbelveckad hårda textilkanten.
Den är det enda hemma byggda jag fick gåshud och över hela kroppen och öven den rent fysiska upplevelse likt original högtalaren ger. (Med rätt förstärkeri naturligtvis). Hår kant ger tyvärr också en lång inspelningstid men minskad kantdistrution.
Hpd:n är också en av dom få som inte når astronomiska belopp, har man tur kan man hitta ett par för 10.000.-

Edited by - CAB on 2014/09/06 08:25:13
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/09/06 :  08:38:48  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Ursäkta för lite OT men hur är dessa? Beyma 15XM. http://www.diyparadiso.com/datasheets/speaker/beyma/15xm.pdf
Har 2st i ett par monitorer. Har inte lyssnat så mycket men tyckte de lät helt ok. (passiva filter)

/Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/09/06 :  08:46:46  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
quote:
Ursäkta för lite OT men hur är dessa? Beyma 15XM. http://www.diyparadiso.com/datasheets/speaker/beyma/15xm.pdf
Har 2st i ett par monitorer. Har inte lyssnat så mycket men tyckte de lät helt ok. (passiva filter)

/Kalle


Jag har funderat på att använda ett nytt element och Beyma har ett par bra Coaxial element det man skulle behöva göra är att kanske räkna om lite och göra en egen ritning. No-frills har ett modifierat Beyma som verkar bra det är ju bara lyssna lite på dem innan bestämmer sig och sen börja räkna på lådorna.

Det är inte så jag har räknat med att det kommer låta som originalet men jag gillar utseendet på lådan (Möbeln) målet är att bygga inte att få det perfekta ljudet.

//Niklas
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/06 :  09:04:59  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Titta gärna på Tannoy:s GRF Memory HF, det är en basreflex och påstås av flera spela bättre i basen än Westminster, hur det är med det vill jag med självklarhet inte ha någon åsikt om.
Men dom är lika i form och mycket enklare för dig att bygga en kopia av.
Jag har ett par som jag efter flera år fann i Malaga, skicka ett PM så kan du komma och mäta måtten för ev. bygge.
Jag bor i Kullavik, om du har vägarna förbi.

Edited by - CAB on 2014/09/06 09:11:58
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/09/07 :  10:13:48  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
quote:
Titta gärna på Tannoy:s GRF Memory HF, det är en basreflex och påstås av flera spela bättre i basen än Westminster, hur det är med det vill jag med självklarhet inte ha någon åsikt om.
Men dom är lika i form och mycket enklare för dig att bygga en kopia av.
Jag har ett par som jag efter flera år fann i Malaga, skicka ett PM så kan du komma och mäta måtten för ev. bygge.


Vem har sagt att det ska vara enkelt jag är ute efter en utmaning att bygga fina komplexa högtalare och en Tannoy kopia med ett Beyma element vore en en utmaning.
Mitt stora problem är jag vet inte så mycket om horn så jag vet inte om det kommer låta bra att bygga en exakt kopia av Tannoy och montera ett Beyma element eller om man måste beräkna om allt för att det ska låta okej.

//Niklas
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/09/07 :  21:02:13  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Det skulle vara skoj att få se ett så seriöst bygge, även ur ett hantverkskunnande perspektiv

En högtalare behöver ju inte vara en ful MDF-låda med några hål i, utan en vacker och välgjord möbel, i väl valda material

Ytbehandlingar, fogar, bearbetningsmetoder och tekniska lösningar på problem har också ett värde, inte bara ljudet som strömmar ur dem.
Alla vet vi hur svårt det är att få 6 fyrkantiga skivor att bilda en tät enhet...
Ett bygge av denna komplexitet, kräver jiggar, mallar och en problemlösning utanför själva högtalaren om resultatet skall bli bra.
det är en stor utmaning att lösa dessa på ett så bra sätt som möjligt

Nu svär jag kanske i kyrkan men det finns fler sidor än den rent ljudmässiga..


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/09/07 :  21:11:43  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
quote:
Det skulle vara skoj att få se ett så seriöst bygge, även ur ett hantverkskunnande perspektiv

En högtalare behöver ju inte vara en ful MDF-låda med några hål i, utan en vacker och välgjord möbel, i väl valda material

Ytbehandlingar, fogar, bearbetningsmetoder och tekniska lösningar på problem har också ett värde, inte bara ljudet som strömmar ur dem.
Alla vet vi hur svårt det är att få 6 fyrkantiga skivor att bilda en tät enhet...
Ett bygge av denna komplexitet, kräver jiggar, mallar och en problemlösning utanför själva högtalaren om resultatet skall bli bra.
det är en stor utmaning att lösa dessa på ett så bra sätt som möjligt

Nu svär jag kanske i kyrkan men det finns fler sidor än den rent ljudmässiga..


Jag håller med till fullo jag är inte så noga att det låter perfekt mer intresserad av att bygga fina lådor och tillräckligt bra ljud och att jag har byggt dem själv.
Om jag räknade ihop alla pengar jag har lagt på DIY projekt inom Hifi så skulle jag nog kunna köpa en riktigt fin stereo men det är inte det jag är ute efter jag vill bygga själv.

//Niklas
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/07 :  23:27:29  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Ursäkta mig om jag trampade Dig på tårna gällande hantverksskicklighet, ursäkta.
Vad jag försökte säga att få ihop ett Westminster horn med annat element än den är skapa för har sina sidor även för Tannoy själva.
Jag erbjöd av mätning av ett par GRF:Er som inte låter helt fel och som öppnar upp för en annan variabel i val av högtalarelement,
Det var så jag menade.
Jag är själv sökande efter ett par Westminster så jag förstår och har själv hört hur dom låter, när det går kårar utefter ryggraden och håren står rakt ut även på benen, då vet man vad man lyssnar på, har bara hänt två gånger på mina ynka 57 år.
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2014/09/08 :  08:07:21  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Du har säkert kollat runt redan, men här ser du lite hur de ser ut invändigt. http://www.itishifi.com/2012/08/simons-diy-tannoy-westminster-build.html gäller att ha tungan rätt i mun :)
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/09/08 :  12:28:42  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Vem har sagt att det ska vara enkelt jag är ute efter en utmaning att bygga fina komplexa högtalare och en Tannoy kopia med ett Beyma element vore en en utmaning.
Mitt stora problem är jag vet inte så mycket om horn så jag vet inte om det kommer låta bra att bygga en exakt kopia av Tannoy och montera ett Beyma element eller om man måste beräkna om allt för att det ska låta okej.


Om du har byggt många högtalare innan så är det bara att bygga!
Är du nybörjare så rekommenderar jag något annat som är enklare.

Lycka till oavsett hur du gör

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000