HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur rep bättre än youtubevideon? Bioprocessor
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/09/06 :  08:20:10  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
vet inte om det blir rätt forum men jag har en Onkyo 5507 med det klassiska felet inget ljud. Jag har konstaterat att dte är HDMI-kortet och jag får den att fungera genom att värma DTS-chippet som i videon. Där känner jag dock att gränsen går. Ta ut hela kortat, slå in det i folie och köra det i ugnen känns lite för oseriöst. Vad är det man åstakommer? Något som skall smälta? Kan det vara så att chippet bara är kallött och behöver lödas om?
https://www.youtube.com/watch?v=WVEcGYlcztA

Finns en kille i tyskland som kan hjälpa mig laga det säger han.

Men så har jag även en bekant som äger ett företag som jobbar med elektronik, kretskort etc. Så vet jag vad som skall göras kan han hjälpa mig.

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/09/06 :  15:07:45  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Vanligt att man slänger in trasiga grafikkort i ugnen för att åstadkomma samma sak. Ska tydligen fungera men jag har själv ej testat.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/09/06 :  15:51:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Playstation som har lagt av lagas nästan uteslutande med ir, moderkort o grafikkort bakar man i ugnen.
De är oftast inte kalllödningar utan att det har gått för varmt helt enkelt.

I Onkyos fall är det nog kalllödning, baka på Chef!!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/09/07 :  08:09:05  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Så ni tycker jag skall testa? Är det ingen risk att skada något med folien? Tänker på ESD etc.

Funkar det är det ju bästa lagningen ever


/Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/09/07 :  09:32:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Har du testat med halogenlampa?
Om inget händer där då är nog inte en bakning den rätta vägen.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/09/07 :  10:19:01  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Jag får igång den med halogenlampan.

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/09/07 :  10:29:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Då är bakning rätt väg att gå, men kolla över all den infon du hittar på nätet först.
Mest så temp och tid blir rätt för just det kortet som ska bakas.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/09/10 :  09:53:08  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Det verkar faktiskt som Onkyo kommer ta detta på goodwill då fått väldigt mycket skit för detta ganska vanliga problem. Fyllde i ett formulär på deras hemsida och min processor kvalificerar sig att ingå i den utökade garantin. De skickar en låda till mig så jag kan skicka in den. Jag återkommer med hur det artar sig.

/Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/09/10 :  17:51:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Se där :o)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000