HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Provade dirac...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2014/09/23 :  21:37:31  Show Profile Send hjort a Private Message
och det lät bedrövligt.

Fick hjälp av en "expert" som gjorde två mätningar.
En med mic riktad mot högtalare och en riktad mot taket.
Dem lät lite annorlunda men båda var en ljudmässig katastrof.
Han trodde att det var något i datorn som bråkade, typ drivrutin eller annat.
Programmet är nu avinstallerat.

Frågan är om det är lönt att prova hårdvaruvarianten med digital in/ut?

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/09/23 :  21:46:43  Show Profile Send HerrD a Private Message
Jag fick tråkigt resultat när jag mätte i för litet område. Flera punkter i en större area gjorde stor skillnad till det bättre. Numera använder jag en annan lösning med större frihetsgrader. (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=90485)

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2014/09/23 :  21:51:25  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Hej. Utgår från att ni gjorde nio mätningar, en där mic riktades framåt och en uppåt? Om ni hade Umik-1 så ska den riktas framåt.

Att mäta "chair" är att föredra enligt min erfarenhet. Men ta till rejält i bredd, djup och höjd. För tight mätning låter inte bra.

Jag har inte provat datorlösningen men den ska vara densamma som hårdvarulösningen, programvarumässigt alltså. Många på forumet kör Dirac på sina datorer, kanske någon som kan hjälpa dig förstå vad ni gjorde fel? Du är ju vän med Plind, han har mätt mycket och har en mikrofon med kalibreringsfil, kolla med honom tex.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2014/09/23 :  21:57:44  Show Profile Send hjort a Private Message
Ja, nio mätningar x 2 med inställning på "soffa", mikrofon med kalibreringsfil.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/09/23 :  22:57:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, här har definitivt något gjorts fel.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/24 :  07:10:52  Show Profile Send CAB a Private Message
Hjort: Kom du ihåg vad jag sa om MiniDSP (vi hade ju ett happening kring produkten ) har du en lite bättre rigg (vilket du har)hör du definitivt att du har denna skit i signalkedjan.
Jag tror defensivt inte det är fel på hur DU mäter.
För den mera mediokra riggen, dom som leker lödgurus och trattlyssnar byggarna så kan tillförd distrution på redan befintlig göra ett märkbart lyft.
Jag vet att du har ett svårt rum och funderat mycket hur du skall göra, ring mig eller om du inte har telefonnummer skicka ett PM, så skall jag förklara hur jag tror du kan göra, förresten så kan vi ta den där lyssningen som jag har utlovat. Har också mycket prisvärt på G.

Edited by - CAB on 2014/09/24 07:27:22
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2014/09/24 :  08:20:53  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
"För den mera mediokra riggen, dom som leker lödgurus och trattlyssnar byggarna så kan tillförd distrution på redan befintlig göra ett märkbart lyft." Det är att sätta sig själv på rätt höga hästar...... Hoppas du inte editerar bort detta statement som du brukar.


Hjort har inte kört hårdvarulösningen utan mjukvaruversionen, via dator. Denna lösning körs av många, en del med enklare system, en del med DIY system men även många i riktigt dyra system eftersom Dirac kan integreras i exempelvis Amarra som används av många macägare för musikavspelning.

Hårdvaruversionen MiniDSP har sålts till Sveriges Radio som använder den i kontrollrummet i Berwaldhallen där de kör konserter och inspelningar, en god referens tycker jag.

edit - stavfel.

www.akkelisaudio.com

Edited by - Akkelis Audio on 2014/09/24 08:21:28
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/24 :  09:19:30  Show Profile Send CAB a Private Message
Akkelis: Avstår kommentar!

Edited by - CAB on 2014/09/24 10:28:59
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/24 :  09:39:16  Show Profile Send CAB a Private Message
Hjort: Du skall få träffa några av herrarna/dam som var här vi protokollförde enskilt varje lyssnares uppfattning i de tre riggar vi körde på. Sammanfattning baseras på 16 personer protokoll enligt svarsalternativ upprättad av ljudtekniker just ifrån SR. Jag skall försöka få hit honom när Du kommer hit.

Hur höga hästar jag än sitter på gällande MiniDSP Dirac är det en uppfattning som är väl underbyggd.

MAN HÖR ATT DEN SITTER I SIGNALVÄGEN PÅ BÅDE GOTT OCH ONT!

I min Kondo/Tannoy rigg fungerar den inte men så är också rummet hyfsat.

I annan rigg där rummet och jag har lite mer mediokra grejer (Leben/Harbeth) så gör den ett bra jobb!

Ställ dig alltid frågan varför du hör så mycket skitsnack mot den som hindrar annan ifrån få sin profit i detta sammanhang blir handlarna en fullständigt dysfunktionell grupp (och dess svans) mot den som förhindrar sådan profit, därför kommer kommentarerna från dessa individer bli av den art du ser ovan.

Jag uttrycker bara en åsikt baserad på vår erfarenhet.

Jag tror det är bättre vi snackas per telefon och så blir det lite mera lugn och ro, ta gärna med kompisarna så kan dessa och göra några klipp!

Väl mött Cleas, om du har tid.

Edited by - CAB on 2014/09/24 10:14:42
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/09/24 :  09:53:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
"lät bedrövligt" och "ljudmässig katastrof" är en minst sagt generell beskrivning och frågan är vad det betyder egentligen.

Jag kommer dock att tänka på en gång när vi mätte in ett system på förra stockholmsmässan, då använde vi "soffa" i programmet och det fungerade dåligt.
Det blev den gången väldigt liten sweetspot och fel klangmässigt, så den mässan körde vi utan diracprogram i datorn.
Här hemma använder jag alltid "stol" och det fungerar mycket bra. Bredare ljudbild, mindre känsligt höger-vänster, lättare att uppfatta sång och framför allt tydligare bas. Jag brukar dra isär mätpunkterna så att det blir närmare en meter åt vardera sidan, en halvmeter framåt och bakåt och +/-15-20 cm i höjdled.
Det kanske är så att "soffa"-varianten fungerar dåligt? Jag ska testa vid tillfälle.

Vad gäller mini-DSP så har jag ingen input att komma med, mjukvaran bör ju vara densamma? Jag kör en ren datorinstallation, köpte 8-kanalsversionen på dirac.se

Kanske du kan få tips på http://www.computeraudiophile.com/f23-dsp-room-correction-and-multi-channel-audio/

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2014/09/24 10:04:44
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/24 :  10:11:58  Show Profile Send CAB a Private Message
Vi kom fram till att ganska många punkter i sidled ifrån sweetspot funkade perfekt. Vi fick trassla en hel del innan vi kom fram till en bra mätning.
Angående miniDSP Dirac rekommenderar jag den digitala varianten före analoga.

För den som vill ha en burk fixar jag till självkostnad/gruppköp om ni vill, men det tar vi per telefon/PM/Mail



Edited by - CAB on 2014/09/24 10:36:24
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/09/24 :  10:32:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det viktiga är att dra isär punkterna ordentligt för mjukvaran korrigerar bara de fel som återkommer gång på gång mellan mätpunkterna.
Varierar lyssningspositionerna i djupledd i rummet så bör man nog variera även mätpunkterna i den ledden eftersom basnivån varierar avsevärt.
Så som jag kör här med två subbar i lågbasen, symmetriskt placerade, så blir basfördelningen i sidledd ganska jämnt fördelad men i djupledd
varierar det mycket. Rummet gör detta och det fenomenet kan ingen EQ avhjälpa, bara mildra.
För att få jämnt fördelad bas i hela rummet krävs fler subbar placerade enligt Floyd Tooles system. Men det är material för en annan tråd.
Jag har förresten märkt att valet av mikrofon till Dirac är viktigt. Med min gamla XTZ-mick blev det klart sämre resultat än med den Behringer
jag använder nu. Trots kalibreringsfiler i båda fallen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/24 :  10:41:59  Show Profile Send CAB a Private Message
Bernt: vi har bara mätt med mikrofon som följer med pkt. från miniDSP, har du någon erfarenhet kan få bättre resultat med en annan, den borde ju vara ok eftersom den medföljer sats, men man vet ju aldrig.

Edited by - CAB on 2014/09/24 10:43:37
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2014/09/24 :  13:19:45  Show Profile Send hjort a Private Message
@CAB: Tar gärna en återträff hos dig snart.

Ska förtydliga att jag inte på något sätt är ute efter att svartmåla en produkt. Det är bara mjukvaruvarianten jag testat och den lät pannkaka hos mig. Som sagt jag misstänker att programmet störde nån inställning i datorn, för så här illa kan det inte vara meningen att det ska låta.
Programvaruvarianten har jag gett upp, nu är det eventuellt mini-dsp som ska testas.

"Soffa" valde vi för att jag har just en soffa

Tror inte micen som användes var den som följer med hårdvaran, men det fanns en fil till den.

Frågan är om det finns något sätt att manuellt styra mini-dsp till att bara ta hand om frekvenser under 150 Hz? Behöver ingen korrigering över det.
Skulle det kanske gå att knappa in två frekvenser en peak och en dip med dB och Q värde manuellt?


Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/09/24 :  13:32:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Bernt: vi har bara mätt med mikrofon som följer med pkt. från miniDSP, har du någon erfarenhet kan få bättre resultat med en annan, den borde ju vara ok eftersom den medföljer sats, men man vet ju aldrig.

Vet inte. Har ingen koll på hårdvaruburken och dess tillbehör alls. Jag har bara hört miniDSPs diracburk en gång, på Opalen nu i helgen. Den riggen lät utmärkt tyckte jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/24 :  14:17:51  Show Profile Send CAB a Private Message
Jag svartmålar definitivt inte MiniDSP Dirac den har defentivt ett värde i dom sammanhang som jag har redovisat.

Jag har inte hör den på mässan och i det sammanhanget tror Jag nog den gör nytta (besvärliga rumsliga förhållandet) den gör naturligtvis något bra även i en superrigg. Men kan man undvika så är det att eftersträva för övervägande del av de personer som var med hörde en försämring i viss rigg.

De flesta tyckte de blev lite hårt och aningen spretigt i en av riggarna.

För tusan med mediokra förhållandet så har den absolut ett värde och defenetivt i besvärliga rum.



Det är inte så att den försämrar mycket i en bra rigg, men gämför man så hör man vad man hör och under vissa betingelser märker man att den är i vägen (det var analogversionen jag nu snackar om)


Edited by - CAB on 2014/09/24 14:20:10
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2014/09/24 :  15:09:51  Show Profile Send hjort a Private Message
Den jag eventuellt tänker testa är den digitala versionen.
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/24 :  16:39:32  Show Profile Send CAB a Private Message
Det är helt tomt på den Digital miniDSP Dirak, agenten som jag köper av roterar helst lite större order för att kunna pressa priset och om jag skall få ett vettigt inköp får vi slå oss ihop. Jag har fått några frågor om så om du inte har allt för bråttom kan vi få ihop något bra.
Vi hörs

PS. OBS! Självkostnadspris så inga missförstånd föreligger OBS!

Edited by - CAB on 2014/09/24 16:41:57
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2014/09/24 :  19:07:09  Show Profile Send plind a Private Message
Jag har den digitala varianten och den är inkopplad mellan nätverkspelaren och DAC. Det går bra att låta den jobba bara i basen om man vill men hos mig blir det bättre om den jobbar "fullrange".

Jag gjorde mina mätningar med den medföljande UMIK+kalibreringsfil.
Mätte i "Chair" mode ca.50cm runt sweetspot.Sitter såpass nära baffellinjen så en vidare mätning på låt säga 1m.på varje sida SP.kändes för mycket. Micken var riktad rakt framåt(mot baffellinjen).

De positiva effekterna av att få bort pucklarna och dalarna i basområdet väger mer än väl upp de små nackdelar jag upplever.
I mitt fall kommer djupbasen mellan 20-30hz fram mycket bättre nu när 40-45 puckeln är nedtryckt. Hade även en jobbig puckel vid 110-115hz som störde
De små nackdelar jag märkt är att jag tappar 6-8db i volym vilket måste kompenseras med ökat pådrag på förstärkarna med lite ökat brus som följd.
Kan även tycka att ljudet blir lite "snällare" än utan korrigering. Tappat ett uns klipp i basen, men det är det värt när man får en jämnare frekvenskurva. Kunde man tämja alla pucklarna med passiva metoder så tror jag det är att föredra ljudmässigt eftersom direktljudet från högtalarna då är intakt.
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2014/09/24 :  19:54:38  Show Profile Send hjort a Private Message
Jag stödjer gärna min lokala hifihandlare.
Jag har känt Stefan länge, han kan sina produkter och är mycket lätt att ha att göra med.
Nu handlar det mer om att hitta en produkt som fungerar i mitt problemrum.

Alla Svanåprodukter var tillräckliga innan jag började spela mot en annan vägg. Ljudet är riktigt bra nu förutom peakar och dippar i basområdet.

Plind: Går det att välja frekvenserna exakt på något sätt eller är det det som dirac "räknar ut" som gäller?

Mitt försteg är väldigt tyst så om det behövs mer förstärkning gör det inte så mycket.
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/24 :  20:05:22  Show Profile Send CAB a Private Message
Hjort: det gör du rätt i, de har jag också gjort under tid.
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2014/09/24 :  20:44:55  Show Profile Send plind a Private Message
Hjort; Det finns ett dragreglage som man kan dra så långt upp i frekvens man vill att den ska korrigera. Vad gäller den korrigerade kurvan så föreslår Dirac en med utgångspunkt från mätresultatet. Om man vill kan man sedan trixa hur mycket man vill med den själv.
Jag spelar oftast på Dirac#180;s eget förslag men har även en "egen" där jag lyft basen lite extra och dämpat toppen. Bra vid äldre lite tunna inspelningar.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/09/25 :  11:06:12  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Med vilken upplösning mäter Dirac? Hittade ingenting om detta på deras hemsida.

J. Ullberg
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/09/25 :  18:05:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
A och O gällande mjukvarulösningar är att just att ha kontroll på mjukvaran. Och Win kan hitta på med en massa egna grejer samma gäller ljukort och dess drivrutiner. Mickar är också ett kapitel för sig självt, det kvittar att det tex följer med en kalibreringsfil på xtz:s mick för det är så stora variationer mellan mickarna. Samma gäller Behringer och att minidsp skulle mäta av var mickrofon tror jag inte på.

Här ser ni variationen på 85 st Behringer mickrofoner.


*edit*
Jag kör ofta med den bärbara till stereon/bion via hdmi helt utan probs. (minidsp till subarna) När jag sen kopplade in den stationära datorn via ljud från moderkortet lät det mest goja. Tog mig en timme att reda ut/uppdatera alla drivrutiner o stänga av en massa funktioner.
Testade både analogt och digitalt och det blir till att köpa ett separat ljukort.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2014/09/25 18:09:30
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2014/09/26 :  11:17:09  Show Profile Send hjort a Private Message
Jädrans vilken skillnad på micarna
Man får vad man betalar för som vanligt.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2014/09/26 :  18:17:06  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Jag provade mjukvaruversionen av Dirac. Mätte enligt instruktionerna. Det stramade upp basen så man hörde basgångar bättre, men överlag tyckte jag det lät tråkigt. Mätte om en gång med samma resultat. När det sen strulade med flerkanalsuppspelning så gav jag helt sonika upp.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000