HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Anpassa utnivån från CD-spelare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2014/10/03 :  18:12:16  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Utnivån från en CD-spelare är ju alldeles för hög för en Sentec SC8/PA8. Hur löser jag detta bäst/enklast eller som kompromiss?
Elektronikanalfabet anhåller om förslag...

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/10/03 :  18:25:21  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Potentiometer eller fasta motstånd.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/10/03 :  20:21:54  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Rothwell Attenuators, funkar klockrent.
Kostar några hundringar, men är välgjort och väl fungerande.

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2014/10/04 :  21:09:09  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Tack för era förslag. Pot eller motstånd...då måste man veta vad man gör. Attenuatorer fanns ju för användning antingen in-line eller source; 10, 15 eller 20 dB. Vilka har Falugrabben testat? Det är ju inte annat än lekrumsanläggningen med Sentec och OD11 som bokhyllehögtalare men jag vill ju kunna spela CD utan att grannarna bultar på dörren. Som det nu är kan jag bara vrida upp två steg på den stegade volymkontrollen (dämpning 0 - 50 dB) när jag använder tunern. När jag testade med CD fick jag gå och byta kalsonger.

SC8:

PA8:

(Bilderna lånade från http://www.tekniken.se

Edited by - abbot on 2014/10/04 21:11:02
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/10/04 :  21:39:01  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Falugrabben, det måtte ju vara jag?
Jag nyttjar de InLine Attenuators som dämpar 10dB, och de satt i signalens riktning sist, i slutstegets RCA-ingång då mitt tidigare Xindak XA-3200 MkII pytsade ut alldeles för många millivolt på signalnivån för att volymkontrollen någonsin skulle hamna mer än ca 09:30.
Med dessa upplevde jag en förbättrad ljudkvalitet konstigt nog, och dessutom kunde jag nyttja volymkontrollen upp till ca 12:00. Jag bearbetar den nuvarande ägaren av XA-3200 försteget att prova dessa, men han har hittills inte nappat! Vänta bara, jag arbetar på detta!
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2014/10/09 :  13:57:45  Show Profile Send Knoppen a Private Message  Reply
quote:
Utnivån från en CD-spelare är ju alldeles för hög för en Sentec SC8/PA8. Hur löser jag detta bäst/enklast eller som kompromiss?
Elektronikanalfabet anhåller om förslag...


Enkelt att åtgärda: Du ska INTE använda inställningen "Attenuator + 10 dB".

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2014/10/09 :  21:38:12  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
quote:

Jag bearbetar den nuvarande ägaren av XA-3200 försteget att prova dessa, men han har hittills inte nappat! Vänta bara, jag arbetar på detta!
quote:



En annan Falugrabb har nu tröttnat på att det är näst intill omöjligt att använda fjärrkontrollen vid vinyllyssning och får nog därför betraktas som färdigbearbetad. Dom är nu välkomna hit på prov så kan jag senare ge ett utlåtande.

VH Johan
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2014/10/20 :  17:36:20  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Ledsen över att jag inte följt upp detta. Kopplade in en Sony CDP-XB930 och via fjärrkontrollen kan man sänka utnivån med 20dB. Det fungerar tillräckligt bra för mina behov.
Tack för förslag, inte minst det att inte fippla in attenuatorn i +10-läget. (Rådet var kul - det finns gränser även för min dumhet). Föreställer mig att det vettigaste är att lokalisera de motstånd som reglerar gain och byta dessa till lämpligare värden (om man kan göra det utan att rubba någon gudomlig balans i försteget).
Det gäller att jag kommer ihåg att sänka 'line level' innan jag trycker på play...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000