HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur höja impedansen på högtalare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred
Member

353 Posts

Posted - 2014/10/18 :  16:21:12  Show Profile Send Fred a Private Message  Reply
Hej alla!

Jag har ett par Klipsch RB75 som sägs ha en dipp neråt 3 Ohm och det tycker inte min klena 5-watts rörförstärkare om. Hur kan man höja impedansen? Har bestämt för mig att jag läst nånstans att man kan koppla ett typ 5-ohms motstånd tvärs högtalarterminalerna för att höja impedansen. Stämmer det?

Hälsningar
Fredrik

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/10/18 :  16:30:05  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Din förstärkare kanske inte gillar reaktiv last? I så fall kan ett zobel-filter göra nytta: http://en.wikipedia.org/wiki/Zobel_network#Zobel_networks_and_loudspeaker_drivers


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/18 :  16:43:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Ett motstånd tvärs terminalerna kommer sänka motståndet, då det är parallelt med högtalarens eget motstånd.

Om du sätter det i serie istället, så kommer förstärkaren se en snällare last, men du förlorar effekt i motståndet, och högtalarens tonkurva kommer påverkas då filtrenas värden inte stämmer överens med de ingående motstånden i högtalaren.

Go to Top of Page

Fred
Member

353 Posts

Posted - 2014/10/18 :  16:52:41  Show Profile Send Fred a Private Message  Reply
Aha, i serie ger en snällare last. Alltså motståndet mellan högtalarterminal + och högtalarkabeln?
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/10/18 :  17:04:09  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Helt rätt uppfattat Fred.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fred
Member

353 Posts

Posted - 2014/10/18 :  17:22:46  Show Profile Send Fred a Private Message  Reply
Tack för svar :-) Men då testar jag, ett par motstånd kostar ju inte många kronor. Circlomannen, jag förstår att annat påverkas och kanske låter det apa men kostar som sagt inte så mycket.

Hälsningar
Fredrik
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/18 :  18:30:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Köp ett antal 1 ohms motstånd så kan du ju test 1, 2, 3 ohm osv till dess att du tycker det låter bäst.

Även om basreflexlådor brukar tycka illa om för hög driv-impedans så brukar de flesta högtalarelement låta bättre med bla mindre distortion med lite högre driv-impedans.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/10/18 :  18:41:46  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Du kan paralellkoppla ett par enohms också så får du halvohm.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fred
Member

353 Posts

Posted - 2014/10/19 :  08:26:55  Show Profile Send Fred a Private Message  Reply
Johannes och more 10, jättebra idéer! så gör jag. Vilken effekttålighet behövs? 5W, 10W?

Hälsningar
Fredrik
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/10/19 :  10:46:49  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Fast det föreslagna zobelfiltret gör nog göra mest nytta och minst skada. Skulle titta på det istället.

Fråga: på vilket sätt ogillar din förstärkare impedansdippen?
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/10/19 :  10:58:51  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
5W är overkill :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fred
Member

353 Posts

Posted - 2014/10/19 :  12:22:56  Show Profile Send Fred a Private Message  Reply
Testar ett zobelfilter också! Googlat lite men inte riktigt förstått var det ska sitta. Antingen mellan polerna på baselementet eller tvärs högtalarutgångarna på förstärkaren, kanske båda funkar?
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/10/19 :  12:48:23  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Sätt zobelfiltret mellan förstärkare och högtalare, där påverkar det inte delningsfiltret lika mycket.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fred
Member

353 Posts

Posted - 2014/10/19 :  13:53:05  Show Profile Send Fred a Private Message  Reply
Då blir det alltså ett motstånd och en filmkonding parallellt kopplat mellan högtalarkontakterna på förstärkaren? Har jag fattat rätt? :-) vilka värden på motstånd och konding handlar det om? Måste väl beräknas kan jag tro...
Go to Top of Page

Fred
Member

353 Posts

Posted - 2014/10/19 :  14:13:01  Show Profile Send Fred a Private Message  Reply
...nä konding och motstånd i serie tvärs högtalarkontakterna är det väl?

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/10/19 :  14:15:17  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Måste väl beräknas kan jag tro...


Just. Börja med att leta rätt på induktans och resistans för baselementet. Om du inte hittar några uppgifter får du mäta.

Det finns experter här på forumet som kan hjälpa dig designa filtret.

Sen borde du mäta på det hela med filtret installerat.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2014/10/19 :  21:35:19  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Kommer att förändra tonkurvan på högtalaren, dels på grund av att källimpedansen till högtalarfiltret blir fel, och dessutom kommer det att höja Q-värdet framförallt i basen, med en "bumligare" bas som följd. Låter som du bör byta förstärkare eller högtalare.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2014/10/19 :  22:29:03  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Är det inte enklare och sannolikt med bättre resultat att skaffa en förstärkare som ger lite mer effekt ?
Diskussionen hittils har ju cirkulerat rund diverse långsökta metoder att trolla bort" ett impedansminimum.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/10/19 :  22:39:22  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Men alltså. Nu tycker jag att ni är lite väl negativa. Filtrena vi snakkar om kostar på sin höjd en hundring, och en massa tid förståss. Klart Fred ska göra ett Zobelfilter!

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2014/10/19 :  23:10:34  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Nåväl, ett zobel eller impedanskorrigeringsfilter i en högtalare hjälper
inte för att fixa svackor, det används för att ta bort den stigande impedansen i högre frekvenser för baselementet eller lägre frekvenser hos diskantelement, för att delningsfiltret skall se en något sånär slät impedans och fungera som tänkt.

Det kan aldrig höja impedansen då det alltid, i en högtalare, används parallellt med elementet som skall korrigeras, det sänker alltid totalimpedansen.
En serieresistans är en bättre ide.

Huvudfrågan borde dock vara varför då? Låter det inte bra? Märks det att förstärkaren inte orkar med? Klipper det hörbart?

Men föralldel, prova är roligt, antar att det finns 4ohms lindning på trafon så att prova, som Johannes säger, med någon ohm eller så är en bra början.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.

Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2014/10/19 23:11:55
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000