HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Att köpa grisen (nästan) i säcken.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/10/20 :  11:17:10  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det slutsteg jag haft sen ett halvår tillbaka, som jag är helnöjd med, har bl.a. Utrustats med nya fina NOS 12BZ7 och NOS EL-84, vidare fick den nya kondingar, Jensen Cu PIOs nyligen. Sen var det tänkt att införskaffa nya effektrör till den, men vilka? Den sväljer i stort sätt allt från 6L6 via EL34 KT-66,77,88,90. Nackdelen är att den är glupsk, 12 st slutrör! Alltså vill man ha bra men inte för dyrt, har i flera månader lusläst div test och omdömen på nätet. Till slut tog jag och en kompis mod till oss och beställde direkt från china. Tube-sale som har både Psvane och samtliga Shuguan.
Jag bestämde mig för de rör som stärkaren levererad med. EL34B! Varför? Jo jag vill ha en bra bas att utgå från och vill inte köpa grisen i säcken helt o hållet. Div ett helt oprövat kort. Priset för 12st matchade rör blev inkl alla avgifter, tull, frakt mm. 1600kr.
Samma rör relablas och säljs av både Psvane, valve art, RUBY och TAD bara för att nämna några.
Linda på tube-sale meddelade att det skulle ta extra tid att matcha 12 st rör men att det inte var några problem. Efter några veckor anlände rören......hur lät dom hur lät grisen? Har någon mer köpt rör direkt från Kina?
Kommer med en utförlig rapport nu när rören gått ca 100-130 timmar.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2014/10/20 15:50:20

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2014/10/20 :  16:41:38  Show Profile Send leffee a Private Message
Jag köpte från Psvane direkt KT-88 rören beställdes sent en Lördagkväll och jag hade dom på tidagen hemkörda till dörren.Smårören tog en vecka att få hem från Psvane.
Är mycket nöjd med dom
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/10/20 :  20:54:31  Show Profile Send Adagio a Private Message
Att matcha 12 st rör kräver en del arbete. Man måste gå igenom ca 75-100st om man har lite otur. Hursomhelst hade det säkert gått snabbare om man bara nöjt sig med två sextetter. Nu sitter de där i alla fall.
Jag hade väntat mig lite "dåligt" ljud initialt, men det lät inte alls dåligt, riktigt bra men lite hårt och kantigt. Dynamiken och omfånget slog de, de gamla trötta med hästlängder.
Efter ca 50 timmar fick bias justeras en aning, sedan dess har alla värden legat still. Nu låter de riktigt bra. Det känns bra att ha en frisk grunduppsättning. I framtiden kanske jag får råd att ha lite finare effekttrör typ, Shuguang Natural Sound 6CA7-T eller liknande.
Hursomhelst, är jag jättenöjd.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/10/20 :  21:42:49  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Jag handlade också en kvartett Shuggar till min simpla Xindak V-15, EL-34B. De ersatte en kvartett med likadana, men med okänt antal brukstimmar. Bortsett från en fadäs med ett rör har de fungerat väl och de låter väldigt trevligt. Mina intryck överensstämmer med dina, de första timmarna spelar de spänstigt och dynamisk men finessen landar inte riktigt förrän efter kanske 30 timmar eller så.

Står i valet o kvalet att köpa en kvartett EL-34M, de som görs av Shuguang men "brandas" av andra varumärken och säljs sedan dyrare. Dessa är en smula dyrare än EL-34B men torde väl låta väldigt lika ..

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/10/21 :  19:11:37  Show Profile Send Adagio a Private Message
Min kompis köpte 12st (3 kvartetter) EL-34M samtidigt som jag köpte mina. Jag väntar på att få höra hans omdöme. Jag kör väl vidare, men ett par Treasure eller Natural 6CA7 skulle vara kul att prova nästa gång.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000