HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Köpt ny skärm - hårdvarukalibrering
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2014/10/28 :  19:32:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag har köpt en ny Eizo skärm och undrar om det är någon som har hårdvarukalibreringsutrustning (oj vilket långt ord) att låna mig några timmar.
Bor i Stockholm.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/10/28 :  19:43:31  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Har inget instrument att erbjuda i närheten, men kan rekommendera detta programmet om du får tag på ett.
Slår garanterat det programmet som kommer med.
http://argyllcms.com/
Var inte rädd för command line då det är hyfsat simpelt om man har tungan rätt i mun då det är några växlar som ska sättas.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2014/10/28 :  20:19:26  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Tack för tipset

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2014/10/29 :  13:13:25  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Ska man vara ordentlig så ska man göra om kalibreringen med viss regelbundenhet, även om plattskärmar inte alls driver iväg på det sätt som bildrörsskärmar gjorde. Det kan man översätta med att man helst behöver en egen kalibreringspuck.

quote:
Slår garanterat det programmet som kommer med.
http://argyllcms.com/
Var inte rädd för command line då det är hyfsat simpelt om man har tungan rätt i mun då det är några växlar som ska sättas.


DispcalGUI använder väl ArgyllCMS i botten om man vill ha något grafiskt att titta på. Vad det slår och inte kan man säkerligen diskutera, men om man har en skärm som har stöd för att justera LUT:en i skärmen gör man bäst i att använda skärmtillverkarens program. Nu vet jag ju inte vad Micke köpt för skärm, men det finns ju ett antal Eizo-modeller som har stöd för det antingen via EasyPix eller ColorNavigator (beroende på modell). Fast man måste förstås köra ett operativsystem som stöds i så fall.

Jag har en Eizo-skärm av den sorten som har stöd för det via EasyPix, så jag har en Eizo-puck. Det är egentligen en Spyder3 om jag minns rätt, men den går ju inte att köra ihop med den mjukvaran p.g.a. licensbrist. Den är några år gammal och numera levereras de nog med en Spyder4 istället, om man beställer med puck.

Jag försökte faktiskt få igång den ihop med DispcalGUI på min gamla bärbara XP burk innan, jag ryckte ut minnena och gav bort dem. Det var en måttlig succé då jag inte lyckades få in alla filerna till pucken. Min nedlagda energi var dock begränsad, men särskilt smidigt var det uppenbart inte. Sedan körde jag "generic"-varianten och då fick jag en tvärhängning. På den nya har jag inte testat och det är inte så viktigt eftersom skärmen ändå är så pass spattig. Det är en bärbar surf- och skrivmaskin med löjligt bra batteritid, särskilt med det stora batteriet i. På den stationära är det ju inte aktuellt eftersom jag kör skärmtillverkarens program.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2014/10/29 :  19:50:30  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag har en FlexScan EV2736WFS som skall kalibreras med något som heter Easypix och spyder.

Behöver man verkligen göra om kalibrering? Jag menar så ofta att man bör köpa en? Känner stor tveksamhet kring det.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2014/10/30 :  12:24:13  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Det beror väl på hur noggrann du är. Jag är inte särskilt militant så jag brukar göra om det efter kanske 500-1000 timmar, vilket säkerligen får färghanteringsgurus att sätta kaffet i vrångstrupen. Jag har haft en puck till mina två senaste skärmar. Den förra gick inte ens att köpa utan, det vill säga att den följde med skärmen och den jag har nu kunde man välja att köpa dem ihop i paket, så priset för pucken var förstås lägre än att köpa en likadan löst. Puckarna har ju inte oändlig livslängd, särskilt inte kolorimetrarna som den billigare sorten är (spektrofotometer heter den dyrare typen). Min förra ("brandad" i1 Display2) packade ihop helt, vilket kanske var lite extremt, men annars är det exaktheten som riskerar att minska med tiden. Delvis beror det på hanteringen, eftersom det bl. a. är färgfiltren som sitter i dem som påverkas. Tyvärr får man ju gissa lite om man inte får den uppmätt av någon som har en bra referens, eller resultaten blir vansinniga.

En sak att tänka på är att du ska kalibrera för den ljusstyrkan du vill ha, så om du ändrar dig senare blir det ju lite osmidigt att inte ha en puck. Själv kör jag relativt låg ljusstyrka. Min förra skärm körde jag ända nere på 80 cd/m2, men den jag har nu blir inte riktigt bra så lågt så jag kör den i 100 cd/m2. Men lämplig ljusstyrka är ju avhängigt hur ljusförhållandena är där skärmen står, och inte enbart tycke och smak. Förutom att för ljust är otrevligt för ögonen brukar det bli problem om man ska ha ut bilder på papper, eftersom man då tycker att bilderna blir för mörka. För ljusa bilder på grund av för mörk skärm torde vara rätt ovanligt däremot.

EasyPix kan man ladda ned senaste versionen från Eizos hemsida, så det är ju inget problem. Rimligen fungerar det att köra med min EX1-puck (den som säljs nu kallar Eizo EX-2), för min skärm använder också EasyPix, även om jag gissar att möjligheterna är något mer sparsmakade i din skärm. Dock så finns pucken i Uppsala för närvarande, vilket lär hålla i sig till framåt slutet av november. Jag åker till Sthlm emellanåt och kan tänka mig att komma förbi och sörpla lite kaffe medan du skruvar på skärmen. Dock är det mer än vanligt de närmast helgerna. Jag kan direkt säga att den här helgen inte lär fungera. Nästa är osäkert, men det kanske går lördag eller söndag.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000