HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips och råd om slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2014/11/01 :  11:43:45  Show Profile Send modernman a Private Message

Hej!

Jag skulle behöva lite tips och råd om hur jag skall gå tillväga med mitt slutsteg. Det är ett Vincent SP-331 som är moddat av Stridbeck från Harmony Design (åt föregående ägare). Han har gjort någon form av balanserad konstruktion och då jag inte är speciellt elektro-tekniskt bevandrad kan jag inte avgöra hur det funkar rent praktiskt.

Mitt problem är att jag skulle vilja utnyttja den funktionen som finns genom ett balanserat försteg. Det känns nästan onödigt med det slutsteget om jag inte använder det på rätt sätt. I nuläget kör jag med en DIY-buffer av Pass B1-sort, som jag tycker funkar bra. Använder RCA med en adapter i slutsteget.

Så nu till mina funderingar:
Ska jag försöka bygga en balanserad Pass B1? Antar att det blir en hel del jobb med matchning av komponenter?

Finns det någon mening med ett balanserat försteg öht för konstruktionen i slutsteget? Alltså blir det verkligen bättre brusförhållanden?

Är det värt att investera i ett äkta balanserat försteg till detta #8221;budgetslutsteg#8221;?

Eller skall jag sälja av med steget till förmån för ett där jag kan utnyttja funktionen som finns?

Jag förstår att det inte finns några riktiga svar. Men vad tycker ni, och hur skulle ni gjort? Jag lägger med lite bilder.











Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2014/11/01 :  14:39:08  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Med obal-bal-balunderna så jordas helt enkelt den inverterande ingångspinnen. Det lilla kortet ser ut att vara en differentialförstärkare vars utgång lämnar en obalanserad signal som motsvarar normal obalserad signal som förstärkaren verkar vara byggd för.

I ditt fall är den enda fördelen att köra balanserad överföring om du har problem med obalanserat kablage, t ec brum eller surr om du har långa kablar.

Om du känner av att du har fått en släng av Audiophlia Nervosis, så kan det vara bättre att ansluta obalanserat, då du därigenom kopplar förbi differentialsteget på ingången. Med balanserad överföring skulle du även behöva fler kretsar på utgången av ditt försteg. Sådana tillägg slipper du genom att köra obalanserat.

Det är nog ganska många som genom årens lopp ansluter balanserat bara för att de tror att det är bättre, men de vet sällan om att det innebär fler förstärkarsteg i signalvägen och/eller balanseringstransformatorer som sällan är extremt bra.

Mattias Stridbeck kan säkert berätta mer om differentialingångssteget. Jag tror säkert att det är bra, det är inte svårt att göra ett sådant som fungerar tillfyllest.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2014/11/02 :  08:26:00  Show Profile Send modernman a Private Message
Tack för dina synpunkter och för att du tog dig tid att skriva. Jag ska testa lite olika varianter.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000