HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppgradera integrerad förstärkare - till vad?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Heavyfuel
Member

94 Posts

Posted - 2014/11/05 :  18:19:20  Show Profile Send Heavyfuel a Private Message
Har idag en Hegel H200 som varit min trotjänare i 6 år. Den är kopplad till högtalarna PMC OB1 och musiken strömmas från en Squeezebox Transporter.
Nu är jag lite sugen på att uppgradera förstärkaren och kikar mest på begagnatmarknaden i spannet mellan 20-30000kr.

Här är ett urval som jag tittat närmare på och läst lite recensioner om:

GamuT DI 150
Classe CAP-2100
Gryphon Callisto 2100
Moon Neo 340i
Audio Research DSI-200
B.M.C. C1
Tact/Lyngdorf Millenium

En salig blandning minst sagt. Kriteriet är att förstärkaren ska ha en passthrough-ingång för integrering i hembion.

Någon som har erfarenhet av ovan nämnda integrerade förstärkare eller rentav andra rekommendationer?


Slimdevices Transporter -->Nuforce Dac-9-->Hegel H200-->PMC OB1

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/11/05 :  19:33:14  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag vill inte vara motvals men kommer vara det ändå , jag tror du får ganska lite utväxling i ljudkvalitet på den investeringen. Objektivt så är skillnaderna helt enkelt väldigt små. Funktion, utseende och ergonomi är en helt annan sak och kan förstås motivera ett köp.
Om det är ljudkvalitet du är ute efter så får du väldigt mycket större effekt med akustikfix, pillande med högtalarplacering eller helt enkelt ett byte av högtalarna.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/11/05 :  20:22:44  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det är iofs sant men inte alltid en realitet för folk i samboförhållande. Men låt oss titta på vad du föreslår..... Jag röstar för Audio research och Gryphon. För de har jag hört. BMC lär ju låta bra, likaså Moon, det är en smaksak. Hegel är i min smak väldigt tråkigt, ursäkta alla Hegelfans? Så tycker jag iaf.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2014/11/05 :  20:36:45  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Finns några G-Dis P-400 på begagnatmarknaden.
Går att få för dom pengarna och är bättre än dom du nämnt.
Lämnar 400W i 4 och 8 ohm.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2014/11/05 :  22:46:56  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Sorry!
Läste inte allt.
såg nu att du sökte integrerat.
P-400 är ett slutsteg.
Men om du bara kör transporter så har den volymkontroll och är bättre än många försteg.
Har haft en själv.
Calle
Edit:Attans, missade hembiogrejen också :)

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2014/11/05 22:49:38
Go to Top of Page

Heavyfuel
Member

94 Posts

Posted - 2014/11/06 :  13:20:42  Show Profile Send Heavyfuel a Private Message
Micke Y - Jag har gjort en del akustikfix med bokhylla, gardiner och mattor på väggen bakom högtalarna. Har också experimenterat med placering och invinkling. Det gjorde en hel del för ljudet.

Adagio - Hegeln upplever jag som lite mer tillbakadragen. Hur upplevde du karaktären på Audio Research, Gryphon och Moon?

Slimdevices Transporter -->Nuforce Dac-9-->Hegel H200-->PMC OB1

Edited by - Heavyfuel on 2014/11/06 13:21:51
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2014/11/06 :  13:44:08  Show Profile Send softishman a Private Message
Sen finns ju Krell kav-400xi oxå, den är nog lite billigare än dom andra oxå samt hög WAF om det spelar nån roll?!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2014/11/06 :  15:05:27  Show Profile Send Snutten a Private Message
Den krellen skulle jag undvika, men smaken är olika.
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2014/11/06 :  16:21:43  Show Profile Send softishman a Private Message
Får man fråga varför?!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/11/06 :  17:37:42  Show Profile Send Adagio a Private Message
Audio Research tycker jag har ett härligt ljud, jag har hört ARC i massor av anläggningar i olika sammanhang och det har alltid låtit bra. Inget som stycket ut, bra sväng,j ja bra helt enkelt. Inte de mest typiska rör-ljudet mer som en klass A transistor om man så säger. Gryphon Callisto var det många år sedan jag lyssnade på, i en batle mellan den o min dåvarande Krell KAV 400xi samt Karan, gick karan segrande ur fighten. En sådan beg vore nice.
Jag har kvar min Krell KAV 400xi, den fungerar fint, behöver dock mycket luft omkring sig. Precision och skön krellbas. Jag hängde sedan på ett rörförsteg och körd som rent slutsteg var den grym. Rörförsteget var mycket bättre, öppnare, mer musikaliskt än Krellens inbyggda. Då var det kört för mig, ner i rörträsket med stormsteg, kör dock Krell som Tv/film tvåkanalförstärkare.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2014/11/06 22:07:19
Go to Top of Page

Heavyfuel
Member

94 Posts

Posted - 2014/11/06 :  18:31:11  Show Profile Send Heavyfuel a Private Message
softishman - Jo, Krellen har funnits i tankarna också, men frågan är om det är något steg upp från Hegeln?

Adagio - Tack för beskrivningen. Karan är nog svår att hitta begagnad.

Andra funderingar har varit:

Bladelius Thor MK III
Mcintosh

Slimdevices Transporter -->Nuforce Dac-9-->Hegel H200-->PMC OB1
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2014/11/06 :  19:11:36  Show Profile Send Figge a Private Message
quote:
Sen finns ju Krell kav-400xi oxå, den är nog lite billigare än dom andra oxå samt hög WAF om det spelar nån roll?!

Anemisk och odynamisk.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2014/11/06 :  21:54:52  Show Profile Send Snutten a Private Message
Allt är ju relativt softishman, men som Figge nämnde, men visst som rent slutsteg har jag inte hört den, kan va bra men då ska ju ett försteg av bättre kvalisort till....
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2014/11/06 :  22:59:51  Show Profile Send Passerati a Private Message
Jag köpte en McIntosh 6900 eftersom det skulle vara den bästa modellen i den serien, men jag sålde den efter en tid pga att jag tyckte att den lät som sirap. Långt ifrån McIntosh bilslutsteg vilka jag hade erfarenhet av.
Om 7000 modellen låter klarare och med mera "PANG" så fanns det iaf en på annonssidorna för ynka 24,000kr.

Jag gillar annars Acurus, L10 + A250 låter analytiskt och med mycket "PANG"!

Krell 300S har jag ägt men det fick jag koppla in på spiskontakten i köket pga ström.

Hegel 300 gillar många men jag är tveksam på att steget från 200 är prisvärt.

Lycka till i jakten och meddela gärna hur det går
Go to Top of Page

Heavyfuel
Member

94 Posts

Posted - 2014/11/07 :  08:22:06  Show Profile Send Heavyfuel a Private Message
Passerati - Just McIntosh 6900 var den förstärkare som jag tänkte på, men sirap låter ju inget kul. Hegel H300 har jag också varit inne på för att kunna köra med den inbyggda Dac:en, istället för NuForce Dac-9 som jag har idag.

Tack, jag ska meddela hur det går.

Slimdevices Transporter -->Nuforce Dac-9-->Hegel H200-->PMC OB1
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2014/11/15 :  01:09:58  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Lyssna på Musical Fidelity M6si.

http://www.musicalfidelity.com/products/m6series/m6si/

Galet bra ljud!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2014/12/01 :  15:30:25  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Hur gick det heavyfuel?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Heavyfuel
Member

94 Posts

Posted - 2014/12/02 :  19:53:30  Show Profile Send Heavyfuel a Private Message
En ny förstärkare ligger lite på is för tillfället. Men tipsa gärna om ni ser något intressant på begagnatmarknaden.

Slimdevices Transporter -->Nuforce Dac-9-->Hegel H200-->PMC OB1
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2014/12/08 :  03:00:02  Show Profile Send ekman a Private Message
Devialet såklart... så kan du sälja din dac också och den låter bättre än alla alternativ du har nämnt.
Go to Top of Page

Heavyfuel
Member

94 Posts

Posted - 2014/12/09 :  17:57:13  Show Profile Send Heavyfuel a Private Message
Får inte riktigt grepp om vad Devialet är för en förstärkare. Är den så bra som alla recensioner säger? Den är nog utanför min budget i vilket fall som helst.

Slimdevices Transporter -->Nuforce Dac-9-->Hegel H200-->PMC OB1
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7353 Posts

Posted - 2014/12/09 :  19:35:25  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Får inte riktigt grepp om vad Devialet är för en förstärkare. Är den så bra som alla recensioner säger? Den är nog utanför min budget i vilket fall som helst.

När man läser om den så får jag känslan av att den är överanalytiskt till sin karaktär, men jag kan ha fel.
Din nuvarande Hegel H200 har jag hört flertal gånger i butik och den är i den mer neutrala skalan i mina öron och med den som utgångspunkt så är frågan vad du vill ha mer av?


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Heavyfuel
Member

94 Posts

Posted - 2014/12/10 :  09:11:35  Show Profile Send Heavyfuel a Private Message
Jag vet nog inte riktigt själv vad jag är ute efter.

Lyssnar en del på hårdrock med dålig inspelning, så det får inte bli för "skrikigt". Men samtidigt finns det inget bättre än när man spelar en bra producerad skiva där musiken "släpper" från högtalarna.

Slimdevices Transporter -->Nuforce Dac-9-->Hegel H200-->PMC OB1
Go to Top of Page

Heavyfuel
Member

94 Posts

Posted - 2014/12/12 :  11:46:40  Show Profile Send Heavyfuel a Private Message
Någon som har hört Pass Int-150?

Slimdevices Transporter -->Nuforce Dac-9-->Hegel H200-->PMC OB1
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2014/12/13 :  03:15:57  Show Profile Send ekman a Private Message
Överanalytiska är dom absolut inte men väldigt högupplösta och neutrala, vill man ha lite mörkt, varmt ljud ska man nog titta på något annat.

Minstingen 120 kostar runt 50k ny så en beg eller demoex kanske hamnar inom budgeten, speciellt om dacen kan säljas med.
Då får du en förstärkare som låter bättre, är snyggare, mindre och har fler funktioner än nästan något annat på marknaden.

Provlyssna iallafall om du får möjlighet, det är den värd.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2014/12/13 :  07:20:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Lyssnar en del på hårdrock med dålig inspelning, så det får inte bli för "skrikigt". Men samtidigt finns det inget bättre än när man spelar en bra producerad skiva där musiken "släpper" från högtalarna.

Ett dilemma.
Lyngdorf med EQ? Lär också finnas en funktion som expanderar dynamiken. Lite skeptisk till just den funktionen dock. Har gjort det omvända på musik till bilen med ett program för detta, det fungerar inte alltid, på viss musik går volymen upp och ned för vissa röster eller instrument.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2014/12/17 :  22:57:12  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Bryston B135sst2, ligger en ute på hifisentralen.nu till väldigt bra pris. Nästan så att jag är sugen att köpa den själv

http://www.hifisentralen.no/forumet/torget-annonse-nr-84036

Jag har haft en Gryphon Callisto 2100 och var VÄLDIGT nöjd med den, har dock hört att de haft en del kvalitetsproblem. Inga stora saker utan har kunnat avhjälpas med service hos Gryphon.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000