HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Aktiv delning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2014/11/19 :  16:39:07  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Satt och läste en gammal Fidelity om aktiv delning när det slog mig att jag har ju faktiskt ett par slutsteg som står och skräpar. så frågan är då vilka aktiva tvåvägs delningsfilter för vettiga pengar det finns?
Det vore kul och testa nu när vi bygger nya lådor till Tannoyerna.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/11/19 :  18:11:38  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
När det gäller Aktivt för hifi bruk så pratar man mycket om MiniDSP
Jag har tittat lite på dem vissa säger att det är det bästa andra att det är mycket brus och låg ut nivå på dem. finns i två varianter
MiniDSP 2 in 4 ut http://www.minidsp.com/products/minidspkits/2-x-in-4-x-out
och
2 in 8 ut http://www.minidsp.com/products/minidspkits/2-x-in-8-x-out

Skillnaden på ut signalen mellan dem är att 2x4 ger 0,9volt ut och 2x8 ger 2volt ut
Det är även skillnad på DAC i dem.

Jag har även tittat på att köpa Behringer http://www.hifikit.se/pa-dj/delningsfilter/pro-dcx2496
Finns info om att man kan koppla förbi balanserade utgången om man vill ha RCA ut för att anpassa dem för Hifi bruk själv har jag inte bestämt mig vad jag vill ha.

MiniDPS har ett väldigt enkelt gränssnitt som du jobbar med i datorn vad Behringer har vet jag inte.

Just nu har jag ett Sentec EC9 som man inte kan ställa om frekvenserna på ett enkelt sätt och jag tycker den ger väldigt mycket med brus i högtalarna.

Det kan bli en intressant tråd att följa och se vad andra tycker.

//Niklas
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2014/11/19 :  18:55:59  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Jag vill ju ha något mellan för och slutsteg, en bra dac har jag redan.
Kollade på Hifikits hemsida, de har ju Behringer CX 3400 för bara 1199 kr, någon som har erfarenhet av den?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066



Edited by - bearwik on 2014/11/19 19:05:30
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/11/19 :  20:11:50  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Den kan var intressant för den är uppbyggd med transistorer och inte digital.

MiniDSP och Behringer Pro dcx2496 är digitala det betyder att om du skickar in analog signal så görs den om till en digital signal och bearbetas i en digital processor sen görs signalen om igen från digital till analog där utav DAC frekvenserna.

//Niklas
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/11/19 :  20:50:12  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Fråga martinsson vad han tycket om behringers analoga delningsfilter. Vill minnas att det slutade med brända element.

Har iofs egna erfarenheter av brända element med DCX2496 men då satt också något löst i delningsfiltret. Dock så överlevde elementet men det blev varmt. Funkar den så rekommenderar jag det fortfarande så länge man förstår gain(90% av alla som påstår att den brusar verkar inte förstå det). Nu för tiden finns det dock vettiga alternativ i ok prisklass.

DBX gör bra filter. martinsson kan även här uttala sig bättre än jag.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/11/19 :  22:25:32  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag har prövat en hel del begagnade filter och MiniDSP 2x8 HD.

Minidspn har såvitt jag kan förstå digital volymkontroll vilket innebär att man förlorar upplösning när man spelar under maxvolym. Det har väl inte 100% DACar heller. Men det låter bra för pengarna. Fördelen är att det finns digital delay och den tillåter parametrisk EQ. Filtret bygger på IIR digital filtrering, vilket innebär att det fasvrider precis lika mycket som ett analogt filter. Man kopplar in den digitalt till datorn eller analogt.

Av de analoga filtrer jag prövat, Rane, LAB och DBX, så är det bara DBX som är nåt att ha. LAB-filtrena är riktigt usla faktiskt. DBX låter väldigt bra. 24 dB Linkwitz-Riley utan EQ. Mycket filter för pengarna. Behöver man EQ kan man alltid göra passiva filterlänkar efter det aktiva filtret eller mellan förstärkare och högtalare.

Jag har haft ett Behringer. Det gick sönder vid första användingen och skickade ut fyrkantvåg eller nåt. Aldrig mer Behringer...

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/11/19 :  22:31:03  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Du har inte funderat på att bara göra ett enkelt lågnivåfilter på ingången?
100K och 12nF nånstans vill jag minnas för att gör ett första ordningens vid ca 130 Hz. sen lägga en till lite längre ifrån. Finns såklart lite formler för det där för den noggranne som vill ha brantare och få till en butterwort, linkwitz osv.

Man räknar 1 genom 2 x pi x Hz x R x C.
I detta fall då jag vet komponenterna och vill veta frekvensen så tar jag bara bort det ur beräkningsmodellen
1/(2 * 3.14 * 100 000 ohm * 0,000 000 012F) = 1/svaret = Hz

Eller om jag vill bryta på 180Hz och har en impedans på 100K.
Så slår man på miniräknaren enkelt
2*3.14*100 000 * 180 = 113040000
o sen 1 genom det: 1/11304000 = 8.8nF

Det är bara att sätta ihop 2 sådana här filter efter varandra med önskad spridning enligt linkwitzså får man 12dB/okt vilket är dugligt.

Se upp bara med det här med ingångsimpedanser osv så du får med det i beräkningen av filtren :-)

Jag vet att du frågade efter aktiva filter egentligen. I mina öron låter det här bättre än många andra lösningar,, o jisses va mkt billigare.
Aktiva filter fungerar på samma sätt av de ritnignar jag sett o själv byggt, bara att du sätter en op-amp framför o bakom för att få "rätt miljö" att beräkna o vistas i o sen fungera som buffertsteg. Helt onödigt i mina öron, Op ampar tillför inte mkt gott i min rör-värld men är såklart nödvändigt ont i signalvägen ibland. Men ju mindre komponenter i signalvägen så tycker jag det låter bättre. Ska man ha 48dB så sätter man väl 5 Op ampar i den kretsen?

Edited by - Stormen on 2014/11/19 22:39:53
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2014/11/20 :  06:40:57  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Du kan få låna mitt Tannoy XO5000

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000