HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Edison 12 uppfräschning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/11/22 :  20:53:34  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Hej har skaffat en Edison 12

Tänkte jag skulle fräscha upp den lite, byta rör elektrolyt kondensatorerna och lite motstånd som har blivit lite brända.

Så här ser den ut inuti just nu.






Här har jag rensat ut lådan sitter lite kablar kvar bara.



Här kommer en bild på kortet hur det ser ut just nu.



Och här en liten bild när jag har rengjort lådan lite.



Dags att fixa lite nya kondingar och motstånd nya rör är på g.
Har rengjort kortet men ingen bild än kommer mer sen.

//Niklas

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2014/11/23 :  12:21:47  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Bra Niklas. Sådana här finns det väl många ute i stugorna (även här). Många bilder är bra, och dokumentation av både framgångar och bakslag. Vad har du tänkt ersätta den där kombi-elektrolyten med? Det är en mod som Perka förespråkar men jag vet inte vilket värde det bör vara på ersättaren.

Spelar du vinyl, eller har du tänkt sätta en volympot direkt i slutsteget?
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/11/23 :  15:23:16  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Hallå abbot
Jag satte dit 180 + 180 + 68 + 22 mfd i nät delen fick plast på samma ställa som den gamla skickar upp en bild senare.
Angående volumepot så har jag ett Edison One som ska renoveras upp med det kommer i steg 2.

//Niklas
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/11/23 :  18:51:13  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Hallå på er här kommer en bild på rengjort kort och bytt kondensatorerna i nätdelen inga andra kondingar är bytta än



//Niklas
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2014/11/23 :  20:31:56  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Nej hörru - så där kan du inte göra. Du har vänt kortet upp-och-ner på sista bilden. Hur ska man då kunna följa med i vad som händer? Man går ju vilse redan från början. Å sen borde du ha börjat med försteget och slutat med slutsteget. Hur tänkte du där?
Men åkej då, det får gå för den här gången men gör inte om det...
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/11/23 :  21:14:08  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Hallå abbot en ny bild men du ser inte kondingarna lika bra på den så den gamla får ligga kvar. Angående försteget så är det ett passivt försteg så det är inte så mycket som ska göras med det. Det är bara phono delen som har elektronik i sig och där har trafon brunnit upp så jag är på jakt efter en ersättare så den får ta lite tid.



//Niklas
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2014/11/23 :  21:44:55  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Niklas, det är klart att du gör som du vill i din egen tråd. Jag ville bara dra dig i benet lite.

Tråkigt med trafon. Jag undrar hur det gått till? Hoppas att en ny dyker upp lite plötsligt. Underligare saker har hänt.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2014/11/24 :  12:06:31  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
nikwin: har du spelat något på den?
Undrar nämligen om Edison 12 har någon karaktär, funderar på att
köpa en begagnad, känns som att dom är väldigt prisvärda.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2014/11/25 :  06:35:29  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Det där blir bra, Niklas!

DIY och rör.
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/11/25 :  18:43:23  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
quote:
nikwin: har du spelat något på den?
Undrar nämligen om Edison 12 har någon karaktär, funderar på att
köpa en begagnad, känns som att dom är väldigt prisvärda.


Har inte hunnit lyssna så mycket men det lilla jag har lyssnat på så har jag spelat på mina JBL horn 2445J med JBL 2405H deltat vid 800Hz ner mot basen och det låter bra.

Min tanke är att de ska kopplas in till mina Fostex horn med "168 ez sigma" element har inte testat det än. men hoppas att steget är igång om några dagar igen så jag kan börja lyssna igen på det så får jag återkomma om vad jag tycker

//Niklas
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2014/11/26 :  23:14:15  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Men varför tagit bort plastfilmskondingarna? De är nog helt okej, men gissar att alla elektrolytkondingar bör bytas när de suttiti många år o körts varma av rören.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/11/27 :  06:31:42  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
quote:
Men varför tagit bort plastfilmskondingarna? De är nog helt okej, men gissar att alla elektrolytkondingar bör bytas när de suttiti många år o körts varma av rören.



Dem kommer sättas tillbaka igen fick ta bort dem för rengöring jag tror att några elektrolyter har smällt för det var pappers rester lite över allt så jag monterade bort dem för rengöring och har mätt upp dem och de är helt okej så de ska sättas tillbaka igen.

//Niklas
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/12/02 :  20:10:01  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Så nu har jag fått alla delar utom slutstegs rören. Så här blev det när det vart färdigt.
Rören är beställda så de borde komma snart.

Den låter riktigt bra med dem rören som sitter i nu får se om jag hör någon skillnad sen när jag byter byter rören.



//Niklas

Niklas
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/12/02 :  20:56:42  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jag tycker inkopplingen av nätbrunnen ser konstig ut. Är det fas och jord som är inkopplad eller ser jag fel? Ingen nolla?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2014/12/02 :  22:51:06  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Så där ren och fin är inte min. Låter väldigt bra gör den de gånger jag har den goda smaken att skicka bra musik genom den. Jag har för mig att det var Ingvar Ahlberg som sa att den låter bra med alla högtalare han provat den tillsammans med. Det kanske är det som är dess signatur. Jag brukar aldrig avråda någon från att köpa en. Jag har hört många dyra förstärkare som låter trist i jämförelse. Edison 12 låter bara självklar, om den är som den ska.
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/12/03 :  06:34:51  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
quote:
Jag tycker inkopplingen av nätbrunnen ser konstig ut. Är det fas och jord som är inkopplad eller ser jag fel? Ingen nolla?


Nätbrunnen har en inbyggd säkring så det är nog därför det ser lite konstig ut så det är fas och nolla som är kopplad ingen jord.

//Niklas
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2014/12/03 :  07:39:58  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Jag tycker nog du skall koppla in nätbrunnens jord till chassiet.
Om någon i framtiden sätter i en jordad kabel/uttag så förväntar sig
denne någon att chassiet är jordat. OM du vill undvika detta så
använder du bara en ojordad kontakt.

Detta minskar den framtida förvirringen och vem vet , kanske brum.

det verkar dessutom som om du kopplat in nättrafon direkt och hoppat
över strömbrytaren. Om du vill ha det så så kanske strömbrytaren skall
demonteras för att inte förvirra framtida användare.

Edited by - peterh on 2014/12/03 07:43:00
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2014/12/03 :  11:04:11  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Plåtchassin skall alltid vara skyddsjordade ! däremot är det ingen självklarhet att signal/strömförsörjningsjord är ansluten till chassit/skyddsjord.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2014/12/03 :  12:25:28  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
För att inte få jordströmmar (som ger upphov till brum) vid eventuell användning av skyddsjord, så koppla signaljorden via ett 100ohm motstånd till chassit.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/12/03 :  19:14:11  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Tack för alla förslag så nu har jag kopplat in jord till chassit provade med 120 Ohm motstånd och utan hörde ingen skillnad på brummet som finns så jag kör utan motstånd.

Strömbytaren är inkopplad och fungerar som den ska.

Så nu ska jag hitta några finna skruvar till locket för de flesta håll har ingen gänga kvar i sig så jag behöver något grövre skruv eller så får se vad jag hittar.

//Niklas
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/12/06 :  20:13:23  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Hej när jag bytte ut kondensatorerna i nätdelen så gjorde jag enligt ritning men det vart mer brum då så jag har satt tillbaka det som satt där och då är det mindre brum.
Här kommer en ritning gjort i MSPaint hur det såg ut innan jag ändrade är det något som är knasigt på den.



Det som skiljer sig är 2st 4,7uF och en 100uF kondensator själv tycker jag att en av 4,7uF kondensator sitter lite konstigt den mellan pin 1 och 3 vad tror ni.

//Niklas
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2014/12/07 :  19:08:20  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Jupp, den mellan pin 1 och tre framkopplar ju nätspänningsripplet, så de två 1,3kohm gör ju ingen nytta i det avseendet. Å andra sidan skulle jag valt att sätta de största kondingarna närmast lasten istället. Antar att det är likriktaren till vänster, och lasten matas till höger?

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/12/07 :  19:16:20  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Lasten tas ut på pin 1 ,2 och 3 enligt schema på Eriks Hemsida http://www.erikasson.se/schema/edison12.gif

Jag tänkte köpa nya kondensatorer vet bara inte hur stora och vart jag ska sätta dem.
Men tänkte något liknande byta ut båda 200uF mot 220uF, 75uF och 25uF till 150uF
Och sen koppla in några små 4,7uF parallellt med några kondensatorer.

//Niklas
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/12/07 :  19:19:38  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Jag provat att byta ut båda 200uF mot 150uF, 75uF mot 68uF och 25uF mot 22uF

Det blev inte bra alls mycket brum och smäller i högtalaren vid avstängning av steget.

//Niklas
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2014/12/08 :  06:54:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Den där matningen var spännande!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2014/12/08 :  10:46:26  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
nu vet jag inte hur den här förstärkaren är i brumhänseende i originalutförande ? men koppla nätdelen som original.
En grundregel vid ersättning av komponenter är att om inte samma värde används så välj närmaste standardvärde över.
Smällen vid frånslag kan vara nätströmbytaren , prova med att sätta en gnistsläckare över den. 10n+150Ohm eller nå.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000