HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 8CX400F med CD10Fe + passar det...?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NiToNi
Member

56 Posts

Posted - 2014/11/24 :  21:42:48  Show Profile Send NiToNi a Private Message  Reply
Frågar man aldrig de dumma frågorna blir man aldrig något klokare, eller hur var det...?

Jag kom över ett par 18sound koaxialer 8CX400F på eBay billigt p g a att de såldes utan kompressionsdiskanten, dvs bara 8-tumsbasarna.

Säljaren sa att de flesta 1-tumsdrivar passar så min tanke var att haka på mina Beyma CD10Fe istället för att leta rätt på orginaldiskanterna (och förhoppningsvis kunna dela lite lägre på köpet) och tänkte inte just nåt mer på det.

Och visst passar själva skruvfästena...



... men jag inser ju nu att det kanske var urkorkat av mig... jag har ingen jätteerfarenhet av den här typen av diskanter, det ska sägas, men när jag sitter och tittar på 8CX400F-basen så är det en ganska lång "tunnel" genom magneten...



... som CD10Fe skulle få spela igenom, vilket ju inte verkar helt riktigt...



CD10Fe har ju ingen "hals" så att säga...



... , där membranet sitter längst ut på en liten pip som det verkar som en del andra drivers har...



.. vars typ det ju verkar naturligare att det ska vara i det här fallet, för att membranet ska komma ut ur tunnel och hamna mer i mynningen i linje med konen....





....och isåfall antar jag att orginaldiskanten till 8CX400F är en driver med hals och att jag åker på att finna en annan lösning...

... kan det vara så illa eller har jag missat något...?

Suck.... så här är det allt som oftast när man tror man ska kunna spara lite pengar...

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/11/24 :  21:52:47  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Bör funka utmärkt.

De adaptrar jag har från platt till 1 3/8" är raka.

Hur optimalt det är beror på hur vågfronten ser ut när den lämnar drivern och impedansanpassningen dom hornet har.

En driver med mindre öppning går att skulptera en trevligare början av hornet till.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

NiToNi
Member

56 Posts

Posted - 2014/11/25 :  12:36:14  Show Profile Send NiToNi a Private Message  Reply
Tack Joda, det låter betryggande

När nämner adaptrar, betyder det att alla "halsar" jag ser på vissa drivers bara är just det, dvs ett "rör" mer eller mindre och att själva membranet alltid sitter bak i, jäms med själva fronten (eller botten beroende på hur man ser det) på drivern? Om det är så kan jag ju utgå från att orginaldrivern är likadan (hittar ingen bild trots idogt googlande) och att konstruktion helt enkelt är så här.

Men då förstår jag inte hur det någonsin ska kunna låta bra för "tunneln" genom magneten (vad heter 'pole piece' på svenska?) är helt rak med ett skarpt avslut och övergång till själva konen och inte nåt som ens ser ut som ett försök till ett horn med expanderande gång och en mjuk och fin övergång till konen för att smälta ihop och bilda ett enhetligt horn, så att säga...

Edited by - NiToNi on 2014/11/25 12:38:19
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/11/25 :  12:51:16  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/11/25 :  18:09:29  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Normalt har man en expansion på 7,5* eller nåt sånt om jag minns rätt. Finns gissningsvis hur många andra lösningar som helst.

Simulerar man på det är det oftast inte optimalt med en rak tunnel. Men det kan låta helt ok ändå.
Kan tänka mig att den ganska snabba expansionen efter gör att det inte blir så stor skillnad.

Coax kommer ofta med svårigheter som är större i övergången än att den är rak.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

NiToNi
Member

56 Posts

Posted - 2014/11/25 :  23:46:05  Show Profile Send NiToNi a Private Message  Reply
OK då är jag med...

Här är impedanssvepen med både naken CD10Fe (blå) och monterad på 8CX400F (rosa):



http://extrazoom.com/image-22911.html?s=huln50x50

Lite knaggligare monterad men inte så mycket som förväntat. Andra Hz resonanser också, som jag antar beror på skillnaden mellan de olika luftmassorna framför membranet i de två fallen.

Edited by - NiToNi on 2014/11/26 09:03:07
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000