HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Funderingar 1,4" eller 2" driver och horn
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/11/29 :  13:30:00  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Är det någon som har erfarenhet av 1,4" drivers och passande horn?
Har ev. tänkt prova ihop med mina basar Beyma 15P80FE, men behöver lite tipps på vettiga drivers och horn.

Drivern bör gå att dela runt 800Hz
Hornet bör ha en vettig spridning som passar basen.

Basen jag har:
http://www.supersonic.se/product.html/beyma-15p80fe---hogtalarelement-for-bas-och-horn?category_id=11
Sitter i en sluten låda på ca:150L

Driver jag tittat på:
http://www.supersonic.se/product.html/beyma-cp755ti?category_id=21

Horn jag tittat på:
http://www.supersonic.se/product.html/faital-pro-lth142?category_id=21

Ni får gärna komma med andra förslag, eller kommentera det jag har funderat på.

Kommer antagligen dela aktivt med mini DSP 2x4

Med vänlig hälsning Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2014/11/30 12:36:58

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/11/30 :  12:35:46  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Ni får gärna komma med tipps på 2" drivers också.

Skulle vara kul att ev. försöka bygga diskant hornen, är det någon som har ritningar på horn eller tips om var man kan hitta, som täcker från ca: 20000-18000Hz till ca: 500-600Hz.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/11/30 :  17:22:07  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Här finns info om ett horn jag har byggt med JBL 2445J driver passar nog flera drivers om man vill testa lite.

http://www.geocities.jp/arai401204/Horn/A290S/A290-S90.html

Det finns flera olika horn där.

//Niklas
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/11/30 :  21:42:11  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Tack för tippset ser intressant ut.

Har även kikat lite på JBL 2447J, borde väll fungera?
Är det någon som har erfarenhet av den drivern?
http://www.jblpro.com/pub/components/2447.pdf

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/11/30 :  23:28:16  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
JBL 2447 är en 2446 utan strut fram. 2446 är en 2440 fast med ferritmagnet istället för alnico. Alnicomagneten var lång och smal, ferritmagneten kort och tjock. Dom behöll helt enkelt den gamla utformningen av driverns hals så den nya drivern skulle passa på existerande horn. Denna hals har en utvidning för ett horn med nedre gränsfrekvens 182 Hz. Det är inte bra om man ska använda ett horn med 500 Hz gränsfrekvens eftersom man får en abrupt övergång. Därför tog dom bort halsen på 2447 och gjorde nya horn.

Om du ska sätta drivern på ett 180-hz horn så spelar det ingen roll. Men ska du ha den till ett modernare horn så ska du ta en driver som 2447.

Alla JBL storformatsdrivers har problem över 10 kHz, dom har för tungt membran helt enkelt. Om du inte vill ha en superdiskant så gå ner en storlek på driver. JBL storformatare har 4 tums talspolediameter. Gå ner till 3 tum istället. Altec är det klassiska märket. Om du vill ha nåt modernt, ta en Radian eller en BMS (fast dom kör med ringradiator och går inte att jämföra direkt).


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/11/30 :  23:32:47  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
JBL storformatdrivers är helt enkelt en dinosaur. Jag är JBL-fanatiker, men måste erkänna att Altec lade ner bra mycket större omsorg på konstruktion av både småformatare och storformatare. JBL gjorde 2 typer av faspluggar till storformatarna och bara en till småformatarna. Altec utvecklade sina faspluggar kontinuerligt.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/12/01 :  08:48:57  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Tack för svaren, måste få säga att JBL beteckningarna är en djungel
Jag hade tänkt att slippa superdiskant.
Finns det några horn du/ni kan rekommendera till 2447J Tex. JBL 2352 som verkar gå hyffsat lågt?
Skulle det hornet även passa till Beyma CP 755Ti?

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/12/01 :  09:09:37  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Beyma CP 755Ti har titanmembran. Rätt diameter på talspolen dock. Titanet har uppbrytningar vid lägre frekvens än aluminium och låter därför metalliskt. Jag skulle ta en RADIAN 835PB eller en RADIAN 835BePB. Be i namnet betyder att det sitter ett berylliummembran i och att det är svindyrt.

En driver med 1,4" utblås funkar på alla horn med samma diameter, förutsatt att det inte är någon hals på hornet, faspluggen ska sluta längst fram i drivern som på 2447.

Alla moderna JBLhorn har en diffraktionsslits. Den är inte bra för ljudet men bra för spridningen. De flesta av dessa horn behöver EQas dessutom. Jag skulle ta detta horn istället: FAITAL PRO LTH142 - 1.4" LONG ELLIPTICAL TRACTRIX HORN, och sätta det i en ganska stor baffel. Baffeln ska ha fasade hörn för att minimera reflexer.


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/12/01 :  09:38:10  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
BMS 4554 Bör ju funka också.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/12/01 :  11:20:49  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Radian 835PB verkar intressant, ok pris och verkar gå att dela ganska lågt. Betydligt billigare än Beyma cp755 med alu-kon.
Kan inte hitta någon i Europa eller Sverige som säljer dem.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2014/12/01 :  18:12:25  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Håller med morten, en tretummare med alumembran är mitt stalltips, lättare att få ihop med en diskant också, testa 075 delat högt, går att hitta billigt.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/12/03 :  18:35:38  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Jag vill helst att det skall var en 2-vägs, så det blir nog ingen toppdiskant.
Är det någon som har erfarenhet av Beyma CP 755Ti, jag tycker den verkar intressant, men blir lite osäker eftersom den har titanium membran, någon som hört den?

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/12/03 :  20:54:46  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Jag är långt från någon expert men nog kan även I låta bra. Diskanterna i mina LSR32 är TI och de brukar få väldigt goda omdömen. Jag har par beyma-koaxialer med 2" (3") TI driver i och de tycker jag låter mycket trevligt. Jag tror de är föregångare till drivern du nämner. Men däremot så är det ju onekligen så när man läser runt att många föredrar alu.

/Kallr

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2014/12/04 :  09:03:04  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Hej,

Jag har Beyma cp755ti som avses användas i Synergy hornen jag (pinsamt långsamt...) håller på att bygga.

Jag har inget att jämföra med dock. Detta är första bygget med drivers. Jag köpte dem av två anledningar. Rätt pris och på pappret låg delningsfrekvens.

Det lilla jag lyssnat är positivt, men jag har inget att jämföra med som sagt.

Lycka till!

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/12/05 :  18:44:50  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Vad tror ni om Altec 511-B med 802-8G kan det vara något att ha till en hemma anläggning, såg att det fanns ett par till salu.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/12/05 :  19:25:27  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?31623-Altec-1-quot-exit-driver-recommedations

Jag har tyvärr inte hunnit lyssna på drivern, men det är antagligen den bästa alnicodriver som gjorts.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000