HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Schiit (audio?)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2014/12/04 :  23:56:25  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Schiit är ett nytt märke för min del, svårt att inte bli nyfikna på deras hörlursförstärkare. Läs bla. deras guides.
Någon som läst något matnyttig om deras produkter?

http://schiit.com/

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2014/12/05 :  18:42:48  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Jag har inte lyssnat på deras prylar men hur jag än tittar på kretskorten i produktbilderna så ser jag bara "Shiina", allt ser ut att komma direkt från valfri Kinesisk fabrik, inte för att det inte tillverkas bra elektronik i Kina men något rimmar illa med tanke på prislappen och hur sakerna ser ut inuti, ett shysst plåtskal kan inte ge välljud i sig.

6moons har en recension på lurstärkarna här:
http://www.6moons.com/audioreviews/schiit/1.html

edit: bläddrade igenom recensionen, montaget ser ut att göras av någons mamma hemma i vardagsrummet, helt utan ESD-skydd :)

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2014/12/05 18:44:02
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2014/12/05 :  20:31:11  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Nja, jag är inget proffs på kretskort men det är ju inga jätte dyra förstärkare detta och inte heller ihopskruvade i Kina så prislappen ser ju inte direkt saftig ut på grejerna. Vet att det finns mycket inom Hifi där ute som är ihopskruvat i Kina för kaffepengar (lönemässigt) även om prislappen är helt annan än kaffepengar när den når konsument, därför tycker jag att det är trevligt när man hittar märken som går utanför den ramen. För att ta mer tydligt jämförelse exempel så kan man ju titta inuti Musical Fidelity:s enklaste modeller som också är byggda i Kina, inte mycket inuti. Lyssnade på en sådan i butik, tror det var Musical Fidelity V-Can II och det var inte kul tyckte jag...
Men det finns folk som har kunskapen att bedöma innehållets kostnad mer tydligt så mer info tas gärna emot.

Sedan så säljer samma firma några Dac:ar som verkar vara rejäla av det lilla jag läste.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2014/12/05 :  20:56:39  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Grejerna är byggda i USA. Sedan är det alltid en bra början att lyssna på produkterna innan man skapar sig en åsikt. Kan hålla med att "ett shysst plåtskal kan inte ge välljud i sig"- nej, men vettig konstruktion och bra komponenter kan.
Äger två av deras produkter och kan säga att både byggkvalité och ljudkvalité enastående. Har öppnat min DAC och kortet är extremt välgjord.
Här kan man läsa lite om Schiit Audio och kontakta Jason Stoddard i fall man har några frågor:
http://www.head-fi.org/t/701900/schiit-happened-the-story-of-the-worlds-most-improbable-start-up


Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2014/12/05 :  21:32:13  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Sedan är det alltid en bra början att lyssna på produkterna innan man skapar sig en åsikt

Håller jag med om! Och jag tror inte att grejerna ifrån denna tillverkar är dåliga heller, då hade jag inte skapat tråden heller. Men man vill gärna ha så mycket input som möjligt och gärna läsa tester eller folk som jämfört emot annat och få så mycket intryck som möjligt innan man köper något som man inte kan lyssna på innan köp.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2014/12/06 :  14:39:52  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Jag lyssnade på musik i en anläggning med en Schiit Bifrost med ett Uber analogkort i för 2 veckor sedan. Det lät riktigt trevligt och ägaren var grymt nöjd.

VH Johan
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2014/12/07 :  23:43:35  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Kan intyga att Schiit absolut inte är något klantigt hemmabygge eller billigt kinabygge. Herrarna bakom har lång erfarenhet inom branschen, etc från tidigare Theta.

Ägde själv tidigare deras balanserade hörlursförstärkare under ca 1 år och stortrivdes. Nu kan jag inte säga att jag hört allt på marknaden, men en hel del. Och i min mening är det ytterst få förstärkare som är lika bra eller eventuellt möjligen lite bättre (i så fall kommer det kosta minst det dubbla också). Gissningsvis gäller det den teorin alla deras billigare modeller också.

kabelskitsnackare


Edited by - sampix on 2014/12/08 00:01:13
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2014/12/08 :  09:43:48  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
quote:
Kan intyga att Schiit absolut inte är något klantigt hemmabygge eller billigt kinabygge. Herrarna bakom har lång erfarenhet inom branschen, etc från tidigare Theta.



Nä, ett klantigt hemmabygge är det absolut inte, snygg och proper layout men att det är ett hembygge kan man väl på sätt och vis säga eftersom sakerna monteras ihop i ett vardagsrum hemma.
Bilder: http://www.6moons.com/audioreviews/schiit/3.html

Montering, hantering/förvaring och testning sker bevisligen helt utan ESD-skydd, precis som i många fabriker i Kina, det spelar ingen roll om gubbarna har jobbat 30 år med ljud på Sumo och Theta, tar man inte hänsyn till det mest grundläggande i elektronikproduktion så ringer det en lite varningens klocka hos mig, men jag är väl kanske lite känslig Och det är förstås bland annat det som bidrar till att prislappen hålls nere.

Som jag skrev så har jag inte lyssnat så jag uttalade mig naturligtvis inte heller om ljudet, jag skulle gärna lyssna på deras rörförsedda hörlursförstärkare, det vore kul att jämföra med den rörhybrid hörlursförstärkare jag bygger för fullt på just nu.

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2014/12/08 09:45:28
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2014/12/08 :  16:20:30  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
quote:
Nä, ett klantigt hemmabygge är det absolut inte, snygg och proper layout men att det är ett hembygge kan man väl på sätt och vis säga eftersom sakerna monteras ihop i ett vardagsrum hemma.
Bilder: http://www.6moons.com/audioreviews/schiit/3.html

Montering, hantering/förvaring och testning sker bevisligen helt utan ESD-skydd, precis som i många fabriker i Kina, det spelar ingen roll om gubbarna har jobbat 30 år med ljud på Sumo och Theta, tar man inte hänsyn till det mest grundläggande i elektronikproduktion så ringer det en lite varningens klocka hos mig, men jag är väl kanske lite känslig Och det är förstås bland annat det som bidrar till att prislappen hålls nere.

Och svaret från Schiit Audio kommer här:
" Those photos were taken 4 years ago, when Schiit was operating in a garage. We are in an 8300 square foot production facility now with ISO9001 certified PCB production facilities. The complete story of Schiit is on Head-Fi, in the Schiit Happened thread, from our garage beginnings to today. http://www.head-fi.org/t/701900/schiit-happened-the-story-of-the-worlds-most-improbable-start-up "
/dB

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2014/12/08 :  16:27:27  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
quote:
Och svaret från Schiit Audio kommer här:


Dåså, då är alla mina tvivel undanröjda, köp!

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000