HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Blåtand + apt-x
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2014/12/16 :  09:54:32  Show Profile Send svanbo a Private Message
Hej, ber om ursäkt om detta varit uppe tidigare (det har det med all säkerhet) men sökfunktionen i forumet verkar inte funka

Hur som helst, har hört talas om detta nya protokoll för ljudöverföring över blåtand, kallat apt-x: http://en.wikipedia.org/wiki/AptX

Blåtand har ju för många av oss gått bort p.g.a. för låg bandbredd/för dåligt ljud. Men tekniken i sig är ju väldigt smidig och det hade ju varit grymt smidigt att kunna streama t.ex. Spotify från en surfplatta/telefon till stereon med bra kvalitet. Så nu undrar jag: finns det någon som lyssnat på apt-x och kan uttala sig om hur det låter?

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2014/12/16 :  19:06:10  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message
Hej. Har du spelat mycket musik via vanlig blåtand? Är du missnöjd med ljudet?

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2014/12/17 :  10:11:02  Show Profile Send svanbo a Private Message
Hej Mathias på Öckerö! Fin ö du bor på :-)

Nej, jag har inte lyssnat jättemycket av den anledningen att jag HÖRT att ljudkvaliteten inte är något vidare, därför har jag inte brytt mig så mycket om det. Men med apt-x verkar ju (teoretiskt) ljudkvaliteten ta ett rejält kliv upp, därför var jag nyfiken om någon har erfarenhet av HUR bra det blir. OM det är bra så är det ju ett otroligt smidigt sätt att lyssna på t.ex. Spotify från en platta eller telefon.
Go to Top of Page

30Hzbone
Member

227 Posts

Posted - 2014/12/17 :  20:36:00  Show Profile Send 30Hzbone a Private Message
Köpte för kanske ett år sedan en NAD D 3020 Hybrid Digital Amplifier
bl.a. för att testa med aptX från min telefon(Samsung)och det funkar
utan problem.
Numera kör jag aptX genom att koppla min telefon till en
Philips AEA2500/12(399:- på Netonet) som i sin tur är kopplad till förstärkaren med RCA-kablar.
Att köra Spotify från telefon till stereon innebär ingen märkbar försämring av ljudet.
På telefonen har jag ett par GB med Flac-filer som jag också spelar upp på stereon utan att märka ngn nämnvärd försämring av ljudet.
Det är telefonens dac som står för omvandlingen till analogt.

Philips AEA2500/12(399:- på Netonet) är en mycket användbar och billig pryl, tipsa Tomten!


I'm only in it for the music.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2014/12/18 :  08:03:25  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Ang. den här Philips AEA2500/12 - Fungerar den tillsammans med Iphone?
Vi har bara Iphones i familjen och letar efter en vettig BT-mottagare till stereon.

Har Iphone aptx codec ?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2014/12/19 :  12:15:46  Show Profile Send oliver a Private Message
Vet inte hur det är med Iphone 6 men femman har inte Aptx i alla fall.

Skeptiker
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/12/19 :  13:36:51  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Opethic, skippa blåtand och skaffa en AirPort Express istället... Klart mindre huvudbry och riktigt smidig integration med iFånarna..
Vh Micke
Edit: jag avsåg inte att dissa Blåtand, snarare att jag tycker iPhone har en ganska dålig implementation av Bluetooth jämfört med dess AirPlay-möjlighet.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2014/12/19 14:56:23
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2014/12/19 :  20:52:29  Show Profile Send svanbo a Private Message
Tack för era svar!

30Hzbone, när du säger "ingen märkbar försämring av ljudet", vad jämför du med då? Telefonen kopplat med 3,5mm till stereon eller? Hur upplever du mottagningen på blåtand? Min erfarenhet av blåtand är att det är ganska störningskänsligt, krävs helst fri sikt och inte alltför långa avstånd...

En annan populär blåtandsmottagare är denna från Sony: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2238966

Finns även en från Nuforce med toslink ut! http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2081680

Nuforce kan ju det här med ljud så denna borde ju ge bästa möjliga ljud, framför allt med tanke på att överföringen telefon -> stereo sker helt digitalt (eller?).

Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2014/12/19 :  20:53:53  Show Profile Send svanbo a Private Message
AlfaGTV, är inte Apple TV ett alternativ till Airport express om man har Apple -prylar? En rätt prisvärd liten pryl som, förutom att strömma ljud från iPhones/iPads, även kan en massa mer nyttiga saker...
Go to Top of Page

30Hzbone
Member

227 Posts

Posted - 2014/12/19 :  23:17:00  Show Profile Send 30Hzbone a Private Message
quote:
30Hzbone, när du säger "ingen märkbar försämring av ljudet", vad jämför du med då?

Då jämför jag med Spotify på SB touch med digital överföring via toslink till cambridge stream magic 6 och vidare analogt till förstärkaren, som ett exempel.
quote:
Hur upplever du mottagningen på blåtand?

Har telefonen i samma rum som stereon och har inga problem med överföringen.
quote:
överföringen telefon -> stereo sker helt digitalt (eller?).

I mitt fall så är överföringen analog mellan telefon och Philips AEA2500/12,om jag nu förstått rätt.

Jag googlade lite och det verkar finnas många varianter på temat.

Den lösning jag valt med Androidtelefon och Philips AEA2500/12
fungerar perfekt för mina behov och är dessutom en billig lösning.

I'm only in it for the music.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/12/19 :  23:22:11  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Svanbo, visst är AppleTv ett alternativ om du har behov/önskemål om bild.
Jag har tyvärr uppfattat den som betydligt sämre ljudmässigt vid direkt jämförelse med AirportExpress. (AppleTV trivs med 48/96/192khz sampling medan AirportExpress trivs bäst med 44.1/88.2/176Khz)
AppleTV har för övrigt ingen analog ljudutgång...
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2014/12/20 :  22:21:19  Show Profile Send coldcut a Private Message
Hej, har spelat dagligen med Apt-x i ett halvår, ungefär. Tycker att det låter helt ok, men visst blir det skillnad med trådbunden överföring, i synnerhet med bra material. Men det går trots allt att få Apt-x att låta riktigt bra.

Här är en gammal tråd med lite olika synpunkter:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=91746

HRT har ju annars släppt en ny produkt, Airstreamer; en RF baserad trådlös dac med 20m räckvidd och 24bit 48Khz. Verkar intressant.

Har sökt med ljus och lykta efter en utförlig test mellan olika trådlössa tekniker, men hittills gått bet.

-
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2014/12/21 :  10:29:11  Show Profile Send svanbo a Private Message
Tack coldcut! Visste väl att detta hade avhandlats i detalj tidigare :-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000