HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vintage HiFi
 Bygga nytt innehåll till gamla apparater?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

manw
Member

445 Posts

Posted - 2014/12/26 :  11:43:25  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Vad anser ni Vintageälskare om att bygga nytt innehåll i gamla apparater? Finns ju möjlighet att bygga in en bättre teknik, men då är det ju inte rakt igenom "vintage" utan bara skalet, eller har man helt å hållet förstört apparaten, även om resultatet blir både snyggt o bra?

/Mats, född nyfiken

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/12/26 :  12:34:41  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Bara tanken är ju ett helgerån

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/12/26 :  13:19:15  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
De andra alternativen är väl någon hylla bara för syns skull eller tippen...

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2014/12/26 :  14:15:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Tippen!?!?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/12/26 :  14:55:43  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Beror lite på hur du menar.

Jag har inga problem med att man byter ut varenda komponent så länge man använder samma kretskort. Skulle man däremot ta ut precis allt och sätta in nytt så är det en helt annan sak. Dock så tycker jag att det skulle vara okej så länge man kan sätta tillbaka det som satt original.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2014/12/27 :  07:59:45  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Jag har inga moraliska betänkligheter med att byta ut innanmätet så länge det inte rör sig om riktiga klassiker. Man bör dock vara medveten om att värdet sjunker så fort det inte är original även om det blir bättre prestanda.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/12/27 :  12:04:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag är också inne på den linjen - så länge man inte sabbar något som är gammalt OCH skapligt bra kan man ju ta sig före vad som helst.
Det vore mig inte främmande att bygga in en skaplig skivspelare i en gammal radiomöbel med en rôten spelare.
Det enda är att man har en kvadratmeter stationsskala för radion.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/12/27 :  18:29:31  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det kan vara ett dilemma det här, ta som exempel en renovering som jag kommer att genomföra till en bekant som har en Dynaco ST-35 och försteget Luxman CL-350. I Dynaco#180;n har ett av korten spruckit det andra har värmen fått kopparbanor att släppa att reparera originalkorten är inte att tänka på de är utom räddning.

Om jag då köper ersättning från en erkänd entreprenör förlorad då förstärkaren värde? Nej enligt mig jag har då ersatt med lika eller bättre än originalet får en apparat som fungerar och inte samlar damm eller hamnar på tippen för att den inte går att laga.

Men visst finns det sådant som man skall vara rädd om skulle jag hitta en hifi-ikon ny i kartong (NOS) givetvis så rörs den inte utan avyttras till en ny ägare som har mer glädje för apparaten och jag av dennes pengar .

Anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/12/27 :  19:20:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det är ju en sak att fixa en gammal fin pjäs så den ändå följer originalet. Slänger du in fräscha kort som är gjorda efter originalet i Dynaco:n är det väl helt OK, men om du skulle göra långtgående förändrigar där bara namnet på chassit kvar kan man ju ha en åsikt.
Jag håller ju på att renovera en PAS3 med nya "originalkort" och en PAS3-trafo från ELFA. Känns inte fel alls.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2014/12/27 :  20:39:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Frågan är väl om det är "hot rod" eller en orginalrenovering man gör? Jag känner nog att att bägge har sin charm.

Jag har haft planer på att sätta ICE-förstärkare i en gammal Pioneer integrerad. En "gammal" integrerad på 2x1kW hade ju varit roligt att ta med på någon DIY-träff.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/12/27 :  21:20:40  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Fram med svetsen Pac, vi väntar ...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2014/12/28 :  05:46:18  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Jag har haft planer på att sätta ICE-förstärkare i en gammal Pioneer integrerad. En "gammal" integrerad på 2x1kW hade ju varit roligt att ta med på någon DIY-träff.

Ett riktigt kul hyss

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2014/12/28 :  11:36:48  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Ja, jag skulle väl absolut inte byta innehållet i några legendariska apparater, som i mina gamla Sansui prylar t.ex. :-O

Funderade väl i första hand på en gammal Dansk ARENA jag har, med germaiumtrissor o transformatorkopplat slutsteg. Den är väl lite "kul" men inte speciellt spännande ljudmässigt. Kanske blir det att byta elektrolyterna o selenlikriktaren, kanske kan man mäta på likriktaren först, och se hur nätdelen funkar.

Har några gamla orkeslösa receivers som står också.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2014/12/28 :  23:36:33  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Hade nästan glömt bort, att jag byggde ju faktiskt min LeachAmp http://users.ece.gatech.edu/mleach/lowtim/ i en stor före detta JVC integrerad förstärkare.

Hittade den i en sophög utanför en HiFi butik, den enda gång jag har sett något sådant för övrigt. Slutsteget hade brunnit ordentligt, så jag ansåg inte att det var någon större idé att försöka laga. Rev ut samtlig elektronik, och diskade bort brandröken från alla delarna. Den enda som återanvändes var nätdelen som hade en fin 600VA toroidtrafo.

På varje kylfläns skruvades ett nytt förstärkarkort, och sluttransistorerna fast. På fronten monterades en 19" rackpanel, så det syns inte att det någonsin har varit något annat. Blev faktiskt oförskämt bra, och har tjänat ljudanläggningen i vardagsrummet i 10 år nu :)

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000