HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 HiFiForum.nu, risk för driftavbrott
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2014/12/29 :  22:27:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hej,
på grund av att jag håller på med att ta bildarkiv.hififorum.nu on line igen finns risk för driftsavbrott inom det närmsta dygnet.

Jag hoppas att jag inte klantar till det allt för mycket, men tänkte ändå varna så att du vet vad som händer och sker.

Vänligen,
Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/12/29 :  23:43:17  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Lycka till!

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2014/12/30 :  08:25:13  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Håller tummarna!

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2014/12/30 :  08:26:34  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Lycka till.
Hoppas att allt kommer att funka som det ska

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2014/12/30 :  08:35:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tack!
Mitt första försök gick åt pipsvängen men tack och lov så påverkade det inte driften. Men skam den som ger sig, på det igen!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2014/12/30 :  08:42:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
P.S.
Redan nu finns ligger hela arkivet uppe via bildarkivet.asuscomm.com.
Vi har bestämt oss för att gå minimalistiskt denna gång så vi pensionerar vår gamla stora DELL-server och ersätter den med en Raspberry Pi. Det är ungefär som att ersätta en bulldozer med en mygga... Teknik-utveckling är roligt!!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2014/12/30 :  12:36:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Okej, nu blir det åka av igen!

Nu skall HiFiForum.nu få en ny nameserver. Tyvärr resulterar det i *STOR RISK* för avbrott i närtid(24h)

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2014/12/30 :  13:00:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
SÅ där ja, då var den nya nameservern på plats, nu får vi se vad som händer de närmsta timmarna. Jag håller tummarna.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2014/12/30 :  15:42:31  Show Profile Send Revoxarn a Private Message  Reply
Vad är en nameserver, är det detsamma som namnserver ?


Revoxarn
Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2014/12/30 :  18:34:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
"Hififorum.nu" är ett domän-namn som måste kopplas till en internet adress(serveradress), de servrarna som gör det kallas nameservers(kan nog vara samma som en namnserver). Det är nunames som äger doämen ".nu" och det är hos dem som jag nu bytt nameserver. Det borde ha slagit igenom nu så det har nog gått bra med bytet.

Nu väntar vi på att den nya nameservern skall sprida att det finns en subdomän som heter "bildarkiv.hififorum.nu" och att den pekas emot vår nya bildserver. Internet är ju snabbt, men inte när man gör sådana här adressändringar, då kan det ta upp till 24h!

Internet snabbt? Inte då!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2014/12/30 :  20:57:15  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Revoxarn: Ja, nameserver är bara utrikiska för samma sak.

Pac: Sedan 2013 är det faktiskt svenska Stiftelsen för internetinfrastruktur som har själva huvudansvaret för .nu. Alltså samma som ansvarar för .se-domänen. Nunames är bara en så kallad registrar. Man kan därför mycket väl registrera en .nu-domän via någon annan som också är registrar för domänen.
Lista: https://www.iis.se/domaner/aterforsaljare/nu/?country=all

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2014/12/31 :  08:58:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tack för infon Ztenlund, det hade helt gått mig förbi att nunames inte äger .nu-domänen längre.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000