Hej, jag har köpt en Toshiba smart-TV, jag har problem med att få ljud från TVn till stereon, det funkar inte från AV-utgången eller Spdif, samma kablar funkar utan problem från digitalboxen. Någon som har några bra tips?
Hur får di bilden från boxen till TV'n? (HDMI/Dvi/Component etc?) Annars tror jag det blir lite 'RTFM'! Kolla att Audio ut står som PCM också, både i box och tv'n. Vh Micke
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Jag antar att du avser "Hdmi ut från boxen"? Kan det vara så att du måste avaktivera det inbyggda ljudet i TV'n för att aktivera ut via SPDIF/RCA? Vh Micke
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Du måste köra audio out från tvn till förstärkaren. Vanligtvis en optisk kabel. Man måste också välja att använda denna utgången för TV-ljudet.
Annars finns det något som heter "ARC - Audio Return Cable" och innebär att ljudet kan gå åt två håll i din HDMI-kabel. Alltså både till och från TV-n. Normalt stödjer endast en av HDMI-ingångarna detta och brukar vara märkt "HDMI ARC".
En förutsättning är då också att din förstärkare (eller vad som nu skall ta emot ljudet) också stödjer ARC.