HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 HiFi-komponenter
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

überfuzz
Member

64 Posts

Posted - 2015/01/22 :  22:43:04  Show Profile Send überfuzz a Private Message  Reply
Hej!

Jag har byggt en bandmikrofon och håller på att designa en liten krets som är tänkt att boosta utsignalen. Idén är att utnyttja phantom spänningen på 48V som är vanlig i inspelningsutrustning. I normala fall bygger jag rörförstärkare till gitarr. Då har inte komponenterna så stor betydelse. Nu vill jag göra boost-kretsen så transparent och HiFi-aktig som möjlig. Vilken typ av resistorer och kondensatorer ska jag använda? Värden på kondensatorerna:
  • 1 - 2 pF, bör klara 50 volt, spänningsfall vid jämvikt ca 20 volt.
  • #8776;1000 uF, under 1 volt.
  • olika resistorer


elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2015/01/23 :  18:12:57  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Silvermica till 1-2pF.
Elektrolyten skulle jag ta och köpa Elna Silmic II.
Motstånden skulle få bli Vishay Dale.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

überfuzz
Member

64 Posts

Posted - 2015/01/25 :  15:33:35  Show Profile Send überfuzz a Private Message  Reply
Tack för tipsen!

(Jag trodde att min tråd försvunnit i cyberrymden eftersom det flyttades utan att jag fick veta det. Därav mitt sena svar.)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000