HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 BangOlufsen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2015/01/25 :  20:29:40  Show Profile Send Passerati a Private Message
Vilka modeller låter bäst, högtalare liksom enheter?

Några funderingar.
8000 högtalarna är bland de snyggare men hur låter de och kan man ev förbättra.
Prestige CD-växlaren med flera skivor som stannar som man satt dit dom är riktigt läcker.
Skivspelare, behöver man LP...

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2015/01/25 :  20:33:40  Show Profile Send Passerati a Private Message
Beosound 9000 cd-växlare
http://www.beoshop.se/limited-edition/113

Beolab 8002
http://www.beoshop.se/beolab-8002-ice-power/364-0
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2015/01/25 :  20:42:35  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message
Har ingen koll på dagens B&O-grejer, men förr var det i vart fall så att om man ville betala en rejäl slant för SNYGGA grejer så skulle man köpa B&O, men var ljudet i fokus skulle man satsa på nåt annat...

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2015/01/25 :  21:34:17  Show Profile Send Passerati a Private Message
Fin design, tårar och gnisslande tänder i jämförelse när man lyssnat.

Men men, WAF vänlig design och kanske tillräckligt bra ändå när allt kommer kring?
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2015/01/25 :  22:12:17  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Hej, jag känner mig manad att svara på dina frågor. B&o gör idag väldigt bra högtalare. Tyvärr har väl enheterna varit lite efter, de låter inte dåligt på något sätt men förmodligen finns det bättre. Jag tycker Beosound 9000 mk3 och Beocenter 2 låter bäst.

Men nu till högtalarna, Beolab 8000 är en högtalare som låter mysigt snarare än helt korrekt, allt låter mer eller mindre bra om du inte sitter och analyserar ljudet för då kommer du uppleva att högtalarna saknar lite mellanregister. Det är en gammal design från 1995 där man inte hade samma tekniska förutsättningar att få en liten högtalare att låta riktigt bra. Beolab 18 som är dess efterträdare låter betydligt bättre, riktigt riktigt bra till och med.

Många tror att B&o bara designar något fint och sedan slänger in lite vad som helst så att högtalaren också låter. Men det jobbas verkligen med ljudet, förmodligen mer seriöst än hos många tillverkare där ute. Till exempel spelar man in kollegors röster eftersom man lätt känner igen hur personer i sin omgivning låter och använder det vid framtagning av nya högtalare. Man använder prototypen i "typiska" rum som produkten förväntas användas i och hittar man samma avvikelser i alla rummen arbetar man bort fenomenet. Det tog dem sex år att få fram Beolab 5. En extremt prisvärd högtalare som enligt mig slår det mesta ute på marknaden vid rätt placering och förutsättningar.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/01/26 :  07:16:56  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jo en kompis har beslag 5, när jag först hörde dom lät det inte kul. Jag hjälpte honom med en bättre placering, som dessutom krävde en del snickerijobb från hans sida.
Den första placeringen var gjord endast utifrån estetiska krav. Vidare fick de en mer fristående placering i rummet. Och mot slutet av dagen lät de imponerande bra. Dock lite samenes över ljudet. Bättre än många andra lådhögtalare iofs men återigen något sämre än andra. Jag är numera svårt dipolskadad så det mesta låter......
Betänk att man slipper försteg slutsteg mm allt ingår. Min kompis har bara en krallig project RPM 10 eller vad den nu heter samt ett rör RIAA bredvid. I övrig sys inga kablar eller prylar allt är inbyggt, såväl hård disk/dator mm. Snyggt, men som taget ur en inredningstidning, dvs inte mycket utrymme för värme och personlig touch. Men väldigt snyggt. Ljudet är bättre än vad man kan tro, riktigt bra. Men för en nörd som jag vill man kunna labba med olika steg, prova såväl klassA trissor som rör mm. Inte min högtalare mao.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2015/01/26 :  11:23:46  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Ja det är viktigt att de inte står för nära sidoväggar och så ska man inte vinkla in dom. Det många gör även butiker är att ställa högtalarna i hörn eftersom "B&O påstår att de spelar lika bra oavsett var i rummet de står" vilket är lite olyckligt. Nej de låter inte som magnepan såklart men det är tur att vi får gilla olika saker. Personligen tycker jag att maggisar ger ett onaturligt luftigt ljud utan någon vidare tyngd. Sen lider de av samma fenomen som i stort sett alla högtalare gör, att de sprider det högre registret väldigt begränsat. Jag har däremot förståelse att många gillar deras högtalare.

För mig var det en befrielse att slippa labba och bara lyssna..=)
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2015/01/26 :  15:18:07  Show Profile Send goodsound a Private Message
För pengarna (nypris )finns det mycket annat som jag personligen tycker låter bättre men ser sällan lika fint ut. Sitter själv på 5.1 system med beolab 3 och en Velodyne dd 18 och det lirar väldigt fint ihop, Har tyvärr inte plats till något annat så valet föll på treorna. För att va så pass små låter dessa väldigt bra.

Vilka modeller är du intresserad av? Ska du köpa nytt eller beg?

Varför inte kika på nya beolab 18? Dem är väldigt snygga och förhoppningsvis uppgraderat ljud jämfört med beolab 8000/8002. har dock inte lyssnat på dessa.
Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2015/01/26 :  17:50:03  Show Profile Send Nicks a Private Message
Mer än lite OT..... Men gillar ni B&O jättemycket så går det att köpa hela bolaget just nu.

Ägaren söker en köpare.

Hihi. :)
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2015/01/26 :  17:56:43  Show Profile Send Passerati a Private Message
Tack alla som skrivit. Väldigt intressant.

quote:
Wilderwein
Beolab 18 som är dess efterträdare låter betydligt bättre, riktigt riktigt bra till och med.

Får finna tid att lyssna till ett par Beolab 18 någontans.
quote:
Adagio
Men för en nörd som jag vill man kunna labba med olika steg, prova såväl klassA trissor som rör mm. Inte min högtalare mao.

Ibland vill jag bara avlyssna ljuv musik.
quote:
goodsound
Vilka modeller är du intresserad av? Ska du köpa nytt eller beg?
Smaken är delad kring Beolab 18. Tydligen var/är Beolab 8000/8002 bland de mest efterfrågade och bland de vackrare modellerna jag lyssnat till IRL.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2015/01/26 :  17:58:39  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Nicks
Men gillar ni B&O jättemycket så går det att köpa hela bolaget just nu.
Rackarns. Kanske blir köpläge förr än man anar (ang stereo men ej företag)
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/01/26 :  20:17:18  Show Profile Send Stormen a Private Message
Jag jobbade som intstallatör för B&O under ett par år. Tyvärr så hinner man trots det inte provlyssna på grejerna speciellt mycket. Det som var roligast att sätta in var just 8000 och så 4000 som surroundhögtalare. Eller kanske ett par beolab1 som frontar. Det var liksom då det blev lite fart på det hela.
Men den största grejen tyckte jag då (13år sedan) var när hela huset integrerades i deras MasterLinksystem (ML). Då hade man en cd-växlare i vardagsrummet, en större tv med sattelitmottagare i källaren. I sovrummet hade du en liten tv och när du tryckte på cd så startade cd i vardagsrummet och spelade i sovrummet. Eller så styrde du sattelitmottagaren i källaren.
Idag så har det spelat ut sin roll lite grann, speciellt detta med cdväxlare, kontra streamad musik mm.
Men det går inte att komma ifrån. Har elektrikern varit framme o redan vid byggnationen dragit alla kablar o dosor så är det så galet snyggt med deras grejer och som sagt tidigare. Beolab 8000 är riktigt riktigt snygg.
Prislappen på ett par beolab1 osv kontra ljudkvalité, ja det kanske är en annan femma. Men nu snackar vi livsstilsprodukter integrerade i designade och arkitektritade hem. Inte en stereorackhylla full med moduler o knappar och kablar bakom. ( som jag själv har)
För de kunderna vi hade så fick det gärna kosta o kravet från deras fruar var just att det inte fick synas.

Edited by - Stormen on 2015/01/26 20:20:51
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2015/01/26 :  20:51:01  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Stormen
Men det går inte att komma ifrån. Har elektrikern varit framme o redan vid byggnationen dragit alla kablar o dosor så är det så galet snyggt med deras grejer och som sagt tidigare. Beolab 8000 är riktigt riktigt snygg.

+1
quote:
Stormen
För de kunderna vi hade så fick det gärna kosta o kravet från deras fruar var just att det inte fick synas.
En får nog passa sig lite för att råka förhandla fram dylika krav
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000