HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Martin Logan / klassD varning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2015/03/03 :  13:02:58  Show Profile Send Örjan a Private Message
Det här hände när jag prövade mina Martin Logan Clarity med en ZapPulse klass D-förstärkare av första generationen:
Jag råkade ut för självsvängning som ledde till en trasig högspänningstrafo och en brunnen likriktare på kortet till högspänningen.
Nånting måste ha hänt vid kombinationen av dessa komponenter eftersom det inte var något fel på nån av dom från början.
Förstärkaren fungerar som den ska när jag kör den med vanliga högtalare.
Det enda jag vet om denna förstärkare är att den har en relativt hög DC-offset på sådär 100mV om nu det kunnat störa Martin Loganelektroniken.
1300 kr och en beg likriktare senare så är allt ok igen.
Men ingen mer klass D med Martin Logan för min del.

Några ideér?

Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV

Edited by - Örjan on 2015/03/03 13:47:31

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/03/03 :  16:25:45  Show Profile Send Adagio a Private Message
Rör! Kan bli hur bra som helst.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2015/03/03 :  18:19:59  Show Profile Send jonasz a Private Message
Dina högtalare har en impedans på 1 ohm vid 20kHz...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/03/03 :  22:25:31  Show Profile Send Adagio a Private Message
Som tur är är det väldigt lite energi vid 20k i musik. Nominellt ligger den på 6 ohm vilket får anses rätt snällt. Ska kolla lite efter impedanskurvor också.
Förr delades alltid ML med rör framför allt ARC. Jag har nyligen lyssnat på ett par stora ML drivna med Audio Space. Det lät gött. Jag tycker rören ger de transparenta ML lite mer organiskt ljud . Det kan bli väldigt strikt och kliniskt med fel matchning. Men det är ju bara som jag tycker.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2015/03/04 :  08:39:44  Show Profile Send oliver a Private Message
Zappulse av första generationen är hopplösa, samma problem för mig men då rök bara ett baselement som tur var. Senare versioner har åtgärdats för att undvika dom här fadäserna. Kontaktade LC audio och påpekade felkonstruktionen men fick ingen ersättning för elementet och ej ens ett svar på mitt mail.

Skeptiker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/03/04 :  10:50:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En modern klass D konstruktion hade klarat det hela bättre.

OT: Finns LC Audio fortfarande? Sist jag hörde nåt om Lars Clausen ryktades det att han jobbade som konsult åt Abrahamsen i Norge, nån som vet nåt?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2015/03/04 :  11:16:57  Show Profile Send Örjan a Private Message
LCaudios hemsida verkar inte vara igång.
Lars Clausen sålde det företaget och startade ny verksamhet som finns på newclassd.com.
Nyare ZapPulsesteg hade mindre dc-offset och störde också mindre.
Störningarna i de tidiga modulerna hördes kraftigt ut i FM-radion och var en orsak till att jag slutade använda dom.
Störningarna gick inte att bli av med trots att jag prövade allt som LC föreslog i sin ganska sparsamma kommunikation. (Inte hans starka sida.)
Modulerna var dock ganska oförstörbara och alla jag känner till från den tiden är fortfarande användbara.
Frågan är om störningarna skulle kunna trigga självsvängning i Martin Logans elektronik.

Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000